Del : SMS
Berlingske Business

Iværksætterlysten skal pirres tidligt

16BUSVaekst-Christian-Vinte.jpg
Fonden for Entreprenørskab med Christian Vintergaard i spidsen varetager dette års Vækst- og Iværksætteruge. Der er nemlig fokus på at pirre de helt unges interesse for iværksætteri. Foto: Jeppe Michael Jensen

Uge 47 er iværksætteruge. For ottende gang sætter Erhvervs- og Vækstministeriet fokus på iværksætteri med en række begivenheder landet over. Målet er i år at fange de unges interesse.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den årlige Vækst- og Iværksætteruge har til formål at pirre ambitioner, drømme og visioner både for dem, der allerede beskæftiger sig med at udvikle egen virksomhed, og for dem, der kunne overveje at kaste sig ud i iværksætter­eventyret, med særligt fokus på de alleryngstes skabertrang.

Målet for årets Vækst- og Iværksætteruge er nemlig at inspirere og vejlede elever, studerende og unge under 30 år til at beskæftige sig med iværksætteri, forklarer Anders Hoffmann vicedirektør i Erhvervsstyrrelsen.

»I år har vi besluttet at sætte fuldt fokus på de unge. Iværksætterugen er en måde at eksponere de unge for iværksætteri. Vi ved, at ved at inspirere de unge tidligt er der større sandsynlighed for, at de møder netop den, der tænder gnisten og gør, at de måske selv får mod på at skabe egen virksomhed,« siger han.

16BUSVaekst-computerboern.jpg

Det er ottende gang, at Vækst- og Erhvervsstyrelsen står bag eventet, der er en del af den globale kampagne Global Entrepreneurship Week, og rækken af begivenheder rundt om i landet er altså særligt rettet mod at fange de unges interesse.

Derfor er det Fonden for Entreprenørskab, der i år står for at varetage Iværksætterugens fem millioner kroner store budget på vegne af Erhvervsstyrelsen. Fonden har fokus på at fremme udviklingen af iværksætteri i undervisningen på alle uddannelsesniveauer.

Ud over de mere end 200 foredrag, konkurrencer og workshops, der bliver afviklet landet over i forbindelse med ugen, strækker årets iværksætteruge sig derfor også ind i undervisningslokalerne, forklarer formanden for Fonden for Entreprenørskab, Christian Vintergaard.

»Det er altid godt at have et fast tidspunkt, hvor man kan rette en særlig opmærksomhed, men i år har Iværksætterugen fået vokseværk, for vi begyndte allerede i uge 44 med at uddele undervisningsmateriale til alle de danske folkeskoler,« siger Christian Vintergaard.

Uden for klasselokalerne har Iværksætterugen også til formål at tilbyde konkret og let tilgængelig rådgivning for udøvende iværksættere.

Anders Hoffmann håber således både, at Iværksætterugen vil være en anledning for de travle iværksættere til at suge til sig og lære nyt såvel som at bidrage til den popularitet, iværksætterne i øjeblikket oplever blandt den brede befolkning.

»Vi ved, at det betyder meget for potentielle iværksættere, hvorvidt det er acceptabelt og værdsat at være iværksætter. På det punkt har Danmark ændret sig en del. Det var eksempelvis bestemt ikke normalt at se iværksætter-programmer på DR i den bedste sendetid og den positive dagsorden, vil vi gerne bidrage til,« siger han.

26busPix-Keith Fobian.jpg

Interessen for iværksættere opstod oprindeligt blandt økonomer, der var interesserede i at undersøge, hvilke funktioner iværksætterne har i forhold til at ændre økonomien.

Dernæst kom iværksætterne i adfærdsforskernes søgelys. Hvilke personlige karakteristika kunne den store viljestyrke og drivkraft forklares med? Det viste sig at være svært at forklare, og man erkendte op gennem 1980erne, at det var svært at sige noget generelt på det punkt.

I stedet begyndte forskere og undervisere at interessere sig for iværksætternes processer og arbejdsgange. Innovation er blevet en værdi både inden for forretningsudvikling og ledelse, og på det område er der meget at lære fra iværksætterne.

Senest er iværksætter-begrebet blevet diskuteret i forhold til undervisning både som fag og disciplin.

Og det er netop i kølvandet på denne diskussion, at årets Vækst- og Iværksætteruge forløber. For jo før interessen bliver pirret, jo større er sandsynligheden for, at unge vil beskæftige sig med iværksætteri senere i livet, viser Fonden for Entreprenørskabs seneste undersøgelse.

Sidste år deltog omkring 24.000 aktører i Iværksætterugen, og kampagnen forventes at tiltrække lige så mange i år.

Kampagnen finder sted over hele landet, og listen over begivenheder er samlet på hjemmesiden gew.dk.

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere