Berlingske Business

Kendama-drenge leger sig til international succes

09BUSKendama.jpg
Overskrift
Kendama.dk er en lille virksomhed på Vesterbro i København, som producerer legetøjet kendama, der er blevet hipt inden for skater-miljøet. Her er de to ejere, den nykårede verdensmester i spillet Thorkild May (til venstre), og Philip Eldridge, der er dobbelt europamester. Foto: Nikolai Linares
 

For makkerparret Thorkild May og Philip Eldridge er det lykkedes at kombinere business med deres passion for det japanske spil og trælegetøj »kendama«.

Artiklen fortsætter under annoncen

Nogle gange fører den ene ting bare til den næste, og herefter kan det gå meget stærkt. Det er i hvert fald den oplevelse, som Thorkild May, medstifter af webshoppen Kendama.dk, sidder tilbage med efter et par hektiske år.

På omtrent fire år et det, der begyndte som sjovt tidsfordriv på en Roskilde Festival, blevet til mere end en levevej for den 22-årige iværksætter og hans makker, 24-årige Philip Eldridge. Det er også blevet en billet til rejser rundt omkring i hele verden, en introduktion til livet som selvstændig – og sågar en verdensmesterskabstitel.

Det hele på grund af et stykke trælegetøj fra Japan, der er kaldet en kendama, og som mest af alt minder om en version af det gamle pind-snor-bold-legetøj, også kendt som en bilboquet.

»Det har været noget af et eventyr. Det har været sjovt, men det har også været uforudseeligt. Det har været utroligt at se, hvordan folk har taget godt i mod vores produkt,« siger medstifter og direktør Thorkild May og tilføjer:

»Men det har da også været sjovt at vinde mesterskaber, dele autografer ud og se, hvordan andre mennesker bliver grebet af spillet ligesom os.«

Historien om Thorkild May, Philip Eldridge og Kendama.dk handler om passion – i hvert fald til at begynde med. De stiftede bekendtskab med kendama i forbindelse med, at en anden deltager på Roskilde Festival 2009 viste mere end evner med legetøjet. Han viste, at man kunne bruge avancerede trick i en serie til at lave et forløb, som samlet set gav et helhedsindtryk, som man kunne konkurrere om. Lidt i stil med det, man ser inden for sportsgrenen freestyle skateboarding.

Interessen blev hurtigt suppleret med undren over, hvor besværligt det var at skaffe kendamaer i Danmark, og det blev startskuddet til, at makkerparret, dengang i selskab med endnu en kammerat, som siden trådte ud af virksomheden, valgte at lave en webshop, der solgte japanske kendamaer i Danmark.

Herefter gik det slag i slag. Miljøet voksede i Danmark, og udenlandske kunder meldte sig. Snart oplevede holdet bag forretningen, at det blev til et fuldtidsfænomen, der allerede i 2012 genererede en omsætning på tre millioner kroner.

Alt så lovende ud. Lageret blev fyldt op for at leve op til kundernes krav – og så gik det hele pludseligt skævt. Thorkild May og Philip Eldridge stod til at få sig en af deres første erfaringer på et konkurrencedrevet marked.

»Det gik stærkt. Vi købte mere og mere ind, men så blev vi så at sige ramt af vores egen succes. Efterspørgslen dalede kraftigt i begyndelsen af 2013, og det gik op for os, at vi ikke havde markedet for os selv mere. Legetøjsforretninger og Tiger-butikker var begyndt at sælge kendamaer billigt,« siger Thorkild May og tilføjer:

»Vi sad med en masse på lager, men ikke den store likviditet. Det er selvsagt farligt for en lille virksomhed. Vi havde ikke erfaring som forretningsfolk, så vi lærte nok på den hårde måde, hvordan det er at få oversvømmet sit marked.«

Konkurrencen blev dog ikke begyndelsen til enden. Men det satte skub i en udvikling, hvor det gik op for makkerparret, at de måtte stramme op og finde måder, hvorpå de kunne skille sig ud fra discountmarkedet. Og det gjorde de så.

De valgte at satse hårdt på deres helt egen kendama, hvor kvalitet og opfindsomhed var i højsædet. Et anderledes design brug af andre træsorter og farver gjorde, at Kendama.dks såkaldte »Krom«-produkt mere end skilte sig ud fra mængden. Det blev samtidig trendsættende inden for kendama-verdenen.

Derudover udnyttede de muligheden for at finde internationale salgskanaler via deres kontakter i sportens elite, som de efterhånden også var ved at blive en del af som spillere.

Redningsaktionen lykkedes. 2013 endte med en omsætning omkring de fem millioner kroner og forventningen er, at 2014 ender på samme niveau.

Thorkild May og Philip Eldridge er i dag i stand til at drive en virksomhed fra Vesterbro i København, hvor et par deltidsansatte tager sig af det praktiske, når de er ude at rejse, hvilket de er en del.

For et par uger siden lykkedes det Thorkild May at vinde intet mindre end freestyle-verdensmesterskabet i hjemlandet Japan. Det udgør i sig selv et stort markedsføringspotentiale.

De to ejere af Kendama.dk er spændte på, hvor eventyret leder dem hen næste gang. Det uforudseelige og muligheden for konstant at blive klogere på sporten, miljøet, alverdens lande og livet som virksomhedsejere er bare en del af oplevelsen.

»Det er det sjove ved at være selvstændig. Man skal tage ansvar og løse uforudsigelige problemer. Det er i høj grad learning by doing for os. Nogle gange løser man problemer hurtigt, andre gange løber man i ring,« siger Thorkild May og tilføjer:

»Heldigvis får vi sparring fra Væksthuset, og det har vi brug for. Men vi har også over-vejet at få investorer ind – simpelthen for at få et mere struktureret setup. Det vil give os plads til at fokusere på det, vi er bedst til.«

Og det er nu engang spillet kendama. At makkerparret nu også kan tjene til dagen og vejen og få betalt udgifterne til det, der for Thorkild Mays vedkommende er 125 årlige rejsedage, er heller ikke så dårligt, fortæller medstifteren af Kendama.dk.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Afkastene i Sampensions markedsrenteprodukt 3 i 1 Livspension har været ganske pæne og landede i 2016 på 8,4 % for en 45-årig kunde med moderat risiko. Dermed placerer Sampension sig foran mange konkurrenter på årets afkast.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen