Del : SMS

Madhus vækstvinder i Nordjylland

vækstpris
»Det, der er vigtigt, det er, at hver eneste gang vi laver et produkt; når vi laver en frikadelle eller en hakkebøf, så er det lavet, ligesom vor mor lavede det. Så kan man faktisk godt handle med de fleste ældre mennesker,« siger Henrik Søgård Sørensen, entreprenøren bag Det Danske Madhus A/S. Foto:

Det Danske Madhus A/S satte endnu en streg under succesen for det kulinariske Danmark, da de i går aftes vandt Entrepreneur Of The Year i Nordjylland.

Artiklen fortsætter under annoncen

De har ganske vist ingen Michelin-stjerner i Det Danske Madhus A/S. Til gengæld imponerer vækstraterne i en sådan grad, at virksomheden i går aftes blev hædret som region Nordjyllands vinder af Ernst & Young Entrepreneur Of The Year.

»Det er en virksomhed, der i den grad har formået at udnytte OPS (offentlige-private samarbejder, red.) til perfektion,« sagde Ernst & Youngs repræsentant under præsentationen af de fem nominerede i regionen.Det Danske Madhus producerer og leverer mad til det offentlige via egne selskaber og gennem OPS med kommunerne. Målgruppen er primært hjemmeboende pensionister, plejecentre og ældrecafeer. Og det har virksomheden haft så stor succes med, at både antallet af ansatte og bruttoavancen er mere end fordoblet på fire år. Så mens private såvel som kommunale leverandører i ældresektoren har fået massive smæk i medierne for dårlig og til tider utilstrækkelig service, er Det Danske Madhus gået mod strømmen og har præsteret både fine resultater og glade kunder.Madleverandøren har således opnået en gennemsnitskarakter på cirka fire på en skala til fem i Ældresagens seneste anmeldelse af de leverede retter.

Presset region

Nordjylland er en af de regioner, der er blevet allerhårdest ramt af den finansielle krise. I 2009 kunne kun 48 virksomheder leve op kravene til vækst i bruttoavance og antal ansatte, som Entrepreneur Of The Year foreskriver. I år var regionen tilbage på rette spor med 138 kvalificerede virksomheder, hvilket glæder Ulla Brandt, chefkonsulent i Dansk Erhverv.

»Det er meget glædeligt, at så mange nordjyske virksomheder har kvalificeret sig til vækstprisen. Og det er imponerende og velfortjent, at Det Danske Madhus A/S løber med prisen i år,« siger Ulla Brandt, der hæfter sig ved, at Det Danske Madhus A/S har formået at skabe vækst gennem OPS og håber, at det kan være til inspiration for andre.Ud over Det Danske Madhus var fire andre nordjyske virksomheder med helt fremme og fik anerkendelse ved gårsdagens arrangement: Rejsebureauet og oplevelsesvirksomheden Bellevue A/S, AnalyTech Miljølaboratorium A/S, Hagens Fjedre A/S og TRECO A/S, der alle gennem innovation og entreprenant virksomhedsdrift har formået at skabe vækstrater på den rigtige side af 15 procent om året i et land, hvor gennemsnitsvækstraten er faretruende tæt på nulpunktet.

Videre på vækstvejen

Det Danske Madhus’ stifter og entreprenør, Henrik Sørensen, har ikke planer om at hvile på laurbærrene. Med afsæt i den første kommunale aftale med Skive Kommune i 2004 har virksomheden ædt sig ind på stadig flere kommunale bespisningsbudgetter. Den første oktober købte virksomheden en af de største konkurrenter, Kram Madservice, og har nu taget endnu et vigtigt skridt i forhold til vækstambitionerne.

Det Danske Madhus er nu klar til landsfinalen i Entrepreneur Of The Year den 22. november i Bella Center, hvor regionsvinderne fra Syd- og Sønderjylland Monjasa, Face One fra Købehavn og Greengate Europe indtil videre er klar til kamp om at blive Danmarks repræsentant i Monaco til næste år.I aften udpeges vinderen i region Midtjylland, og i morgen torsdag bliver den sidste finalist fundet på Fyn.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere