Del : SMS
Berlingske Business

Iværksætter i USA: Hvor er danskerne?

12BUSToke-Kruse-Bred.jpg
Toke Kruse og medstifteren af Billy’s Billing har slået sig ned i San Francisco med deres virksomhed for at få andel i et større marked end det danske. Han undrer sig over, at kun meget få danske virksomheder deltager i oplagte messer på det amerikanske marked. Foto: Jens Nørgaard Larsen

Stifter af og chef for Billy’s Billing Toke Kruse undrer sig over, at der ikke er flere danskere, der har vist sig frem ved denne uges San Francisco-messe »TechCrunch Disrupt«.

Artiklen fortsætter under annoncen

Toke Kruse undrer sig. Den danske serie-iværksætter har i ugens løb brugt den store teknologi-opstartsmesse »TechCrunch Disrupt« i San Francisco til at gøre potentielle kunder opmærksomme på sin virksomhed, Billy’s Billing.

Samtidig har han set sig omkring og undret sig over, hvor alle de andre spændende danske, teknologibaserede og nyetablerede virksomheder har været henne. Der har været andre danskere, men i et beskedent antal – og det er i Toke Kruses optik slet ikke i et omfang, der matcher danske kompetencer.

»Lige nu er vi på TechCrunch Disrupt, som er en af verdens mest anerkendte tech-messer. Her er kun en håndfuld danske virksomheder, og det, synes jeg, er synd, for vi danskere har noget, som amerikanerne ikke har: Vi er dygtige til at udvikle software og har klart en konkurrencefordel her,« lyder det fra Toke Kruse i en e-mail til Berlingske.

10BUSspinin.jpg

31-årige Toke Kruse er pt. bosat i Californien. Herfra arbejder han og medstifter Sebastian Seilund på at få deres cloud-baserede regnskabssoftware forankret på det nordamerikanske marked.

Virksomheden blev udtænkt i 2007, hvor Toke Kruse måtte se et andet projekt kuldsejle på grund af blandt andet rod i regnskabet. Siden er regnskabskonceptet stille og roligt blevet løbet i gang, og i dag har virksomheden mere end 15 ansatte og en omsætning i omegnen af fem millioner kroner.

Billy’s Billing blev etableret i Danmark. Årsagen til, at fokus nu er skiftet til USA er klar. Det handler om potentiale. Både med hensyn til volumen og størrelse.

»Jeg valgte at rejse til USA sammen med min co-founder Sebastian Seilund, fordi markedet i USA er 50 gange større, iværksættervilkårene er bedre, og samarbejde med større virksomheder er mere oplagt, hvis du er til stede på markedet,« siger han og tilføjer:

»De amerikanske firmaer har langt mere kapital, hvor Billy’s Billing i den sammenhæng er en dråbe i havet. Vi tror dog på, at vi kan slå igennem blandt de mindste virksomheder med én til ti ansatte med vores lette regnskabsprogram.«

Toke Kruse har i ugens løb stået på San Francisco-messen og arbejdet hårdt på at fortælle interesserede – og potentielle kunder – om, hvad regnskabssystemet byder på. Det er i hans optik simpelt fodarbejde, der kan gøre en stor forskel i sidste ende – både med hensyn til antallet af kunder og selve regnskabssoftwaren.

Lebech

»På den korte bane, handler det om at komme i medierne, som vi har været det i Danmark, så vi hurtigt kan opnå en kritisk masse på minimum 1.000 brugere. Derefter er målet at tilføje integrationer, som rækker ud til endnu flere målrettede brugere. Det vil være til gavn for både vores danske og amerikanske brugere,« siger Toke Kruse.

Han mener selv, at han og Billy’s Billing har stor gavn af at deltage i messer som »TechCrunch Disrupt«. Såvel investorer som potentielle kunder snuser alt andet lige rundt til den slags events.

»Alene det at være repræsenteret fysisk betyder, at du får en bedre forståelse for det amerikanske marked, men det er også langt lettere at få møder med de helt store virksomheder. Det ville jeg ikke kunne gøre, hvis jeg sad i Danmark,« siger han og tilføjer:

»Danskerne skal rejse til San Francisco oftere, end de regner med. Blot for inspirationens skyld og for at få en fornemmelse af, hvad der er uden for Danmark. Alt for få danske virksomheder er repræsenteret på »TechCrunch Disrupt«, og det er en skam, når vi danskere har så meget at byde på. Danskere skal tænke større, meget større.«

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere