Del : SMS
Berlingske Business

Kendt københavnerrestaurant vil erobre udlandet

15BUSvaekst-muslinger-20140.jpg
De tre ejere og stiftere af moderselskabet Copenhagen Concepts, der omfatter både Le Sommelier, MASH og Umami: Jesper Boelskifte, Erik Gamal og Francis Cardenau i Le Sommelier i Bredgade.

Holdet bag restauranterne Le Sommelier, Umami og Mash ombygger bistroen i Bredgade for fem millioner. Derefter skal Le Sommelier indtage de markeder, Mash har åbnet døren for.

Artiklen fortsætter under annoncen
Siden slutningen af 1990erne har Le Sommelier været et vinøst gastronomisk fyrtårn i København.

Her skabte vintjenervennerne Jesper Boelskifte og Erik Gemal som de første et spisested, hvor vinen dikterede. To år senere kom stjernekokken Francis Cardenau med om bord og løftede køkkenet, så det kunne følge med vinguruernes niveau.

På Le Sommelier kunne man få vin »by the glass« i vinglas, der passede til den type, man drak. Noget, der på det tidspunkt var uset, selv på de bedste danske restauranter.

I dag er det en selvfølge.

15BUSvaekst-vin-20140514-08.jpg

Der er gået snart 17 år, og Le Sommelier er blevet ældre. Derfor er det ifølge ejerne nu på tide at se konceptet efter i hjørnerne.

»Når vi kigger rundt, ser vi det, vi byggede op for vores sparepenge for 17 år siden. Det har en utrolig charme, men stilmæssigt skal vi et niveau op. Vi skal beholde ånden og sjælen, men vi skal opdatere Le Sommelier, så vi er klar til de næste 20 år,« siger Jesper Boelskifte, den ene af skaberne af Le Sommelier. Derfor begynder den franske bistro nu en omfattende opdatering, der både indebærer en totalrenovering i millionklassen af de højloftede lokaler i den fjerne og mennesketomme ende af Bredgade, men som også betyder, at konceptet skal støves lidt af og spidses til.


dfasdfdsafserfasfwe
For abonnenter LÆS MERE : Analyse af 34 gourmet-restauranter

»Der er ingen tvivl om, at restaurationer har en vis levetid. Hvis man ikke tør forny sig, vil der være en udløbsdato. Vi er ikke blege for at erkende, at hvis vi ikke sørger for at blive endnu skarpere, bliver vi på et eller andet tidspunkt overhalet indenom,« siger Jesper Boelskifte.

Men hvis man forventer, at Le Sommelier til august slår dørene op til et stramt, moderne koncept, tager man gevaldigt fejl. I stedet påpeger Jesper Boelskifte og Erik Gemal, at man skal tilbage til de dyder, stedet er bygget på.

»Det lyder måske underligt, men vi skal først og fremmest tilbage i tiden og finde de gamle tjenerdyder frem. Det er vores faglighed, der danner fundamentet for forretningen, og det er den, vi skal være skarpe på,« forklarer Jesper Boelskifte.

»Sommelier er i bund og grund et tidløst koncept. Det er ikke trendbaseret som det ny nordiske køkken, eller som det molekylære var før det. Derfor er der også en plads til det om 20 år, hvis vi sørger for at holde det opdateret,« mener Jesper Boelskifte.Jesper Boelskifte og Erik Gemal kan dog ingenlunde beskyldes for kun at kigge bagud. Samtidig med, at bagmændene arbejder sig frem til at finde de gamle dyder, arbejder de også fremad og udad.

15BUSbred-Jesper-Boelskifte.jpg

Helt konkret er det nemlig meningen, at Le Sommelier-konceptet skal etableres i udlandet, præcis som de to vinvenner i øjeblikket er i gang med at gøre med bøfkæden Mash.

»Vi er i gang med at etablere os i udlandet med Mash, hvor vi er kommet rigtig godt i gang i London og er på vej videre ud i Europa. Og det er jo nærliggende, når nu vi er på markederne, at bringe Le Sommelier med os,« siger Jesper Boelskifte og pointerer, at erfaringerne fra Mash-restauranten i London er særdeles dyrebare.

»Vi lærer vanvittigt meget af at være i London. Byen har det ubetinget hårdeste restaurationsmarked i verden, og du skal være helt fremme i skoene på alle parametre for at holde dig i gamet,« siger Jesper Boelskifte.

»Danmark er jo et lille land, og vi er godt klar over, at der er grænser for, hvor meget mere vi kan spænde denne her trøje, siger Jesper Boelskifte.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere