Del : SMS
Berlingske Business

Madkæderne giver gæsterne genkendelighed

15BUSvaekst-vin-20140514-08.jpg
Trioen, der udgøres af ejerne og stiftere af moderselskabet Copenhagen Concepts, Erik Gemal (til venstre), Francis Cardenau (i midten) og Jesper Boelskifte var nogle af de første herhjemme til at opgradere vin fra at være et nødvendigt onde i forbindelse med maden til at være en stor del af madoplevelsen og serveringen. Le Sommelier holder lukket i juli og halvdelen af august for at blive bygget om. Foto: Jonas Fogh

Stordriftsfordele og en model, hvor hver restaurant giver en unik oplevelse, fremhæves som forklaringen på madkæders succes i ind- og udland.

Artiklen fortsætter under annoncen
Mash, Cofoco, Le Sommelier og Madklubben. Bare for at nævne et par stykker. Berlingske har tidligere beskrevet, hvordan restauranterne herhjemme er den største jobskaber siden finanskrisen.

14.300 restauranter har siden 2009 skabt ikke færre end 7.500 nye job. Her er det særligt de danske kæde- og konceptrestauranter, der åbner nye restauranter og ekspanderer i udlandet. Folkene bag Umami, Le Sommelier og Mash er i gang med at etablere Mash i udlandet, og planen er, at Le Sommelier skal følge trop. De danske madkæder har fat i den lange ende, og eksperter peger på stordriftsfordele og et sammentømret koncept som forklaringen.

15BUSbred-Jesper-Boelskifte.jpg

Ifølge Jesper Strandgaard, professor ved CBS og leder af Imagine Center for Creative Industries Research, skyldes succesen flere forhold. Blandt andet bølgen af »ny nordisk«.

»Det er en del af en større bevægelse, hvor nordisk er blevet in og har fået en vis status i både ind- og udland. Det smitter helt klart også af på de her kæder, hvor flere af dem også har et nordisk islæt over sig. Nordisk er cool,« forklarer Jesper Strandgaard.


dfasdfdsafserfasfwe
For abonnenter LÆS MERE : Analyse af 34 gourmet-restauranter

Det nordiske aspekt er imidlertid kun én ingrediens i vinderopskriften. Succesen skal i lige så høj grad tilskrives den model, restauranterne har valgt.

»Eksempelvis Cofoco bruger et overordnet brand. Men selve restauranterne er forskellige, hvilket jeg tror er helt bevidst. I Danmark kan vi godt lide det unikke, og den oplevelse får vi, når vi besøger de restauranter, selv om de er under samme paraply,« siger Jesper Strandgaard.

15BUSvaekst-muslinger-20140.jpg

Det synspunkt deler Tine Skriver, fødevarechef i brancheforeningen Horesta. Ifølge hende er det særligt stordriftsfordele og et »fornuftigt« prisleje, der har givet kunder i butikken.

»Stordriftsfordelene gør eksempelvis, at du kan forhandle dig til bedre priser fra din leverandør, men det giver også mere luft til markedsføring og innovation. Samtidig er der et ensartet prisleje og kvalitet. Man ved som forbruger, hvad man får. De har formået at ramme et godt prisleje og en god kvalitet, uden det bliver prætentiøst. Kunderne er ikke i tvivl om, hvad det er for en restaurant, på trods af at de er forskellige,« siger Tine Skriver.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere