Del : SMS
Berlingske Business

Kommune kickstartede et væksteventyr

thomas helt
Havde det ikke været for en visionær arbejdsmarkedschef i tidligere Løgstør Kommune, havde firmaet Quick Care aldrig udviklet sig til at servicere 40 kommuner og eksportere til Norge, fortæller administrerende direktør Thomas Helt (tv). Ved siden af ham står makkeren Ulrik Jespersen. Foto: Martin Dam Kristensen

Thomas Helt overtog en kommunal opgave og udviklede det til en virksomhed, der i dag servicerer 40 kommuner og eksporterer velfærdsydelser til Norge. Det eventyr, mener han, landets kommuner går glip af, når de ikke udsætter deres opgaver for konkurrence.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det var rent held, da Thomas Helt i 2005 fik lov til at varetage de kommunale genoptræningsopgaver i den tidligere Løgstør Kommune. Han husker, at der sad en risikovillig arbejdsmarkedschef, som havde et problem.

Der var en stor gruppe borgere i kommunen, der skulle igennem et genoptræningsforløb på grund af slidte led og ømme rygge. Kommunen kunne bare ikke finde det rigtige tilbud.

Derfor troppede han op på rådhuset og forsøgte at overtale den lokale arbejdsmarkedschef om at lade ham få opgaven med sit private genoptræningsfirma. Han fik chancen, en pose penge og fire måneder til at overbevise kommunen om, at han skulle blive ved med at varetage genoptræningsprogrammet. Og han klarede det.

Selv om kommunalreformen i 2007 betød større og mere specialiserede kommuner, stiftede han sammen med Ulrik Jespersen genoptræningsfirmaet Quick Care, der varetager en ellers kommunal velfærdsopgave. De begyndte med at servicere fire kommuner og udbyde genoptræning både fysisk og psykisk.

pix-sygesengen

I dag servicerer de 40 kommuner, og i forsommeren 2011 undersøgte de mulighederne for at eksportere deres genoptræningskoncept til Norge. Få måneder senere udskrev Quick Care sin første faktura i Norge.

»Det var aldrig sket, hvis der ikke havde siddet en visionær arbejdsmarkedschef i Løgstør Kommune,« siger Thomas Helt.

Quick Care havde heller ikke været i stand til at eksportere konceptet til Norge, fordi nordmændene ville se referencer på hjemmemarkedet. Ifølge ham mangler der en større risikovillighed rundt omkring i landets kommuner, så man kan udvikle lignende virksomheder.

»Jeg ville ønske, vi ikke skulle lovgive på området. Det skal helst komme af sig selv og kunne stå alene. Men man skal lovgive sådan, så man altid tester prisen og effektiviteten i markedet,« siger han

per larsen

Danskerne er blevet mere positive i forhold til at lade private virksomheder klare kommunens ellers faste opgaver inden for velfærdsområdet. Det undersøgte Norstat for Dansk Erhverv tidligere i år.

I 2009 svarede et repræsentativt udsnit af den voksne danske befolkning, at 40 procent var enten »positiv« eller »meget positiv« ved tanken om at lade private klare kommunale velfærdsydelser. Det tal sneg sig op på 43 procent i 2013.

Derimod er de, der svarer »negativ« eller »meget negativ« til at lade private leverandører varetage områder som sygehusbehandling eller hjemmepleje, faldet fra 36 procent i 2009 til 26 procent i 2013.

Thomas Helt opfordrer derfor de lokale politikerne til at stille sig selv spørgsmålet: Får vi nok til prisen?

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere