Del : SMS
Berlingske Business

Iværksætteri gør gadedrenge til forretningsmænd

mind
Mind Your Own Business er et udvilingsforløb for etniske minoritetsdrenge. Siden 2010 er det lykkedes Dansk Flygtninge Hjælp, Tryg Fonden og en række samarbejdspartnere i erhvervslivet at få over 200 unge mænd fra udsatte boligområder til at interessere sig for iværksætteri og virksomhedsudvikling. Virksomheden "B N1c3" blev etableret som en del af Mind Your Own Business.De sælger t-shirts og kasketter mod mobning. Her er det Sheraz Mudassar og Sheikh Momin, begge en del af "B N1c3" Foto:

Med iværksætteri og virksomhedsudvikling har projektet Mind Your Own Business fået over 200 etniske minoritetsdrenge mellem 13 og 17 år til at lægge forretningsplaner i stedet for at hænge ud på gaden.

Artiklen fortsætter under annoncen

Siden 2010 har Dansk Flygtningehjælp, Tryg Fonden og en række samarbejdspartnere fra erhvervslivet haft held til at få flere end 200 unge mænd fra udsatte boligområder til at interessere sig for budgetplanlægning, markedsføring og konceptudvikling.

Opskriften er et team af professionelle mentorer og udsigten til at drive egen virksomhed. Mind Your Own Business er navnet på et udviklingsforløb, der samler »indvandrerdrenge« i teams, hvor de i samarbejde med en mentor skal etablere og drive en virksomhed. Og iværksætterdrømmen appellerer til de unge mænd.

»Drengene får en stolthed af at bygge noget op helt fra bunden, de får ejerskab over deres projekter. Der er noget realisme i det, vi laver; det handler om rigtige penge, vi arbejder med kontrakter, og der er noget på spil. Det, tror jeg, har en stor effekt. Det er ikke bare en leg, men noget der falder tilbage på dem og deres rygte, hvis de lykkes godt,« siger Maria Kavita Nielsen fra Mind Your Own Business.

24BUSVaekst-2.jpg

Behov for inspiration

Hun har en baggrund som socialrådgiver og er projektchef på iværksætterforløbet, der har til formål at styrke deltagernes faglige kompetencer og sociale relationer.

»Jeg møder mange af drengene, når de er ved at være fyldt op af kommunale projekter. Det er ikke for at sige noget dårligt om de indsatser, men jeg tror, nogle af drengene har brug for inspiration på en anden måde, og der tror jeg meget på at involvere civilsamfundet og erhvervslivet,« siger Maria Kavita Nielsen.

I år er 86 unge mænd blevet udvalgt til at deltage. Det er både drenge, der kan have det svært i skolen eller svært i deres fritid, men det er også drenge, der klarer sig udmærket, men måske har andre personlige udfordringer, forklarer Maria Kavita Nielsen. De er inddelt i otte virksomhedsteams og har været på et indledende teambuilding-forløb, men det egentlige arbejde med at etablere mikrovirksomhederne blev skudt i gang i lørdags.

16BUSVaekst-computerboern.jpg

Her lagde konsulentvirksomheden Boston Consulting Group (BCG) hus til en daglang rådgivnings- og inspirationsseance for alle teams, mentorer og samarbejdspartnere, der deltager i forløbet. Fokus var på at skabe et fælles fundament og udarbejde en konkret forretningsplan for de nyoprettede mikrovirksomheder.

»Vi forsøger at give drengene nogle redskaber til, hvordan de kan bruge hinanden og samarbejde bedst muligt. Og så vil vi vejlede i, hvordan de hurtigst muligt kan teste deres produkter og ideer af på markedet,« siger Esben Hegnsholt, der er BCGs repræsentant på projektet og tilføjer:

»Det er noget, vi gør, fordi vi synes, det er spændende. Vi vil gerne engagere os i samfundet uden for det helt snævre erhvervsliv, som er vores dagligdag, og så er det altid spændende at arbejde med folk, som har et stort drive. Det har drengene uden tvivl. På den måde går sansen for den gode idé nærmest på tværs af virksomhedsstørrelser.«

Lørdagsmøde med mentor

Efter lørdagens seance mødes deltagerne en gang om ugen med hver sin mentor. Mentorkorpset består af frivillige studerende på CBS, iværksættere og private erhvervs- drivende. Det er særligt mødet med mentorerne og virksomhedsbesøgene, der skaber motivation blandt de unge mænd, forklarer Maria Kavita Nielsen.

»Det er en snak menneske til menneske, mellem drengene, virksomhedsejerne og mentorerne om, hvordan man driver virksomhed, og hvordan arbejdsmarkedet fungerer, men også om hvordan det var, da direktøren selv var 14 år og skulle finde ud af, hvad der skulle ske. De samtaler er guld værd og ikke noget, man kan købe sig til andre steder,« siger hun og tilføjer:

»Drengene får en følelse af at være en del af noget større. Vi kunne også have sat dem ud i et forsamlingshus eller i et beboerlokale, men jeg tror på, der sker noget med mennesker, når man sætter dem ind i en anden kontekst.«

Frem til begyndelsen af maj vil de forskellige teams arbejde videre på at få deres virksomheder op at stå, og ligesom i enhver anden virksomhed vil deltagerne varetage forskellige ansvarsområder som HR, økonomi, kommunikation og salg.

Mikrovirksomheder i udsatte bydele

I løbet af de seneste fem år er der blevet etableret 20 mikrovirksomheder i udsatte boligområder rundt om i Danmark. Fra Københavns Nordvest-kvarter til Gellerup Parken nord for Aarhus.

Mens nogle af mikrovirksomhederne afvikles efter forløbets afslutning, bliver det for andre en profitgivende fritidsinteresse. Eksempelvis kunne teamet bag virksomheden »Smøkker – kun til mænd« i efteråret begynde salget af deres specialdesignede armbånd.

Coolshop1

Det vigtigste er imidlertid ikke, hvordan virksomhederne klarer sig, men at deltagerne får øjnene op for arbejdsmarkedets muligheder.

»Drengene giver alle sammen udtryk for, at de har fået et større ordforråd, har fået en tro på, at de kan bidrage med noget i samfundet og har fået et større perspektiv på de muligheder, der ligger i uddannelsessystemet og på arbejdsmarkedet,« siger Maria Kavita Nielsen.

Mind Your Own Business arbejder i øjeblikket på at kortlægge, hvad de unge mænd, der tidligere har deltaget, laver i dag. Mange af dem har Maria Kavita Nielsen stadig kontakt til – de går nu i gymnasiet, hvilket bestemt ikke lå lige for, da de blev udvalgt til at deltage i forløbet.

Til maj mødes alle de involverede i Mind Your Own Business igen hos Boston Consulting Group for at uddele priser til de bedste mikrovirksomheder i dette års forløb.

fejle

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere