Del : SMS
Berlingske Business

Læg Melodi Grand Prix i Nakskov

SWEDEN-EUROVISION-CONTEST
Skal Melodi Grand Prix'et afholdes i Nakskov? Foto:

Hvorfor ikke lægge værtskabet for det næste Melodi Grand Prix på Lolland? Vestas’ gamle vindmøllehaller ligger der alligevel, og rigtigt tænkt kan det fungere som motor for en ny vækstpolitik.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det har det med at udløse en skraldlatter. Hvor syret er den ide at lægge næste års Melodi Grand Prix i Nakskov på Lolland? Men hvorfor ikke? Det ville løse en hel bunke af økonomiske, sociale og erhvervsudviklingsmæssige problemer på én gang.

Nakskov Fjord med fiskekutterne ud for Sydhavsøerne er en billedsmuk dansk natur, som i dag ligger stort set uudnyttet hen, fordi ingen har kæret sig om at udvikle området til en turistperle som smukke Travemünde tværs over vandet. I stedet hensygner byen og egnen som social slum i takt med, at virksomhederne lukker og arbejdsløsheden rodfæster sig – med alle de menneskelige følgevirkninger, det har.

Sådan behøver det ikke at være. Herning satte sig på verdenskortet som et koncertmekka med opførelsen af multiarenaen Jyske Bank Boksen, der trækker navne som Bruce Springsteen, Lady Gaga og Michael Boublé til – og sammen med dem titusinder af mennesker, der gerne kører i timer for oplevelsens skyld. Ideen om at lancere Herning som en nordeuropæisk koncertby blev oprindelig mødt med hånlatter.

Selvfølgelig kunne det lade sig gøre.

Et logistisk kunststykke i Roskilde

Uden for Roskilde bliver der hvert år opført en af Europas største musikbegivenheder – på en bar mark. Et gigantisk projekt, et logistisk kunststykke, en kommerciel succes.

Faktisk er Roskilde Festival blevet ophøjet til at være en af de tolv største danske ledelsesbedrifter siden Anden Verdenskrig i Den danske ledelseskanon. Nakskov er omgivet af bare marker, men har samtidig Vestas’ gamle vældige vindmøllehaller at byde på.

Selvfølgelig kan det lade sig gøre.

Danmark er et bette land i en stor verden, men har stærke skoletraditioner – ikke mindst inden for kreative fag. Emmelie de Forests sejr viser, at elever fra de danske musikskoler kan opnå international succes, selv om de kommer fra et lille land. Det handler ikke om, hvor store vi er, men hvad vi kan og gør. Og vi kan faktisk en del.

Selvfølgelig kan det lade sig gøre.

Rigtigt tænkt kan Melodi Grand Prix 2014 ikke blot brande Danmark for vores styrker og evner. Det kan også fungere som motoren for en ny vækst- og beskæftigelsespolitik. Vi døjer i dag med konsekvenserne af årtiers undladelsessynder.

Den offentlige garant

Alt for længe antog flertallet, at arbejde er en ret, man kan hæve på kommunekontoret, og at den offentlige sektor er en garant for et komfortabelt liv for alle. Antagelserne var forkerte.

Vi har været alt for længe om at sikre danske virksomheder konkurrencedygtige rammebetingelser, dyrke en stærk industriel klyngepolitik, erhvervsrette uddannelserne og sikre iværksættere vilkår, der befordrer vækst – og i det hele taget udvikle en stærk iværksætterkultur. Det koster.

Ifølge tal fra DA har vi siden 1995 været langt dårligere til at skabe beskæftigelse, end landene omkring os. I dag er 22 procent af den arbejdsdygtige befolkning i Danmark på overførselsindkomster, mens tallet er ca. 15 procent i Sverige, Tyskland, Holland og Storbritannien – nogle af vores største samhandelspartnere og lande, vi normalt sammenligner os med.

Hvis vi var lige så dygtige til at indrette os, som vore naboer, ville 270.000 færre danskere være på overførselsindkomster og de offentlige kasser belastet med 50 milliarder kr. mindre om året, end tilfældet er i dag. I stedet har vi reelt en skjult arbejdsløshed på syv procent oven i det officielle arbejdsløshedstal på seks procent.

Det er ikke noget at være stolt af. Og ekstremt skadeligt for vækst og velfærd. Hvad værre er, det er ingen naturlov, at så mange mennesker skal leve deres liv i passivitet. Det er udelukkende et spørgsmål om god eller dårlig samfundsledelse.

Lolland som eksperimentarium

Se derfor Melodi Grand Prix som en kærkommen lejlighed til at udnævne Nakskov og Lolland til et eksperimentarium, hvor byen bliver omstillet til en showcase i grøn byudvikling, hvor nye virksomheder og investorer får særlige vilkår, hvor arbejdsløse bliver aktiverede med nye og effektive metoder, hvor innovative samarbejder mellem frivillige, virksomheder og det offentlige bliver testet af, hvor fleksible samarbejdsformer på tværs af faggrænser bliver afprøvet, hvor – ja, fortsæt selv.

Så kan vi både vise verden hvad vi kan og hvordan et af verdens mest udviklede velfærdssamfund møder globaliseringens udfordringer – og tage en fælles snak om, hvordan det ville se ud, hvis vi overførte de erfaringer på resten af landet.

I en global verden er ambition og innovation hverken et udtryk for blufærdighedskrænkelse eller storhedsvanvid. Det er nødvendige forudsætninger for at være relevant. Lidt mere ambition på Danmarks vegne kan bringe os langt.

Selvfølgelig kan det lade sig gøre.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere