Del : SMS
Berlingske Business

IT-branchen i lille fremgang

Data
Server rum. Foto:

Der er fremgang, om end ganske lille, i den danske IT-branche, der nu for alvor begynder at se lys for enden af krisetunnelen. Men de gigantiske vækstraters tid er forbi.

Artiklen fortsætter under annoncen

Mens der til stadighed er uenighed om den generelle økonomiske udvikling i 2013, er barometeret i den danske IT-branche slået over på en del mere solskinvejr end de seneste par år. I både 2011 og 2012 har branchen holdt en beskeden, men dog positiv vækst – og nu tyder meget på, at 2013 kan være året, hvor branchen igen begynder at trække en smule ud mod overhalingsbanen.

Sådan lyder vurderingen fra Brancheforeningen IT-Branchen, der organiserer mange af de små og store IT-virksomheder, der virkelig har kunnet mærke finanskrisens rasen fra første parket. De danske virksomheders lyst til investeringer i IT blev hårdt ramt, da krisen for alvor brød ud i 2008, og derfor er brancheforeningens forventninger til en svagt stigende vækst næste år ikke bare godt nyt for IT-branchen selv, men også et tegn på, at danske virksomheder igen er begyndt at ruste sig til fremtidens konkurrencesituation.

»Mange af vores medlemsvirksomheder har jo været vant til to-trecifrede vækstrater, så en vækst på blot et par procent syner ikke af meget. Men situationen har været præget af, at investeringslysten i samfundet generelt var meget højere før krisen, og når investeringslysten falder generelt, mærker især IT-branchen det altid på bundlinjen. Derfor glæder vi os også over, at nogle segmenter af IT-branchen begynder at vise tegn på, at de er tilbage på vækstsporet,« siger Morten Bangsgaard, der er adm. direktør i Brancheforeningen IT-branchen.

Nyt notat vækker glæde

En del af årsagen til den stigende optimisme oprinder i et nyt notat, brancheforeningen netop har offentliggjort. Notatet består af opdaterede regnskabstal fra Danmarks Statistik over udviklingen i branchen i 2011, samt en analyse blandt medlemsvirksomhederne af, hvordan de forventer, at 2012 vil lande.

Tallene viser, at markedet for IT-service i 2011 viste en fremgang på knap to mia. kroner til 76,6 mia. kroner i en tid, hvor pengene ellers sad temmelig godt fast i de danske lommer. Samtidig lyder den generelle forventning, at 2012 kommer til at se bedre ud – og dermed er der god grund til at være optimist omkring 2013, mener Morten Bangsgaard.

»IT er jo kendetegnet ved at være en driver for vækst i andre brancher, men man kan sige, at vi fortsat står lidt på to ben. Nogle står stadig i en sump fra krisen, hvor det er svært at få gang i væksten. Andre er virkelig kommet i overhalingsbanen, og mange af dem er virksomheder, der først og fremmest har formået at skaffe finansiering. Det er nemlig fortsat finansieringen, der er vores største bekymring, for vi skulle jo nødigt havne i en situation, hvor iværksættere helt springer Danmark over, fordi det ikke er muligt at skaffe kapital herhjemme,« siger han.

Mens 2012 har været præget af en hastig udvikling på de store linjer, hvor selskaber som Facebook, Google, Amazon og Apple har sat farten om muligt endnu mere op, har billedet været mere mudret i den danske del af IT-branchen. Mens branchedirektøren glæder sig over positive takter fra de store virksomheder som KMD og NNIT, har året også været skæmmet af lukningen af Nokias store udviklingsafdeling i sydhavnen, hvor 1.000 danske job forsvandt.

Big data

Næste år vil dog stå i de store datasæts tegn, vurderer Brancheforeningen, der peger på netop »Big Data« som et forretningsområde, der vil være i stor vækst. Big data dækker over avancerede analyser af meget store datasæt, f.eks. en supermarkedskæde, der i detaljer kan analysere forskydninger i forbrugsmønstre hos kunderne, og her kan der potentielt ligge mange danske arbejdspladser de kommende år, vurderer brancheforeningen.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere