Del : SMS
Berlingske Business

Japan-ekspert: Drop BRIK-landene

japan yen
Japan udgør et værdimarked, og man bør ikke lade sig forblænde af vækstmarkederne, som de fire BRIK-lande repræsenterer, mener Japan-ekspert. Japanske yen kan blive fremtiden. Foto:

Virksomhedskonsulent Torben Henriksen mener, at mange danske virksomheder er blevet forblændet af snakken om BRIK-landenes vækstrater.

Artiklen fortsætter under annoncen

Tænk ikke på vækstmarkeder – tænk på værdimarkeder. Virksomhedskonsulent Torben Henriksen mener, at de seneste års store fokus på muligheder i lande som Brasilien, Rusland, Indien og Kina (de såkaldte BRIK-lande) er et fejlskud.

Når det kommer til at vælge indsatsområder for danske virksomheder, er der ifølge ham langt mere at hente, hvis man i stedet fokuserer på store, veletablerede og stabile markeder. Og Japan er i hans optik det fremmeste eksempel på et sådan »værdimarked«.

japan frihandel

»Nogle gange har vi det med at galopere lidt lemmingagtigt efter BRIK-landene uden at tænke os om,« siger Torben Henriksen og tilføjer:

»Når vi snakker om et land med »en god økonomi«, tænker man pr. automatik på vækstlande. Man kan også se på det på en anden måde. Japan er trods 20 års økonomiske problemer ikke konkurs. På en eller anden måde har Japan fundet en formel, hvor man overlever uden vækstrater.«

Torben Henriksen peger på, at der så godt som »på hvert andet gadehjørne« i hovedstaden Tokyo er vestlige luksusbutikker som Chanel eller Louis Vuitton. Der er altså masser af købekraft. Og hans erfaring fra 25 års forskelligartet business i Japan er, at der er mange vestlige aktører, der »tjener kassen« på Japan. Problemet er ofte at komme ind og i gang på markedet.

micro-matic

Ifølge Torben Henriksen kan det dog sagtens lade sig gøre. Det kræver dog tålmodighed – men har man den, kan afkastet også være substantielt.

»En prominent dansk virksomhedsleder sagde engang til mig, at man selvfølgelig skal være i lande som USA og Kina. Men det sted, hvor man tjener penge, det er altså Japan. Stort set alle de virksomheder, der er i Japan, tjener kassen. Men det tager tre til fem år at få skabt den tillid og den historik, der gør, at man kan agere i markedet. Men når det først er sket, så er den der altså,« siger han.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere