Del : SMS
Berlingske Business

Iværksættergejsten lever i bedste velgående

BM
Overskrift
Christian Walther Øyrabø, formand for Dansk Iværksætterforeing Foto:
 

Danske iværksættere ser lysere på fremtiden end tidligere, viser en undersøgelse blandt 419 iværksættere, som Dansk Iværksætterforening har foretaget. Men der er stadig ikke nok danskere, der satser på iværksætteri, lyder det fra flere sider.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hvis man er iværksætter i dag, er der rimelig stor chance for, at man ser lyst på fremtiden. Det viser en undersøgelse foretaget af Dansk Iværksætterforening i samarbejde med iværksættermessen Iværk&Vækst, hvor 80 procent af de 419 deltagende iværksættere svarer, at de ser positivt eller meget positivt på det kommende halve års økonomiske situation for deres virksomhed.

Det er en stigning fra 68 procent i 2012 og 73 procent i 2013, men hvad der er skyld i fremspringet, fortæller undersøgelsen ikke noget om. Dansk Iværksætterforenings formand, Christian Walther Øyrabø, har dog en mulig forklaring på de positive udmeldinger.

15BUSmesse.jpg

»Iværksættere er overpositive, og hvis en iværksætter ikke ser positivt på fremtiden, er der ikke et grundlag for, at de har etableret en virksomhed. Det er godt, at de er positive og har selvtillid, for hvis de ikke havde det, så ville der være flere iværksættere, der måtte dreje nøglen om,« siger han.

Selv om iværksættere generelt er meget positive, viser undersøgelsen et tegn på, at de er blevet mere positive end tidligere. Blandt andet er flere danskere, der ikke selv er iværksættere, blevet mere forstående over for folk, der etablerer egen virksomhed.

»Det er blevet mere anerkendt at være iværksætter blandt den menige mand i Danmark, og folk har lettere ved at forstå, at andre gerne vil starte en virksomhed,« siger Christian Walther Øyrabø.

Den holdning er formanden ikke alene om. Sidsel Dyrholm Holst er chef for de små og mellemstore virksomheder og entreprenørskab i Dansk Industri, og hun fortæller, at Danmark begynder at rykke i retning af et bedre iværksættersamfund.

»Danskernes respekt for iværksættere bliver større, og man ser oftere, at iværksætterne bliver hyldet som rollemodeller. Det er rigtig mange iværksætterinitiativer, der er blevet sat i gang i de senere år, og vi ser flere netværk og aktiviteter for opstartere og dem, der overvejer at starte op,« siger hun.

Flere iværksættere ønskes

I andet kvartal af 2014 blev der oprettet 6.534 selskaber ifølge data- og analysevirksomheden Experian.

Opgørelsen medtager ikke enkeltmandsvirksomheder, og tallet skal ses i lyset af, at det fra årsskiftet blev muligt at stifte et selskab med en kapital på én krone. Selv om tallet viser en stigning på 34,6 procent i forhold til samme periode i 2013, og er det højeste siden 2008, mener Christian Winther Øyrabø dog stadig, at flere burde tage springet.

»Der er ikke nok, der starter virksomheder i dag. Jeg tror, Danmark kunne blive et sindssygt rigt samfund, men danskerne tør ikke at starte noget op. Som lønmodtager er man meget sikret i forhold til iværksættere, som slet ikke har et sikkerhedsnet,« siger han.

Iværksættermesse

Generelt er det en tendens, at under halvdelen af de virksomheder, der bliver etableret i et givent år, stadig findes fem år senere. Tal fra Erhvervsstyrelsen viser, at ud af virksomheder fra 2002 er det blot 48 procent, der stadig eksisterer i 2007, og 45,9 procent af virksomhederne fra 2006 var stadig i drift i 2011.

»Med vores øjne kunne antallet af danskere, der tager chancen som iværksætter, sagtens blive bedre, og det er ikke oppe på et niveau som før krisen. Men det mest bekymrende er faktisk, at der er så få af dem, der starter op, der kommer ind i solide vækstforløb og rent faktisk formår at skabe beskæftigelse og vækst,« siger Sidsel Dyrholm Holst.

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere