Del : SMS
Berlingske Business

Jysk virksomhed vil spinde guld på tang

05BUSVAeKST-Nordisk-Tang-4.jpg
»Da virksomhederne skulle fusionere, havde vi hver især krav. Det vigtigste for mig var, at jeg fik min mor med. Hun skal bare være her, det betyder alt,« fortæller Heine Max Olesen (t.v.). I midten Kristian Skjold Ottesen, der er daglig leder i Nordisk Tang, til højre Heine Max Olesens mor Birgit Tonsgaard. Foto: Henning Bagger

Grenå-virksomheden Nordisk Tang blev en realitet for blot et år siden. På den korte tid har virksomheden høstet flere hæderspriser, men det, der betyder mest for grundlæggeren, er, at mor står i produktionen og laver tangpesto.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den nystartede virksomhed Nordisk Tang har én mission: At få danskerne – og i og for sig også resten af verden – til at spise tang. Det flueben kan nu krydses af. Og det er sket på et år.

Jyderne er dem, der har taget bedst imod tangprodukterne. 38 af de 47 forhandlere er jyske forretninger. Men også københavnerne og bornholmerne er så småt begyndt at få smag for produkterne.

Nordisk Tang

»Vi vil være Johan Bülow inden for tang,« siger grundlæggeren af Nordisk Tang, Heine Max Olesen, med henvisning til gourmet-lakrids-iværksætteren bag virksomheden Lakrids by Johan Bülow.

»Johan er et pejlemærke for os, og vi ville rigtig gerne kunne sammenligne os med ham,« fortsætter han, da Berlingske Business møder ham på et nedlagt Arla-mejeri i Grenå, som virksomheden har lejet.

For at forstå Nordisk Tang er det nødvendigt til at træde et skridt tilbage. Før 1. april var der også en anden ung virksomhed, der prøvede kræfter med at implementere tang i madlavning, Endelave Seaweed. De producerede produkter som tangsalt, tangmel og tang-grillkrydderi.

Omkring 130 kilometer fra Endelave ligger Grenå, og der bor Heine Max Olesen. Han er indehaver af en fiskeforretning og restaurant, der deler navn: Friskfisken. Ånden begge steder er, at alt skal laves fra bunden.

30BUS20150928-135445-2ey.jpg

Inspiration på tilfældig indkøbstur

En dag i februar 2014 var Heine Max Olesen inviteret til et møde hos Havets Hus, et større udviklingsprojekt, som Kattegatcentret havde med Norddjurs Kommune og Aarhus Universitet.

Havest Hus ledte efter en person, der kunne udvikle nordiske sushiplader, og efter mødet var Heine Max Olesen med egne ord »helt oppe at køre.« Da han dagen efter mødet var i Inco for at handle til pesto og helt tilfældigt gik forbi noget fersk tang, slog det ham:

»Jeg prøver lige at proppe noget tang i pestoen. Og sådan startede det.«.

01BUSNine#2.jpg

Da Heine Max Olesen fik idéen, gik han hjem og endevendte internettet med søgeordet »tangpesto«. Søgeresultatet var, ifølge ham, nul.

»Der er ingen mainstream-tangprodukter. Det er altid noget med, at man kan putte tang i brødet.«

Men det her var anderledes, og derfor mente Heine Max Olesen, at han havde gang i noget rigtigt. Grenågenserne fik da også smag for tangpestoen, og Havets Hus valgte Heine Max Olesen.

Han fik en videnskupon på 100.000 kroner, og for de penge kunne han købe viden til at udvikle nordiske sushiplader mod at lægge 220 arbejdstimer i projektet. Aftalen kom i hus, og Nordisk Tang opstod som følge af den viden og succesen med tangpestoen.

Arbejder – også i søvne

Til at starte med fik Heine Max Olesen tangen fra Kattegatcentret, men i takt med tangpestoens indtog kunne de ikke levere tilstrækkeligt med tang. Derfor blev han sat i forbindelse med indehaveren af Endelave Seaweed, Bjarne Græsbøll Ottesen, som kunne skaffe tang i store mængder.

Forholdet mellem dem blomstrede, og de to konkurrenter kunne hurtigt se, at de i løbet af få år ville æde sig ind på samme marked og blive ærkerivaler. Alternativet var at gå sammen, hvilket skete i april. Nordisk Tang blev navnet på virksomheden, og Endelave Seaweed blev navnet på organisationen bag.

Da Nordisk Tang for alvor var ved at få fat, blev Bjarne Græsbøll Ottesens søn, Kristian Skjold Ottesen, der på daværende tidspunkt var bosat i Kina, hentet hjem til Danmark, og i dag fungerer han som daglig leder, mens Heine Max Olesen er iværksætteren i virksomheden.

Regeringen præsenterer finanslovsforslaget for 2016

»Jeg står for produktudvikling, og Kristian er chef. Hans største opgave er at holde mig i kort snor, så det ikke løber fuldstændigt af sporet,« fortæller Heine Max Olesen.

Selv om der burde være grund til en god nattesøvn, når man knokler med egen virksomhed og desuden har tre små sønner, kæreste og en 32 kilo tung labrador, holder Heine Max Olesen ikke engang fri, når han sover.

»Jeg vågner om natten for at skrive vilde idéer ned. Så kommer jeg helt høj næste morgen og fortæller, men så siger Kristian: ’Heine, så sent som i går snakkede vi om, at vi ikke skulle have flere nye produkter før næste år’,« siger han og tilføjer:

»Kristian er bremsen, der giver mig nogle rammer, jeg kan tosse rundt indenfor. Det er det, der er så godt ved konstellationen.«

TV: Mød iværksætteren der sælger tang

 

Produktudvikling og prisregn

I november 2014 meldte Nordisk Tang sig til Food Festival i Århus »med et fuldstændig ufærdigt produkt.« Holdet bag havde fem dummies og brugte de 8.500 besøgende på madfestivalen som smagsdommere. Når folk havde smagt tangpestoerne, skulle de stemme om, hvilken emballage og smag der tiltalte dem mest.

Herfra gik det stærkt. Den nystartede virksomhed røg i finalen om Salling-prisen, de blev inviteret til madkonkurrence i Reykjavik, hvor de også kom i finalen, og i foråret vandt de Business Region Århus’ konkurrence for de mest lovende iværksættere i Østjylland og fik tildelt priserne »Bedste fysiske produkt« samt »Thumbs up-prisen.«

Alt det skete lige før fusionen mellem Nordisk Tang og Endelave Seaweed. Med priserne fulgte et mentorforløb med »Brian fra Cult« som Heine Max Olesen kalder ham. »Cult-Brian« går under det borgerlige navn Brian Sørensen og er kendt som grundlægger af energidrik-virksomheden Cult.

»Vi bruger Brian til strategiske beslutninger. Alle de problemstillinger, som Brian har stået overfor, har vi kunnet drage nytte af.«

30BUSPia-Vemmelund.jpg

Lange arbejdsdage – og mor på sidelinjen

En af hemmelighederne bag Nordisk Tang er sparringen med Brian Sørensen, en anden er ikke at have nogen uddannelse. I hvert fald for Heine Max Olesen. Det eneste uddannelse, han har, er folkeskolens afgangsprøve. Egentlig troede han, at han skulle leve af at spille fodbold. 15 1. divisionskampe for københavnerklubben B93 var dog alt, han nåede, før en brækket ankel måtte sætte en stopper for boldeventyret.

Han besluttede sig for at flytte tilbage til Grenå, og efter to år startede han Friskfisken op. Den forretning sælger han nu sin andel af til en kammerat, for alle vågne timer skal bruges på Nordisk Tang og på familien.

Men den vigtigste hemmelighed bag den nystartede virksomhed er nok hårdt arbejde. Og gå-på-mod.

Stor omstrukturering i Rockwool koster 500 stillinger

»En kort arbejdsdag er ti timer, og på en lang dag arbejder jeg 16-20 timer. De sidste 2,5 måneder har været fuldstændig vanvittige. Jeg tør slet ikke tænke på, hvor meget jeg har arbejdet.«

Lige meget hvor meget Heine Max Olesen arbejder, vil det dog ikke kunne lade sig gøre uden hans mor, Birgit Tonsgaard. Hun har arbejdet for sin søn de sidste syv år i Friskfisken, så det var helt naturligt, at hun også skulle være med på det nye eventyr.

»Da virksomhederne skulle fusionere, havde vi hver især krav. Det vigtigste for mig var, at jeg fik min mor med. Hun skal bare være her, det betyder alt,« fortæller Heine Max Olesen og tilføjer:

»Kristian var rigtig sur, for mentaliteten »ryd op efter dig – din mor arbejder her ikke« eksisterede ikke for mig. Jeg kunne lade være med at rydde op i køkkenet, det kunne Kristian ikke. Lynhurtigt ansatte vi Kristians mor, Mette, så han også kunne slippe for at rydde op.«

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere