Del : SMS
Berlingske Business

Køkkenet brænder i Vordingborg

16BUSVordingborg.jpg
I Vordingborg erkender kommunaldirektøren, at man ikke har været gode nok til at kæmpe sammen med virksomhederne. Foto af Gåsetårnet: Mikkel Møller Jørgensen

I Vordingborg er virksomhederne langtfra tilfredse med kommunes indsats over for erhvervslivet. Kommunaldirektøren erkender en manglende dialog. Derfor afsætter kommuner nu fem millioner kroner til at fremme erhvervslivet.

Artiklen fortsætter under annoncen

I Vordingborg strømmer der et køligere erhvervsklima ind over den sydsjællandske kommune. Forleden dumpede den ned på ranglistens nederste plads, efter at virksomhederne vurderede kommunens erhvervsklima helt i bund. Kommunaldirektøren i Vordingborg Kommune, Lau Svendsen-Tune, erkender, at man har haft et andet fokus end på dialogen med virksomhederne.

»Vi har tydeligvis ikke været gode nok til at kæmpe sammen med virksomhederne,« siger han og uddyber: »Vi skal være bedre til at gå i dialog og samarbejde med de lokale virksomheder, så vi for eksempel kan gå samlet ind til Christiansborg og kræve en forbedring af infrastrukturen. Det har vi ikke været gode nok til.«

Tidligere på året truede kommunens måske mest kendte virksomhed, Vordingborg Køkkenet, faktisk med at forlade byen. Vordingborg Køkkenet og kommunen var blevet uenige på grund af en sag om erhvervsgrunde. Kommunen valgte af udstykke arealet til boliger, selv om Vordingborg Køkkenet havde regnet med, at det kunne få lov til at udstykke på erhvervsarealet. Efterfølgende er der dog kommet en god dialog mellem virksomheden og kommunen, oplyser kommunaldirektøren.

Vordingborg skal tro på vækst

Alligevel ønsker Vordingborg Kommune at lune sit erhvervsklima yderligere. Kommunalbestyrelsen har afsat fem millioner kroner til at forbedre og udvikle det lokale erhvervsliv. De afsatte millioner skal blandt andet gå til oprettelsen af et selvstændigt aktieselskab, som skal være bindeled mellem kommunen og de erhvervsdrivende. På den måde håber kommunen at finde og styrke sine vækstområder.

»Men kommunen har ikke ansvaret alene for at bære sig ud af den her situation. Virksomhederne skal også være med. Det handler om en fælles fortælling mellem virksomhed og kommune. Vi skal skabe en tro på, at der kan skabes vækst i Vordingborg Kommune,« siger Lau Svendsen-Tune.

Kommunen skal erkende sin situation

Underdirektøren i Dansk Industri (DI), Hanne Schou, der var med til at udarbejde erhvervsklimaundersøgelsen, har tidligere været i dialog med Vordingborg Kommune.

»Vordingborg havde svært ved at erkende sin situation,« fortæller hun og forsætter:

»Forudsætningen for at gå i gang med at gøre noget hos sig selv er at erkende, at man har en udfordring.«

Hun henviser til Svendborg Kommune, som, da undersøgelsen første gang blev foretaget, lå nede i bunden sammen med Vordingborg Kommune.

Men i 2012 åbnede kommunen for dialog med virksomhederne. De omorganiserede deres interne måder at behandle sager på, de var ude at besøge virksomheder og svævede op på en 73. plads i år.

»Hvis man som kommune ikke erkender, at man ikke gør det tilstrækkeligt, hænger man jo fast i bundplaceringerne, og virksomhederne vil føle sig ignoreret, når der ikke bliver taget hånd om deres sag. Men hvis man som kommune har selverkendelse, betyder det, at kommunen begynder at agere, og det vil virksomhederne kvittere for senere,« siger Hanne Schou.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere