Del : SMS
Berlingske Business

Iværksætter vil høste i netbutikkers data

Plytix
Morten Hellesøe Poulsen er direktør og stifter af datavirksomheden Plytix, som indsamler og analyserer big data på produkter for forskellige store og små virksomheder. Foto:

Detaljerede data om forbrugermønstre kan i dag være mange penge værd og er med til at skabe en ny generation af IT-virksomheder baseret på »big data« – deriblandt den dansk-spanske opkomling Plytix.

Artiklen fortsætter under annoncen

Ny teknologi skaber nye virksomheder. Det er der ikke noget nyt i, men det er alligevel bemærkelsesværdigt, hvordan moderne teknologiske gennembrud som eksempelvis serverbaseret computerlagring og smartphones i disse år skaber grundlag for iværksætteri.

En anden af de helt store og voksende trends lige nu er »big data« – altså indsamling og behandling af store mængder data om blandt andet forbrugeradfærd. Både store og små IT-virksomheder ser med interesse på mulighederne, og nogle gange finder de noget, de mener, kan give et kommercielt gennembrud.

pix-EMC

En af de små af slagsen er den dansk-spanske virksomhed Plytix.com ApS. Den har kun halvandet år på bagen, er etableret af et par tidligere Google-medarbejdere og er først for to uger siden kommet på markedet med et flyvefærdigt produkt. Alligevel har projektet vakt nok opsigt til, at de risikovillige ventureinvestorer er begyndt at melde sig.

I sommer fik stifterduoen håndslag på 3,75 millioner investorkroner fra blandt andet Seed Capital. Det har selvsagt bragt et smil frem hos den ene medstifter, danske Morten Hellesøe Poulsen.

Det er blandt andet, fordi projektet, som så mange andre innovative iværksætterprojekter tidligere, ellers var ved at strande på grund af manglende investor-interesse.

»Vi har arbejdet hårdt på projektet i halvandet år, men vi var faktisk ved at miste modet undervejs. På et tidligt tidspunkt forsøgte vi at skaffe penge i Storbritannien, men det gik ikke godt, og det var tæt på at slå os ud,« siger han og tilføjer:

»Vi fortsatte dog, og da vi senere vendte os mod Danmark, var vi kommet længere med projektet. Det gjorde en forskel. Den første, vi talte med, var Seed Capital, og de var interesserede. Konklusionen er nok, at vi gik for tidligt til de store aktører i London.«

pix-Big data

Morten Hellesøe Poulsen og holdet bag Plytix havde da også i mellemtiden fået skarpslebet deres argumenter og trænet deres elevatortale, altså den korte, præcise, interessevækkende salgstale. Og den vakte tilsyneladende opsigt.

Giver producenter adgang til big data

For Plytix er et system, der grundlæggende skal give producentvirksomheder adgang til de data, der bliver indsamlet af salgsstederne, altså internetbutikkerne. De data er eftertragtede. De kan eksempelvis give en producent informationer om en reklamekampagnes virkning, kundernes interesse og vise mønstre i købsprocessen. Dermed kan de samlet set give producenten mulighed for at tilpasse sig og i sidste ende minimere restlagre.

Den slags sker ikke af sig selv. Kundedataene hører i dag hjemme i webbutikken og de netværk, den indgår i. Butikkerne kan vælge at dele data med producenterne, men det er sjældent noget, der er sat i system.

Problemet har blandt andet været, at der findes et utal af teknologiske platforme både på producent- og detailsiden. Plytix-holdet fandt en løsning i at bruge varebilleder, hvori der er gemt informationer.

29BUSPraice-1.jpg

Ideen er, at varebillederne bliver taget og opbevaret af producenten. I stedet for selv at tage billeder af varen eller genbruge producentens billeder skal internetbutikken så embedde, eller så at sige linke, til det pågældende varebillede på sin hjemmeside. Det giver mulighed for systematisk dataindsamling, som producenten og internetbutikken kan få adgang til. Sidstnævnte dog kun data fra egen butik.

Dermed får producenten adgang til den eftertragtede big data. For webshoppen er salgsargumentet – ud over de data, den får adgang til – at den kan undgå udgifter til selv at skulle håndtere fotografering og billedbehandling, samt at den trækker på en serverbaseret billeddatabase, hvilket kan øge den hastighed, deres hjemmeside bliver loadet på.

Revolution først lige begyndt

Det er netop det faktum, at projektet er mundet ud i overbevisende argumenter for, at både producent og detailleddet bør bruge Plytix-teknologien, der glæder medstifter Morten Hellesøe Poulsen lige nu.

»Da butikkerne embedder via vores system, har vi åbnet for, at der kan gå data den anden vej. Vi har opfundet et system, der rammer begge sider af den her værdikæde. I bund og grund løser vores system problemer på hver side,« sige han og tilføjer:

»Derfor oplever vi også, at vi bliver mødt med åbne arme fra både brands og retailers. Vi har ikke mødt nogen, der ikke kan se fidusen. Det spørgsmål, vi altid bliver stillet, er: Hvorfor er der ikke nogen, der har gjort det her før.«

10BUSUlla-Brockenhuus-Schar.jpg

Der er selvsagt en lang vej fra idé til regulær omsætning. Plytix er en ny virksomhed, og Morten Hellesøe Poulsen ved godt, at vejen til succes er lang, og at intet er givet på forhånd. Endnu mere hårdt arbejde venter forude. Det ændrer dog ikke på, at Plytix-holdet har sat alt på et bræt og arbejder benhårdt på at nå milepælen, som lyder på 500 kunder om seks måneder.

Morten Hellesøe Poulsen kalder det seneste halvandet års arbejde både hårdt, spændende og lærerigt. Nu må tiden vise, om ambitionerne kan opfyldes. Én ting er dog sikker, når det kommer til fremtiden. Ifølge Plytix-medstifteren er big data-revolutionen først lige begyndt.

»Der sker meget spændende og store ting i disse år, når det kommer til big data. Det er forståeligt, at folk godt kan gå lidt i panik over alt det med cookies og data, men jeg ser på det på en lidt anden måde,« siger han og tilføjer:

»Vi bliver for tiden dagligt udsat for den samme mængde input, som man på vores bedsteforældres tid blev på et helt årti. Datamængden går kun én vej, og det er opad, og det vil snart vise sig, at vi som mennesker ikke kan navigere i det uden cookies og sortering. Det er selvsagt noget, folk skal vænne sig til, men det går den vej. Vi har altså kun set toppen af isbjerget.«

09BUSPix-vaekst-Regnar-og-M.jpg

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere