Berlingske Business

Iværksætter vil sætte strøm til Europas kirker

19BUSKirkeweb.jpg
Overskrift
Christian Steffensen er direktør for KirkeWeb Foto:
19BUSKlaus-Nyengaard.jpg
Overskrift
Just-Eats forhenværende CEO, Klaus Nyengaard, er tilbage i Danmark og har kastet sig over iværksættervirksomheden KirkeWeb. Foto: Mads Nissen

Dansk iværksættervirksomhed sælger i dag IT-systemer til over 200 danske kirker. Nu gælder det Europas kirker, og den tidligere Just-Eat-direktør Klaus Nyengaard kommer til at spille en aktiv rolle.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hvad har et pizzeria og en kirke til fælles? Som udgangspunkt ikke alverden, men alligevel er der fællestræk i det som iværksættervirksomheden KirkeWeb gør i dag, og hvad der har gjort madportalen JustEat til en international succes, vurderer den tidligere JustEat-direktør, Klaus Nyengaard.

Han er netop tiltrådt posten som aktiv bestyrelsesformand for KirkeWeb med det formål at spille en væsentlig rolle i virksomhedens internationale planer.

KirkeWeb står bag et IT-system, som gør det muligt for den enkelte kirke, at styre sine arbejdsprocesser digitalt med en række funktioner som ressourcestyring, kalender, SMS-sender og tilmeldingsformularer.

200 danske kirker benytter sig af systemet i dag, og nu er turen kommet til udlandet. Første stop er Tyskland, der med 15.000 kirker syd for den danske grænse repræsenterer en potentiel guldgrube.

»Der er et kæmpe internationalt potentiale. Hvis det her bliver veleksekveret, kan KirkeWeb på sigt hente 95 pct. af omsætningen i udlandet,« vurderer Klaus Nyengaard.

Han har erfaring, når det gælder om at bringe en virksomhed langt ud over landets grænser. Frem til februar i år sad han i London og var adm. direktør for Just-Eat, hvor han var med til at rulle madportalen ud til en lang række lande, så Just-Eat-brugere i dag kan bestille mad hos over 30.000 restauranter verden over.

KirkeWeb er i gang med at bringe de digitale muligheder ind på et marked, der traditionelt kun har benyttet sig af en simpel hjemmeside. Situationen var næsten identisk, da Just-Eat i 2001 bankede på dørene hos de danske pizzeriaer i håb om at få dem med i en portal, så danskerne kunne bestille deres fastfood på nettet.

Ifølge Klaus Nyengaard er KirkeWeb, ligesom Just-Eat var for 12 år siden, på vej ind på et uopdyrket marked, hvor konkurrenterne er få og potentialet stort.

»I Europa er der ingen, som fokuserer udelukkende på det her segment. Der er ingen, der på samme måde har den viden og indgang, som KirkeWeb, og det gør, at vi nu er et skridt foran,« siger Klaus Nyengaard.

Forretningsmodel tager form

Bag KirkeWeb står 26-årige Christian Steffensen, der er søn af en præst og i sin ungdom udviklede hjemmesider til forskellige kirker. Da han i 2010 er færdiguddannet på CBS i København, går det op for ham, at flere af kirkerne stadig bruger den hjemmeside, som han lavede til dem ti år tidligere. Han stifter derfor KirkeWeb, og gennem dialog med flere kirker begynder en forretningsmodel at forme sig.

»Kirker har brug for et værktøj, der gør det muligt for dem at styre og planlægge deres hverdag bedre og dermed frigiver tid til kerneopgaverne. Der er ingen, som har tænkt på at kigge på kirkernes workflow før os,« forklarer Christian Steffensen.

KirkeWeb har for alvor været i gang i halvandet år og har 200 kirker på kundelisten af de lidt over 2.000 kirker i Danmark. Der er tale om en abonnementsmodel, hvor kirkerne får adgang til en række funktioner, og fordi det hele foregår i et netværk, kan de være med til at bidrage med idéer til nye digitale muligheder.

Antallet af danske kunder skal øges yderligere, men tiden er også moden til at angribe det internationale marked. Derfor er en aggressiv plan sat i værk, antallet af ansatte er steget fra omkring fem for et år siden til 19 i dag, hvor syv af dem er inden for salg.

»Der skal sættes fart på nu for at komme først. Vores mål er på sigt at blive markedsledende på »church management systems« i verden,« siger Christian Steffensen.

Den offensive tilgang til markedet har sat sine spor på sidste års regnskab, hvor KirkeWeb leverede et underskud på 1,7 mio. kr. Ifølge Christian Steffensen har KirkeWeb dog penge i ryggen fra Acellerace, der er et forretningsudviklingsforløb under forskerparken Symbion. Samtidig er satsningen på salget begyndt at betale sig nu, og de seneste måneder har KirkeWeb haft breakeven, forklarer iværksætteren.

En større salgskampagne bliver rullet ud i Tyskland de nærmeste måneder, og Christian Steffensen vurderer, at Storbritannien kan blive næste mål i foråret 2014.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

I øjeblikket er der ikke tegn på, at inflation i Europa vil bide sig fast i de kommende år, fortæller investeringsdirektør Henrik Olejasz Larsen fra Sampension. Billedet ser lidt anderledes ud i USA,...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen