Del : SMS
Berlingske Business

Kendis-iværksættere puster liv i nyt IT-firma

Kendis-iværksættere puster   liv i nyt IT-firma - 1
Medstifter og direktør i Game Analytics Morten E. Wulff har fra begyndelsen hentet råd og investering fra iværksætterprofiler for at få udviklingen af virksomheden til at rulle. Foto:

Med et hold iværksætterprofilers millioninvesteringer i ryggen vil den danske stifter af startup-virksomheden Game Analytics udnytte potentialet i en voksende gaming-industri.

Artiklen fortsætter under annoncen

Morten E. Wulff byggede selv sin første software-virksomhed, da han var 25 år. Dengang lånte han 100.000 kroner af sin mor, og medstifteren solgte sin varevogn. Derefter gik der fire-fem år, inden de hentede venturekapital til virksomheden.

Sin daglige aktive rolle i virksomheden Traceworks lagde han bag sig for tre-fire år siden og brugte herefter en del kræfter på at rådgive og foretage investeringer i andre såkaldte startups (iværksættervirksomheder, red.). Netop den kontakt til iværksættermiljøet blev afsæt til den virksomhed, han nu er i fuld gang med at sætte strøm til. Nemlig Game Analytics.De første skridt blev taget for godt halvandet års tid siden, hvor Morten E. Wulff var i dialog med nye virksomheder i det danske spilmiljø. De havde behov for at få mere indsigt i, hvad »gamernes« – eller brugerne af spillet – reelle adfærd var.Da Morten E. Wulffs baggrund fra Traceworks netop var webanalyse, altså analyse af brugernes adfærd på websites, arbejdede han videre med ideen, indtil det var tid til gå på jagt i hans iværksætternetværk for reelt at skabe en virksomhed.

Klar til kommercielt marked

Allerede fra begyndelsen har han haft stærke iværksætterkræfter til at bakke op om virksomheden med både mindre finansielle indskud og med rådgivningskræfter. Og for et par måneder siden hentede Game Analytics sin første ventureinvestering fra Sunstone Capital, ligesom de eksisterende business angels investerede yderligere i virksomheden.

I alt har Game Analytics hentet 2,5 mio. dollar – svarende til knap 14 mio. kroner.»Vi har kørt med en lukket betaversion (en midlertidig version, der fortsat udvikles på og bruges af inviterede brugere, red.) af vores software de seneste tre-fire måneder. Det er først nu, vi for alvor går til markedet med et kommercielt sigte,« siger Morten E. Wulff.

Når brugerne går død i bane syv

Game Analytics er kort fortalt udviklet til at kunne opsamle detaljeret data på brugernes adfærd i spillet. Det vil eksempelvis sige, at der kan laves analyser af, hvorfor brugerne »går kolde« i bane syv i spillet, hvornår det er kommercielt interessant at gøre det muligt for dem at tilkøbe særlige »kræfter« eller virtuelle mønter og andre ekstra features, der er særligt udbredte for gratis spil.

»Vi har bygget vores software med henblik på at spille sammen med det her økosystem af spilteknologier, hvor Unity (danskudviklet spiludviklingsplatform for spilproducenter, red.) på nuværende tidspunkt nok er vores største og bedste eksempel på, hvordan man kan anvende såkaldt »plug and play analytics«. Vi er også integreret med en række andre udbydere af platforme, der hjælper med at »pushe« os ud til deres udvikler,« siger Morten E. Wulff, som forklarer, at der de seneste år er sket nogle store skred i gaming-branchen.Således er der i dag langt flere spil, der som udgangspunkt er gratis at anvende, men hvor brugerne gennem spillet kan tilkøbe forskellige features, der gør spillet mere interessant eller er mere eller mindre nødvendige for at komme videre til et sværere niveau.Det er netop det segment, som Game Analytics forsøger at få kontakt til. Det sker med et lignende forretningskoncept, hvor spiludviklerne indledningsvist kan bruge Game Analytics gratis. Først når de for alvor får succes eller har brug for mere avancerede features, koster det penge.

Et ønske gennem længere tid

Ligesom iværksætteren selv efter sine første skridt med at stifte virksomheder har brugt ressourcer på at rådgive og investere i andre startups, er det også hos tidligere iværksættere, at han har hentet investeringer til at udvikle virksomheden.

Blandt de profiler, han har hentet opmærksomhed hos, er IT-iværksætteren Jimmy Maymann, der i dag er administrerende direktør for Huffington Post. Tidligere har han medvirket til at udvikle og sælge danske iværksættersucceser. Senest Goviral, der distribuerer online-videoer og blev solgt for en halv milliard kroner i 2011. Han var også den første, som lagde sin interesse og penge i Game Analytics. Morten E. Wulff tog nemlig kontakt til ham på et tidspunkt, der var godt timet.»Jeg havde i et stykket tid gerne ønsket at investere i gaming. Ikke i et studio, der udvikler et stort »hit-and-run-spil«, men mere i et platformorienteret projekt. Jeg har i mange år bevæget mig i krydsfeltet mellem medier, internet og teknologi. Gaming ligger i periferien, og jeg har fra mine tidligere projekter set nogle trends, der går igen, og jeg ville gerne bruge nogle af erfaringer derfra,« forklarer Jimmy Maymann.På det det tidspunkt havde han allerede en investering i en israelsk iværksættervirksomhed inden for gaming og havde fået yderligere interesse for det segment – og dét at satse på analyse af data, som betyder, at spiludviklere kan forbedre deres spil.Udover Jimmy Maymann, der i dag har seks investeringer i startups – heriblandt også danske Movellas – tæller viften af investorer i dag blandt andre også den danske IT-iværksætter Tommy Ahlers.

Der sker noget nu

Netop Tommy Ahlers har to succesfulde salg af virksomheder bag sig med mobilbackuptjenesten Zyb, der i 2008 blev solgt for knap en kvart milliard kroner til britiske Vodafone, og Podio der blev solgt til amerikanske Citrix i foråret 2012 for et ikke offentliggjort beløb. Han har foretaget investeringer i fem projekter – herunder Game Analytics. Det er hans vurdering, at der generelt begynder at være større aktivitet blandt succesfulde iværksættere, der har tjent gode penge på salg af deres selskaber, og som nu foretager investeringer i nye startups.

»Netværket, hvor flere går ind og investerer i en ny virksomhed sammen, oplever jeg ved, at der er ved at ske mere. Samtidig har vi de seneste fem-ti år set en del gode exits inden for teknologi, som vi altså ser resultatet af nu i forhold til at investere i nye start-ups,« lyder det fra Tommy Ahlers.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere