Del : SMS
Berlingske Business

København skal kendes som lysets metropol

københavn
Overskrift
Foto:
17BUSLightning-Vignet-09435.jpg
Overskrift
Lightning Metropolis.

Parterne bag testcenteret for udendørsbelysning, DOLL, har afsat 54 mio. kr. til at udvide lyslaboratoriet til hele »Greater Copenhagen«. 20 pilotprojekter skal bringe regionen i front, når det kommer til at udbyde fremtidens lys.

Artiklen fortsætter under annoncen

Lamper skal kunne mere end at lyse. Overalt i verden er efterspørgslen på grønnere og billigere løsninger på lys stigende, hvilket gør lys- og LED-teknologien til en af fem nøgleteknologier for vækst i Europa.

17BUSLightning-Vignet-09435.jpg

Den udvikling skal region Greater Copenhagen, der dækker regioner i Østdanmark og Sydsverige, være en del af.

»Greater Copenhagen-regionen skal kendes og brandes verden over som stedet, hvor man er længst med at udvikle fremtidens lys,« siger Sif Enevold, der er projektleder på det nystartede projekt Lighting Metropolis.

Lightning Metropolis står på skuldrene af den succes, som Albertslund Kommune har haft med at etablere Danish Outdoor Living Lab (DOLL), et testcenter og udstillingsområde for udendørsbelysning i en industripark lidt uden for byen.

»Det kan være supersvært at forstå, hvad lys egentlig kan,« forklarer Sif Enevold, der fortæller, at interessen for at få løsningerne demonstreret derfor også har været overvældende stor.

TV: Kæmpe eksperiment kaster lys over Albertslund

 

Det har fået parterne bag DOLL, i samarbejde med en udvidet skare af regioner, kommuner, organisationer og universiteter fra hele Greater Copenhagen-regionen, til at gå sammen om at udvide testcenteret.

I fællesskab har man skaffet 54 mio. kr. til at samle fremtidens »state-of-the-art«-løsninger inden for belysning i Greater Copenhagen, fra Albertslund til Lund.

I løbet af de kommende tre år skal pengene bruges på at etablere 20 forskellige pilotprojekter og én-til-én-eksperimenter, der alle tager udgangspunkt i lys. Det er planen at skabe et attraktivt miljø, der kan tiltrække verdens førende på området til at forstærke en udvikling, som regionen allerede er blandt de førende indenfor, forklarer Sif Enevold.

Hvor DOLL udelukkende har fokuseret på udendørsbelysning, kommer Lighting Metropolis også til at fremvise og teste løsninger med intelligent indendørsbelysning.

Solcelleanlæg.

Der skal især satses på det, der kaldes biologisk lys, forklarer Sif Enevold. Forskning viser, at børn og voksne udskiller forskellige hormoner alt efter, hvilket lys de befinder sig i. Som en del af Lighting Metropolis skal der derfor gennemføres forsøg, hvor arbejdspladser og klasselokaler belyses forskelligt for at fremme indlæring, sænke stress­niveauet eller øge effektiviteten.

»Vi har ramt noget, der virkede med DOLL. Vi er i verdensklasse, når det kommer til samarbejde, afprøvning og borgerinddragelse, og det er afgørende faktorer, når man skal udvikle komplekse systemer,« siger Sif Enevold.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere