Del : SMS
Berlingske Business

Jagten på et værdipunkt

15BUSTil-Berlingske-Busines.jpg
Katrine Kot (siddende) og Serap Sahin har arbejdet med deres nye hoftebandage i fem år. Nu har de åbnet en virksomhed med kapital fra Syddansk Innovation, hvor Bjarne Henning Jensen er direktør og Michael Frank (yderst th.) er porteføljeforvalter. Men der lang vej endnu, før man ved om virksomheden blive levedygtig. Foto: Peter Elmholt

Innovationsmiljøerne i Danmark forsøger at udruge videntunge virksomheder, og det handler ikke om at skabe spektakulære exits, men om at skabe en form for værdi, som andre investorer kan arbejde videre med. Men vejen til værdipunktet er ofte kringlet og kan vare i op til ti år.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hvert år får cirka 18.000 danskere indopereret nye hofter, men især i begyndelsen kan de risikere at gå af led. Derfor skal nogle patienter bære bandager, som er lavet af plasticskaller og stålskinner. En slags korset, som er ubehageligt at gå med – og endnu værre at ligge ned med. For korsettet skal være på døgnet rundt i 6-12 uger.

Katrine Kot og Serap Sahin, to civilingeniører med speciale i medikoteknik, mener, at det må kunne gøres bedre. Det samme siger fysioterapeuter og nogle læger i Region Sjælland. Ud af deres fælles anstrengelser er der kommet et nyt produkt i form af en hoftebandage i stof med seler og velcrolukninger.

Ifølge Katrine og Serap virker deres nye bandage med navnet »HipStop« bedre end plasticskallerne.

Men før HipStop holder sit indtog i det danske sundhedsvæsen, skal der være evidens. Dvs. videnskabeligt gennemtestede forsøg på en stor gruppe patienter, der beviser, at Katrine og Serap har ret.

Ideen om HipStop blev undfanget i 2009 som et led i Katrines bachelorprojekt, og senere sluttede Serap sig til. Nu har de to kvinder en virksomhed i Roskilde, Innonveo, med 2,4 millioner kroner i kapital fra innovationsmiljøet, Syddansk Teknologisk Innovation (SDTI). De håber at komme på markedet med HipStop i 2015.

Innonveo er blot en af 64 virksomheder, som Syddansk Teknologisk Innovation, der er et af Danmarks fire innovationsmiljøer, har i sin portefølje. Deres opgave er at »trække« nye virksomheder ud af universitets- og forskningsmiljøerne i Danmark for at skabe nye videntunge arbejdspladser, som vi skal leve af i fremtiden.

Vedholdenhed betaler sig

Men det er en lang rejse. HipStop har været undervejs i fem år, og ingen ved endnu, hvordan den ender. Flere af de andre virksomheder med penge fra Syddansk Teknologisk har ti år på bagen uden at være kommet særlig langt.

Et enkelt spektakulært exit er det dog blevet til, siden SDTI blev stiftet som to forskellige selskaber i 2003. Exiten hedder Napatech og var rundet af Syddansk Innovation. Ventureselskabet North Zone, Seed Capital og det norske konglomerat Ferd har også en andel i selskabet, der i fjor blev noteret på børsen i Oslo med en samlet kapitalværdi på 300 millioner kroner. Virksomheden udvikler en programmerbar netværksadapter til analyser af netværkstrafik.

»Vi har været meget omkring, inden vi nåede så langt med Napatech, men børsnoteringen viser, hvad vedholdenhed kan gøre,« siger Bjarne Henning Jensen, der er administrerende direktør i SDTI.

Værdipunkter er målet

For ham handler det ikke nødvendigvis om at kunne levere en spektakulær exit som Napatech, selv om det naturligvis luner.

Når man henter ideer og koncepter hos forskere og udviklere på læreanstalter og gør dem til iværksættere, handler det nok så meget om at skabe nogle »værdipunkter«, der betyder, at andre investorer kan gå ind at overtage stafetten. Det er faktisk den slags exit, som SDTI og landets tre andre innovationsmiljøer er eksperter i. Sidste år fik de på finansloven bevilget i alt 284 millioner kroner i hvert af de næste tre år. Baggrunden var en god evaluering, der viste, at for hver gang innovationsmiljøerne på statens vegne investerede en krone, tiltrak de seks kroner fra private investorer.

Værdipunkterne skaber SDTI og de tre andre innovationsmiljøer ved hjælp af bestyrelsesarbejde og daglig sparring. Men også ved at give porteføljevirksomheder adgang til et netværk af personer, der kan stå bi. Virksomhederne får også hjælp til regnskab og administration.

Selvdiagnose som værdipunkt

Men, hvordan udvikler man et værdipunkt?

Et værdipunkt er under udvikling i Spiromagic, der er en anden virksomhed, som SDTI har investeret i for nylig. Stifterne arbejder med et hjælpemiddel til personer, der har besvær med vejrtrækningen.

Personerne har ofte svært ved selv at vide, hvornår deres vejrtrækningskapacitet begynder at gå ned og dermed, hvornår de skal tage medicin. Det kan de nu få at vide ved at bruge Spiromagics »flowmeter«.

SDTIs arbejde med at skabe et værdipunkt handler om at dreje produktet fra et klinisk testprodukt til anvendelse i hospitalssektoren og til snarere at blive selvdiagnosticeringsværktøj, som brugerne i princippet kan købe på et apotek.

Hvis Spiromagics flowmeter bliver en del af selvdiagnosticeringsmarkedet, er det lettere at sælge. Dermed bliver det også lettere at se, hvornår der er en businesscase, der er attraktiv for en ny investor.

Tilbage hos kvinderne fra Innonveo er man stadig et stykke fra at have skabt et værdipunkt. Det kan komme, hvis de videnskabelige forsøg skaber evidens for effekten af »hipstopperen«. Men det kan også dukke op, hvis en distributør i Tyskland, Japan eller Sverige ser en mulighed for at markedsføre HipStop på det lokale marked.

Forskere skal hjælpes

SDTIs direktør sætter jagten på værdipunkter i perspektiv.

»Der er mange veje til at skabe værdipunkter ud af en virksomhedsidé. Det handler om at få struktureret virksomheden og få formuleret produktstrategien. Forskere og udviklere skal hjælpes til at se de kommercielle muligheder. Det er det, vi gør, og derved får vi forhåbentligt skabt nogle levedygtige koncepter, som private investorer kan overtage og udvikle på,« siger Bjarne Henning Jensen.

SDTI investerer typisk i 15-20 virksomhedskoncepter om året. Der kan i første fase investeres op til 3,5 millioner kroner. Den samlede egenkapital i SDTI er 20 millioner kroner.

I øjeblikket er der ansat cirka 200 i de 64 tilknyttede porteføljevirksomheder.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere