Del : SMS
Berlingske Business

Julie Brandt vil indtage Canada

20BUSJulie-Brandt.jpg
Julie Brandt Dam var med sit firma Julie Brandt en af de 80 danske virksomheder, der var med i erhvervsfremstødet i Canada. Hun ser store muligheder i det canadiske marked og mange fordele ved langt færre toldafgifter. Arkivfoto: Malte Kristiansen

Modevirksomheden Julie Brandt var med til et eksportfremstød i Canada og med stor fokus på at få aftaler med de rette distributører, håber Julie Brandt Dam på et nyt eksportmarked og ser det som et springbræt til USA.

Artiklen fortsætter under annoncen

I Toronto i Canada var der i fra den 17. til 19. september mulighed for at støde ind i 80 danske virksomheder på tur. Virksomhederne var med til eksportfremstød i forbindelse med den internationale samhandelsaftale mellem EU og Canada, der forventes at træde i kraft i 2015.

Blandt de 80 virksomheder var 24 modebrands repræsenteret, og et af dem var Julie Brandt. Bag mærket sidder stifteren Julie Brandt Dam, der havde store forventninger til dagene i Canada og muligheden for et indryk på den canadiske marked.

»Vi ser ikke Julie Brandt som et specielt dansk brand, men som et brand med styrke i en international modesammenhæng, og derfor satser vi meget på eksport. Canada er et godt marked, der har en sund økonomi og en stor interesse for mode, og vi håber at kunne få nogle aftaler med de rette distributører herovre,« siger hun på en telefonlinje fra Toronto.


Julie Brandt Dam forlod i 2011 stillingen som kreativ direktør i sine forældre Erik og Margit Brandts modefirma, Margit Brandt, for at forfølge sin drøm om at starte sit eget. Det blev til tøjmærket Julie Brandt, der præsenterede sin første kollektion i efteråret 2012, og som nu har seks ansatte.

Stor fordel med aftaler

Julie Brandt er repræsenteret med agenter i Danmark, Sverige, Norge, Tyskland, Belgien og Holland og har desuden enkelte kunder i lande som Rusland, Kina, Japan og USA. Nu er fokus blandt andet sat på Canada, og den internationale samhandelsaftale med EU og Canada er ifølge stifteren altafgørende for virksomhedens indtræden på markedet.

»Det er en kæmpe fordel for os. Lige nu bliver vores varer uforholdsmæssigt dyre, når de eksporteres til Canada. Toldsatserne er høje, og reglerne er komplicerede. Tolden er forskelligt alt efter, om tøjet er lavet af det ene eller andet stof. Om det er en T-shirt eller en top, og om der er en lomme på. Fordi varerne bliver dyrere, betyder det også, at vi kan risikere at blive implementeret som et high end-brand, og så skal vi pludselig konkurrere mod nogle helt andre produkter, end dem vi konkurrerer mod i Europa,« siger Julie Brandt Dam.

Hun mener også, at det kan være frustrerende som kunde at skulle betale mere for en vare, bare fordi man bor i et land som Danmark og via EU ikke er med i en international samhandelsaftale med.

»Med den transparens, der er i dag, kan en canadier gå på nettet og se varen og prisen på en europæisk hjemmeside. Og når han eller hun så vil købe varen i Canada, er den meget dyrere, og det er jo ikke interessant for kunden. Priser burde være uforholdsmæssige ens i hele verden, så man er positioneret korrekt. Derfor er det virkelig vigtigt, at man laver samhandelsaftaler,« siger Julie Brandt Dam.

Fordel med »konkullegaer«

Canada er verdens 11. største økonomi målt på BNP, og Julie Brandt Dam ser det som et meget interessant marked at komme ind på. Derudover ser hun også en sidegevinst i at kunne bruge det som et springbræt til et endnu større marked: USA.

»Canada minder mere om Europa end USA, og derfor ser vi det også lidt som et skridt mod USA. Canada kan give os noget forståelse for en kultur, en økonomi og nogle processer, der er anderledes end dem i EU. Min far fortalte mig, inden jeg rejste, at de i gamle dage havde et stort marked i Canada og også brugte det som et springbræt til USA. Vi snakker sjældent forretning, men det er sjovt at høre, at man gjorde det på samme måde dengang,« siger hun.

De 24 modebrands, der var med på eksportfremstødet, er normalt konkurrenter i Danmark, men ifølge Julie Brandt Dam giver eksportfremstødet dem mulighed for at lære en del af hinanden, og hun kalder dem lige frem »konkullegaer«, fordi de både fungerer som konkurrenter og kollegaer.

»Der er megen videndeling på turen, for vi ved alle, at det styrker hvert enkelt brand, når der er fokus på dansk mode i Canada. Hvis ét dansk modebrand skaber noget godt for Canada og får canadiere til at tænke, at det danske brand gør det godt, sælger godt, skaber god kvalitet og leverer til tiden, så er det en fordel for resten af os,« siger hun.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere