Del : SMS
Berlingske Business

IT-branchen er gennem krisen

HEWLETT-PACK
Foto:

Virksomhederne har fortsat fokus på at holde omkostningerne nede, og det er med til at holde hånden under flere leverandører af hardware.

Artiklen fortsætter under annoncen

Et generelt fokus på at holde omkostningerne nede via omkostningsbesparelser både har været og er med til at holde gang i forretningen hos hardware-leverandørerne på det danske marked. Det fremgår af en ny brancheanalyse fra Berlingske Research.

Analysen viser, at hardware-leverandørerne, defineret som de 30 største aktører, som helhed har lagt det markante indtjeningsdyk, branchen oplevede i kriseåret 2009, bag sig, og at den tror på, at salget vil arbejde sig den rigtige vej de kommende år.

Læs også: Her er hele analysen af 40 hardware-producenter

Sådan lyder i hvert fald vurderingen fra Morten Bangsgaard, direktør i IT-Branchen, der er organisationen for IT- og televirksomheder i Danmark.

»Helt generelt kan man sige, at IT-branchen er mindre konjunkturfølsom end andre brancher. Vi er en del af løsningen på krisen og har derfor også klaret os relativt godt. Men selvfølgelig ikke uden skrammer og et endnu skarpere fokus på tilpasninger,« siger Morten Bangsgaard i en kommentar i analysen og tilføjer:

»Vi kan også konstatere, at IT-branchen nu er igennem krisen og har stor tiltro til fremtiden. Det viser nye tal fra vores egen undersøgelse. Vi kan også se, at de små og mellemstore IT-virksomheder har tilpasset sig den hårde konkurrence. Den hårde konkurrence er den nye præmis.«

Han får opbakning af Dansk Erhverv, der peger på, at det er oplagt at se på mulighederne for ny og smartere IT, når en virksomhed ser på effektiviseringer.

»Det er en branche, som resten af erhvervslivet har brug for. Det er godt for produktiviteten og bundlinjen, når man putter smart teknologi ind i virksomhederne,« lyder det fra chefkonsulent i Dansk Erhverv Janus Sandsgaard i analysen.

Virksomhederne i brancheanalysen er domineret af store internationale spillere som Hewlett-Packard, Cisco Systems og Lenovo. Ser man på branchen som helhed, er dens samlede aktivmasse øget med fire procent over de seneste tre år. Sorterer man de fem største aktører fra, viser der sig dog et billede af faldende aktivmasse – de store aktører har altså vokset sig stærkere, mens de mindre er blevet nødt til at stramme livremmen ind.

Lenovo

Når det kommer til salget de kommende år, så er det især med hensyn til salg til danske små og mellemstore virksomheder, at der er muligheder, vurderer IT-Branchen. Udviklingen inden for IT går stærkt, og organisationen mener, at det snart vil stå klart for mange virksomheder, at der kan være økonomiske gevinster at høste ved at skifte udstyr og systemer ud, selv om de muligvis kun er få år gamle. »Det, der var smart og skabte værdi for nogle få år siden, er måske tjent hjem og vil med fordel kunne skiftes ud med noget endnu bedre. Derfor kan det være en god idé med et serviceeftersyn. Her har vi som branche en opgave, som kan tilføre værdi for alle parter,« siger IT-Branchens Morten Bangsgaard.

Der er da også optimisme at spore, viser undersøgelsen fra organisationen. I den svarer nemlig 73 procent af de adspurgte virksomheder inden for branchen, at de forventer, at det samlet set vil gå bedre for deres virksomhed i 2013 end for et år siden.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere