Del : SMS
Berlingske Business

Legat-regn over startups

15busPix-Startup.jpg
Den private organisation WeLoveStartups vil sætte fut i flere iværksættere, når de løbende udbetaler legater samt bidrager med en mentor til udvalgte projekter. Foto: WeLove Startups

Det private legat-initiativ Welovestartups har for første gang uddelt midler. Kombinationen af teknologi, studerende, landmænd og legeglade børn er i den forbindelse kommet i fokus.

Artiklen fortsætter under annoncen

En stribe private aktører som softwarekæmpen Microsoft, fagforeningen Dana og startup-mediet Trendsonline står bag legat-initiativet WeLoveStartups, og nu har det uddelt sine første legater. Tre danske iværksættervirksomheder har dermed fået mellem 25.000 og 75.000 kroner – og som bonus fået tilbudt en mentor til at kigge dem over skulderen.

Dermed er initiativet, der blev offentligt kendt i efteråret, nu kommet på banen med det, som det er sat i verden for – nemlig at identificere og støtte iværksætterprojekter i en meget tidlig fase. Og dermed får organisationen også sat handling bag de ord, der er blevet markedsført på – nemlig at ville skabe bedre vilkår for iværksættere. Og det via både vidensudveksling og overdragelse af kontanter.

pix-111

WeLoveStartups direktør Jakob Breddam forklarer i en skriftlig meddelelse, at de tre vindere er udvalgt blandt 51 ansøgere, og at der var masser af gode ideer blandt dem.

»Vi har modtaget imponerende ansøgninger om alt fra droneudviklere til ideer, der fokuserer på deleøkonomi. Samtidig repræsenterer iværksætterne alle aldersgrupper, og vi er netop til for alle typer af iværksættere. Det er fantastisk at se hvor bredt iværksætteri blomstrer i Danmark,« siger han.

Den selvstændige konsulent Sussi Bianco er næstformand i WeLoveStartups, og hun mener, at initiativets udgangspunkt, der bunder i en såkaldt »pay it forward«-filosofi, hvor videnstunge mentorer på frivillig basis stiller tid og knowhow til rådighed, har givet det ønskede resultat.

»Det er en fornøjelse af opleve det drive og engagement, der omgiver WeLoveStartups og ideen om »pay it forward« inden for iværksættermiljøet. I bestyrelsen oplever vi det via dedikerede initiativtagere, der gør uddeling af legater mulig, og et væld af henvendelser om at bidrage ved at blive ambassadør eller mentor,« siger hun.

09BUSsoho1.jpg

23BUSRainmaking---top.jpg

De tre vindere i WeLoveStartups’ første runde blev projekterne DOT, Farmbackup og Unipegma. Den førstnævnte har Jacob Tækker som idémand og er en både fysisk og online fangeleg, som skal være med til at aktivere børn. Farmbackup står Søren Iver Knudsen bag, og den er en portal, som landmænd kan bruge til at dele landbrugsmaskiner på. Den sidste, Unipegma, er et system, der skal få studerende og udgivere af studiebøger vævet tættere sammen via onlineværktøjer som understregningsfunktioner og lignende.

WeLoveStartups har nu uddelt sine tre første legater, men planen i det private initiativ er ikke at stoppe her. Planen er endnu en runde senere i år, hvor endnu flere håbefulde iværksættere kan få et puf i den rigtige retning.

kontor

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere