Del : SMS
Berlingske Business

Lollandsk kirsebærvin får kinesisk millionkontrakt

18BUSHarald-Krabbe.jpg
Frederiksdal Kirsebærvin har investeret i nyt produktionsudstyr for at kunne imødekomme efterspørgslen. Her smager godsejer Harald Krabbe på de røde dråber. Foto: Marie Hald

Kirsebærvin fra Frederiksdal er blevet en eftertragtet vare. Virksomheden fra Lolland har landet en tiårig millionkontrakt i Kina og har fået hul på både specialmarkedet og detailkæder i Danmark.

Artiklen fortsætter under annoncen

Når talen falder på kirsebærvin, deler vandene sig ofte. Nogle tænker nok på papkartoner eller måske en billig gymnasieberuselse. Enkelte husker måske også, at det var den drik, som Emil fra Lønneberg drak sine høns fulde i.

Kirsebærvinen har til tider haft et lidt blandet ry. Men ved at bearbejde de dybrøde bær på samme vis som druer er det siden 2009 lykkedes ejerne af Frederiksdal Kirsebærvin at skabe både søde, tørre og stærke vine, som med prisregn og positive anmeldelser har gået sejrsgang for den røde drik.

Faktisk er det gået så godt for den lollandske virksomhed fra Frederiksdal Gods ved Harpelunde, at den i dag eksporterer kirsebærvine af høj kvalitet til Sverige, Norge, Tyskland, Japan og måske snart USA.

Og nu har den kinesiske virksomhed Glamazon også indgået en kontrakt om en tiårig levering for millioner af kroner.

16BUSVivino.jpg

Kinesisk besøg gav øget efterspørgsel

»Al den virak, der var med besøget af den kinesiske præsident for tre år siden, har åbnet en masse døre for os. Det gav os masser af reklame, og vi rykkede rigtigt meget indenlands. Men også kineserne har fået øjnene op for vores produkt,« siger godsejer og medstifter Harald Krabbe, der som landmand og agrarøkonom står for produktionen.

Han fortæller, at Frederiksdal Kirsebærvin netop har sendt omkring 6.000 flasker til Kina, og at antallet vil stige til mindst det dobbelte i løbet af de næste ti år, hvor kontrakten løber.

Samtidig har virksomheden indgået en aftale med vinfirmaet H.J. Hansen, som skal stå for distribution til hoteller, restauranter og cafeer samt Coop og Dansk Supermarked, der skal gøre vinen tilgængelig på de danske supermarkedshylder.

Flere købere betyder selvsagt behov for flere flasker. Derfor har Frederiksdal Kirsebærvin sideløbende med de nye kontrakter udvidet ejerkredsen og investeret ti millioner kroner i nyt produktionsudstyr. Det forklarer bestyrelsesformand og ny medejer, Mikael Vest, der fra virksomhedens etablering har været med på sidelinjen og har hjulpet de tre oprindelige stiftere.

»Vi har en ambition om at fylde noget i landskabet, og for at lukke en aftale som den i Kina skal vi have noget volumen. Vi skal kunne levere varen, også når vi får et gennembrud, og ikke bare melde alt udsolgt,« siger han og tilføjer:

»Derfor har vi investeret løbende, og især for nylig valgte Harald og jeg at skyde en del penge i. På den måde har vi nu alle fire også hånden på kogepladen rent kommercielt.«

Selv om virksomhedens regnskab stadig viser underskud, tager Mikael Vest og de øvrige ejere det foreløbigt afslappet.

Succes trods underskud

»Selv om vi har underskud, har vi en stigende egenkapital, og der er så mange andre ting, som bare kører. Når vi summer det hele op, har hvert år indtil nu været et succesår,« siger Mikael Vest og uddyber: »Med vores aftaler, anmeldelser, de mennesker og forhandlere vi får om bord, kundefeedback og alt det, så må vi bare sige, at vi ser en meget positiv udvikling.«

Som bestyrelsesformand og ny medejer står han især for virksomhedens strategi og forretningsudvikling og forklarer, at det faktisk går så godt, at det for tiden også gælder om at begrænse sig.

»Vi har noget kørende i Tyskland, Japan og Californien, og nu ruller det med Kina. Så det er ikke markeder, vi mangler. Vi har faktisk forsøgt at skære lidt ned og i stedet koncentrere os om at gå i dybden, hvor vi er nu, og så gøre det ordentligt,« siger han.

Investeringerne i Frederiksdal Kirsebærvin er derfor blandt andet gået til at hyre en salgschef. Men primært er pengene gået til et større produktionsapparat med flere tanke og et større lager. Kirsebærtræer er der nemlig nok af omkring godset ved Frederiksdal, men mængden af bær kan variere kraftigt fra år til år.

»Nogle år kan du høste ét kg kirsebær pr. træ, andre kan det være 40. Lige nu har vi kapacitet til 100.000 liter i vores vineri, men målet er at kunne tage alt, hvad vi har i plantagen, og der vil vi nå op på 250.000 liter,« siger Harald Krabbe.

08BUSvinforhandleren-Kjaer-.jpg

Verdens bedste kirsebærvin

Han fortæller samtidig, at det danske klima­bælte er unikt til at dyrke frugt af uhørt høj kvalitet. Men også at konkurrencen fra masseproduktion i Polen og andre mellemeuropæiske lande har tvunget særligt bæravl i knæ herhjemme.

Derfor håber han og Frederiksdal Kirsebærvin ikke bare at genrejse den tidligere udskældte drik, men også at inspirere andre til at forfine dansk landbrug og genopfinde sig selv ved hjælp af nye produkter af for eksempel solbær, ribs og æbler.

Af samme grund eksperimenterer Frederiksdal Kirsebærvin også med nye produkter og koncepter, som blandt andet æblevine og et såkaldt vinotek, der skal give gæster mulighed for at nyde et glas vin, mens de kan følge med i fremstillingen af den.

»For mig handler det om mere end bare kirsebær. Jeg vil også gerne lave et godt landbrug, gå væk fra mainstream-vejen og have mere diversitet tilbage til Danmark,« siger Harald Krabbe og tilføjer: »Når det er sagt, gør vi os virkelig umage med, at vores eget produkt skal være det ultimativt bedste. Vi vil lave verdens bedste kirsebærvin.«

IRELAND-BRITAIN-DRINK-COMPANY-RESTRUCTURE-DIAGEO-GUINNESS

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere