Del : SMS
Berlingske Business

Kinesere investerer millioner i god dansk lyd

08busPix-Lars Prisak.jpg
Dynaudios administrerende, direktør Lars Prisak, lægger ikke skjul på, at det er den kinesiske virksomhed Goerteks opkøb af 83 procent af den danske højttalervirksomhed, der har gjort det økonomisk muligt at bygge et nyt udviklingscenter. Foto: PR-foto

I Skanderborg bygger den eksklusive spiller i lydklassen sammen med sine nye kinesiske ejere et af Europas ypperste testcentre for højttalere. Centret skal teste Dynaudios fremtidige produkter, som fortsat skal være i verdensklasse – men i en lavere prisklasse.

Artiklen fortsætter under annoncen

I Skanderborg er Dynaudio gået i gang med at bygge et udviklingscenter, der skal sikre, at den danske virksomhed fortsat har en plads på det internationale hifi-verdenskort som leverandør af sublim lyd.

Dynaudio er kendt som en af verdens bedste højttalerproducenter, men Skanderborg-virksomheden vil nu gå skridtet videre og udbrede sin lyd til flere. I de bestræbelser er det nye udviklingscenter helt afgørende.

Centret bygges rundt om en 13 gange 13 gange 13 meter stor betonkube, der bliver lydtemplets hellige midte. Midt i det kvadratiske rum skal Dynaudios fremtidige højt­talere eksamineres og testes. I et tredimentio­nelt wiresystem hænger en mikrofon, som foretager et stort antal lydmålinger omkring højttaleren, inden lyden rammer væggene og simulerer på den måde et uendeligt stort rum.

»Vi skal samle den gode lyd her,« siger Lars Prisak, administrerende direktør for Dynaudio, som i december 2014 blev opkøbt af den kinesiske virksomhed Goertek.

US-LATEST-CONSUMER-TECHNOLOGY-PRODUCTS-ON-DISPLAY-AT-CES-2016

For et beløb på 291 millioner kroner sidder kineserne i dag på 83 procent af aktierne, og Lars Prisaks udtalelse kommer med en vis lettelse: Han ser investeringen i udviklingscentret som et udtryk for, at Goertek ønsker at bevare den danske knowhow og udvikle den i Skanderborg.

Bredere målgruppe

Dynaudio er kendt for at designe god lyd til studier, biler og hjemmebrug. På verdensplan står der Dynaudio-højttalere i over 10.000 studier, hvilket svarer til, at omkring 40 procent af den musik, de fleste har i deres musiksamling, enten er indspillet, mixet eller mastered på danske højttalere.

pix-BeoLab 90

Hvor B&O er blevet verdensberømt på sit design, har Danmarks næststørste højttalerproducent udspillet sin rolle i nichen for high end-højttalere.

Men med det nye udviklingscenter følger også en ny strategi for Skanderborg-virksomheden. Dynaudio skal være mere kundevenlige, og det bliver overvejende intelligente hjemmehøjttalere, der skal måles i testrummets midte.

»Vi går ikke på kompromis med vores kvalitet, men investerer i at udnytte og udvikle den viden, vi har til også at lave god lyd til almindelige mennesker,« siger Lars Prisak og tilføjer: »Alternativt bliver vi siddende i det hjørne, der hedder super high end-lyd, mens det langsomt svinder ind, og så hænger vi ligesom der.«

B og O

Lars Prisak lægger ikke skjul på, at det er kinesernes opkøb, der har gjort udviklingen mulig for Dynaudio, idet virksomheden som følge af finanskrisen måtte fyre hver tredje medarbejder i 2009.

»Vi har ikke haft pengene selv, men kineserne giver os muligheden for at komme videre,« siger Lars Prisak, der erkender, at opkøbet også medfører, at Skanderborg-virksomheden har måttet give afkald på en del af sin selvstændighed og lære at forstå kinesisk kultur.

Udviklingscentret skal stå færdigt i december 2016, og Dynaudio bliver ifølge Lars Prisak de kommende år ikke en virksomhed, der kommer til at tjene penge, men en virksomhed, der investerer i fremtiden.

pix-Walkman

I løbet af 2015 tredoblede Dynaudio antallet af ansatte, så der i dag arbejder godt 250 medarbejdere med udvikling og produktion af Dynaudios højttalere i Skanderborg, primært danske audioingeniører.

Og fremtiden tegner lyst, mener Lars Prisak. I de seneste år er der nemlig sket en udvikling mod bedre lydfiler og en interesse for afspilning i højere kvalitet. I takt med at streaming-tjenesterne for musik er begyndt at levere lyd i højere kvalitet, og mange månedligt betaler for adgang til musik via tjenester som Spotify, er interessen for at afspille det på gode højttalere også steget – ikke mindst blandt unge, forklarer han.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere