Del : SMS
Berlingske Business

Made in Denmark – for the world

vækst
Før vinderen af Entrepeneur Of The Year 2012 blev afsløret i aftes, var der paneldebat. Fra højre er det Tommy Ahlers, Lars Larsen, Nikolaj Nyholm og Susanne Hyldelund. Foto:

Iværksætterikoner har masser af ideer til, hvordan vi får gang i flere vækstvirksomheder.

Artiklen fortsætter under annoncen

Danmark mangler vækstvirksomheder, der kan vokse og være med til at finansiere vores dyre velfærd ved at sælge varer ude i verden.

Men hvordan får vi skabt virksomhederne, og hvordan får vi deres varer solgt?

Det kom der helt friske bud på i går, hvor Berlingske og Ernst & Young havde samlet 750 forretningsfolk til paneldebat om iværksætteri og kåring af årets danske Entrepreneur Of The Year i Bella Center i København.

Det mest enkle bud kom fra Lars Larsen, den legendariske stifter af Jysk, der også for mange år siden blev kåret som Entrepreneur Of The Year. Han tog salen og formentlig også Radio 24syvs lyttere, der kan høre ham i æteren på søndag, med storm, da han foreslog, at der oprettes en ny organisation »Made in Denmark« til at sælge de danske iværksætteres varer globalt. Den skal have afdelinger i alle større byer rundt om i verden og bemandes af købmænd som Larsen selv, der kender deres produkter godt og forstår at sælge.

»Købmandskab og evnen til at udvikle dyre produkter af høj kvalitet er det, vi er bedst til i Danmark. Men vi skal sælge produkterne meget bedre,« drævede den jyske kræmmer.

»Lidt for gammeldags«

Tommy Ahlers, serieiværksætter, der for nylig har solgt Podio – en slags Facebook for virksomheder – til amerikanske Cisco for et tocifret millionbeløb, lod sig dog ikke helt dupere af Larsens ideer. De var lidt gammeldags, mente han. Verden køber ikke produkter, fordi de er lavet i Danmark, men fordi de giver kunderne værdi. Handelshusene kunne man dog godt oprette , men under et logo, der hedder »Made for the World«.

I traditionel dansk stil endte det dog med et kompromis i debattens løb. Husene kommer til at hedde »Made for the World in Denmark«. Eller som Lars Larsen til slut kom til at formulere med et glimt i øjet »Made in Denmark for the World«.

Studerende skal have egne virksomheder

Hvor skal pengene til de nye handelshuse komme fra? Ifølge Lars Larsen bruger staten 20 mia. kr. på erhvervsstøtte.

»Nogle af de penge må da kunne bruges bedre.«

Der var også par andre gode ideer, som de tilstedeværende politikere og handelsminister Pia Olsen Dyhr kunne tage med hjem til videre overvejelse.

Serieiværksætteren Nikolaj Nyholm, der har solgt Speednames til engelske investorer for 200 mio. kr., og nu er partner i venture-selskabet Sunstone Capital, leverede et par af dem.

Ifølge Nyholm er SU den bedste seed-capital, noget firma kan få. Man skal bare tillade studerende at arbejde med deres egen virksomhed i et år, mens de får SU

Så vil langt flere af dem, der siger, de vil være iværksættere, også rent faktisk sætte noget i værk.

Hans sidste idé var et tip til politikerne. De har indført reformer, der gør, at universiteter og andre højere læreanstalter skal have andel i den gevinst, forskeres resultater kan skabe, hvis de bruges kommercielt.

Men lige netop den tilgang har svækket forskeres lyst til at stifte virksomheder. Derfor skal forskerne igen have adgang til at tjene penge på de resultater, de skaber.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere