Del : SMS
Berlingske Business

Lad dine gener bestemme dit personlige fitnessprogram

BM
Overskrift
Iværksættervirksomheden AthGene tilbyder gentest i forhold til kost, motion og søvn. På længere sigt er planen at skabe personligt skræddersyede trænings- og kostplaner ud fra genetiske data. Yusufa Sey er administrerende direktør og Theis Jakobsen er programmør. Foto:
20BUSvaekst.jpg
Overskrift
Iværksættervirksomheden AthGene tilbyder gentest i forhold til kost, motion og søvn. På længere sigt er planen at skabe personligt skræddersyede trænings- og kostplaner ud fra genetiske data. Yusufa Sey (tv.) er administrerende direktør, Theis Jakobsen er programmør og begge er medejere af virksomheden. Foto: David Leth Williams

Har du anlæg for fitness, vil iværksættervirksomheden AthGene gerne teste dine geners indflydelse på kost, søvn og motion. Internetboghandlen Saxo er med som investor.

Artiklen fortsætter under annoncen

Din søvn, dit stofskifte og dine sportsresultater afgøres af livsstil, miljø og genetik. Hvor de to første områder er nogenlunde lige til at måle og veje, aner langt de færreste motionister i dag, hvordan deres arveanlæg ser ud. Men det vil den nystartede virksomhed AthGene lave om på, for det bliver stadigt mere udbredt at måle sit eget helbred.

»Lige nu kan du måle, hvor langt du løber, eller hvilken sandwich du spiser, men i forhold til dine gener, er det rent gætværk, hvad der virker,« siger adm. direktør i AthGene, Yusufa Sey.

22BUSLars-Buch-fra-Funifi.jpg

Til et netværksmøde mødte han biologen Nadir Shah Khan, som fortalte, hvordan genetisk viden vokser lige så hurtigt, som priserne falder. Kombineret med tidens hang til fitness så de to mænd et potentielt marked. Og med yderligere to eksperter om bord stiftede disse fire virksomheden AthGene, som efter et halvt års udvikling er klar med en gentest.

Testen kan gøre folk klogere på, hvordan deres krop reagerer i forhold til kost, søvn og træning. Det kræver blot, at man skraber munden med en vatpind, sender prøven til det hollandske laboratorium, som AthGene samarbejder med, og modtager svaret tre til fire uger senere.

»Ud af menneskets 28.000 gener isolerer vi de 15 vigtigste for de fitnessområder, flest mennesker har ønsket information om. Men det handler ikke bare om at kende sine gener. Det handler også om bagefter at vide, hvordan man så træner, spiser og sover optimalt hver dag.«

Næste skridt for AthGene er derfor at skabe merværdi for kunderne. Det skal ske med en personlig side, hvor brugerne sammenkobler deres DNA-profil og fitnessmål og modtager den bedst mulige kost- eller træningsplan – skræddersyet til den enkeltes biologi.

For at indsamle data til formålet har virksomheden indgået et samarbejde med Dansk Rugby Union, hvis træning og kostvejledning nu bliver tilpasset de enkelte spilleres genetiske profiler. Samtidig har AthGene fået internetboghandlen Saxo som investor, da sidstnævnte var sparringspartner for virksomheden i et iværksætterprogram kaldet Thinkubator.

Adm. direktør Jørgen Balle Olsen roser folkene bag AthGene for hurtigt at være i marken med et salgbart produkt. Og han fortæller, at Saxos investering handler om både forretning og innovation.

»Selv om AthGenes fokus ligger et stykke fra vores eget produkt, kan vi godt forestille os, at man om nogle år vil bruge samme teknik på læringsfronten. At man med sin DNA-profil kan kortlægge den bedste måde at tilegne sig viden,« siger han.

Også Laila Pawlak, medstifter af virksomheden Dare2 bag Thinkubator-programmet, anser genteknologi som en naturlig udvikling i bølgen af selvmåling. Hun glæder sig over, at en danskbaseret iværksætter­virksomhed kan være med fra første færd.

»AthGene kan være blandt de første, der kommer til at gøre det her mainstream og tilgængeligt for den almindelige borger. Jeg har selv taget tre forskellige gentests rundt omkring i verden og er personligt overbevist om, at det bliver et område med vækst i både Danmark og udlandet,« siger hun.

BM

På jagt efter penge

Prognosen til trods er AthGene stadig i en spæd virksomhedsfase og har brug for penge for at holde konceptet kørende. I øjeblikket skal virksomheden eksempelvis hyre en webprogrammør og en diætist, ligesom startprisen på 60.000 kr. for det hollandske laboratorium skal afbetales. Dertil kommer et gebyr på 400 kr. for hver enkelt DNA-test.

Saxos kapital er derfor kærkommen, og frem til december forhandler AthGene med en række investeringsfirmaer. Derudover kommer pengene fra testpakkerne selv, som i øjeblikket sælges for 1.500 kr. Når alle udgifter er betalt, giver de AthGene en pæn profit på lidt under 750 kr. – eller godt halvdelen af salgsprisen. Men en af virksomhedens ambitioner er paradoksalt nok at udslette netop den fortjeneste.

»Der findes allerede firmaer, som tilbyder gentests. Det kan man godt drive en forretning på, men kun én gang per kunde,« siger Yusufa Sey og tilføjer: »Vi vil i stedet være genetikkens svar på Henry Ford og bringe testprisen ned til nærmest ingenting. Faktisk vil vi hellere give testen gratis væk, når det er muligt. For på længere sigt tror vi, at forretningen ligger i at give kunderne en informationsplatform, som de har lyst til at vende tilbage til igen og igen.«

pix-trustpilot

Krav til sikkerhed

Til spørgsmålet om sikkerheden ved at videregive sine genetiske oplysninger til andre, svarer Yusufa Fey, at kunderne kan tage det helt roligt.

For det første undersøger AthGene udelukkende de 15 isolerede gener i forhold til fitness, fortæller han. Det betyder, at hverken kunden eller andre får nys om sygdomme eller andet, som kan spores i arvematerialet. Derudover understreger Yusufa Seey, at AthGenes system er certificeret og lever op til moderne krav for internetsikkerhed. Eksempelvis har ingen enkeltpersoner i virksomheden fuld adgang til det elektroniske lager af geninformation.

24busPix-Bikezac_72ppi.jpg

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere