Del : SMS
Berlingske Business

Investorer har kig på IT-virksomheder

08busLeif_Vestergaard1.jpg
Administrerende direktør i EG, Leif Vestergaard, køber tre til fem IT-virksomheder om året. Foto:

Kapitalfonde og udenlandske investorer viser stor interesse for danske IT-virksomheder, og det presser priserne op. Selskaber med stor kontrakt-omsætning og selvudviklet software er særlig efterspurgt.

Artiklen fortsætter under annoncen

IT-erhvervet har definitivt lagt krisen bag sig. Ifølge IT-brancheforeningen havde erhvervet i 2013 sit bedste år, siden finanskrisen satte ind i 2008. Også i år er optimismen stor, og det vil afspejle sig i antallet af ejerskifter i branchen. Bankernes salg for nylig af Nets, der skete til en pris, som var 14 gange driftsoverskuddet, viser, at der er gode penge at tjene ved at sælge IT-virksomheder lige nu.

Men det er langtfra alle IT-virksomheder, der kan sætte næsen op efter en høj pris, selv om den gennemsnitlige IT-virksomhed ifølge flere undersøgelser sidste år blev solgt til en værdi af ca. otte gange driftsoverskuddet.

»Vi mærker stor interesse i markedet. På købersiden er det f.eks. virksomheder inden for IP-telefoni, eller større udenlandske selskaber, der vil købe danske software-virksomheder, som har udviklet skalerbare standardløsninger. Alene i indeværende uge har vi haft besøg af to af hinanden uafhængige IT-koncerner begge fra Indien, der ser på konkrete opkøbsemner – den ene inden for BPO (Business Process Outsourcing, red.) og den anden inden for ERP- konsulentvirksomhed.

På sælgersiden er det hosting-firmaer, der søger ind i større koncerner eller virksomheder, der producerer salgs- og dokumentstyringssystemer. »Vi har mange opdrag for tiden inden for IT-området,« siger virksomhedsmægler Gert Mortensen, Schrøder og Partners A/S.

Aktive kapitalfonde

Det samme mærker virksomhedsmægler Frederik Aakard fra Audon. Han hæfter sig ved, at mange kapitalfonde har købt op på det seneste blandt virksomheder, der producerer egen software og sælger den som en service.

Ifølge Audons opgørelser skiftede 210 større og mellemstore danske virksomheder ejere i fjor målt blandt virksomhedshandler til en værdi af over 30 mio. kroner. Heraf var godt 25 af dem var inden for IT-branchen. Eksempelvis solgte Jyske Bank sit datterselskab Silkeborg Data, der laver lønsystemer til kapitalfonden Axcel. Axcel købte også EG, et mellemstort softwarehus, der laver branchespecifikke økonomisystemer.

26BUSJohn-Helmsoee-Zink.jpg

»Software, der kan sælges som en service og på løbende kontrakter, er populære, fordi de genererer et højt cashflow. Men de er også populære, fordi de er forudsigelige og overskuelige. Man kan let regne på dem. Og så er de skalerbare forstået på den måde, at man uden den helt risiko kan skrue op for salgsindsatsen, hvis man vil øge virksomhedens omsætning og overskud,« siger han.

Audon har i 2013 medvirket i en handel, hvor ATPs ventureselskab Via-Venture købte et nordjysk foretagende UV-data, der leverer uddannelsessoftware til skolesektoren. Frederik Aakard fremhæver handlen, fordi den viser, at handelsmønstret inden for IT-sektoren er så bredt, at det kan rumme ventureselskaber, der specialiserer sig i at opkøbe softwareselskaber baseret på servicesalg.

Medarbejderne vigtige

Ifølge Gert Mortensen fra Schrøders Partners kan IT-konsulenthuse, der sælger timer og er afhængig af enkeltleverancer af større systemer til store kunder, godt være sværere at sælge

»Prisforskellene hænger bl.a. sammen med, at konsulenthusenes aktiver stort set kun udgøres af de medarbejdere, der er ansat. Samtidig er risiciene ofte betydelige, hvis en stor del af årets omsætning afhænger af bestemte opgaver for en stor kunde,« forklarer han.

1303mb

Heller ikke det, man i branchen kalder »boxmovers«, IT-virksomheder, der primært sælger hardware og tilbehør, kan ifølge Gert Mortensen sætte næsen op efter de samme priser som de virksomheder, der udvikler egen software og sælger dem som en service med et forudsigeligt cashflow.

»Dog er der IT-infrastrukturvirksomheder, der trods et relativt stort hardwaresalg formår at opbygge spidskompetencer inden for eksempelvis netværk eller sikkerhed, og derigennem gør sig mere værdifulde. Dette var eksempelvis tilfældet med Dansupport, hvor vi bistod ejerne i salget til Jansson Kommunikation, der ved tilkøbet fik styrket deres kompetencer netop inden for bl.a. IT- drift,« forklarer han.

13BUSsoftware.jpg

Det kan iøvrigt komplicere salget af IT-virksomheder, at man netop i den branche finder mange selskaber med flere ejere. En del af IT-branchens selskaber er undfanget af team, som har slået sig sammen om en ny forretningsidé.

»Men jo flere ejere, der er, jo mere skal man afstemme forventningerne til salgsprovenuet hos de enkelte sælgende ejere. Deres privatøkonomiske situation kan ofte være ret forskellig,« forklarer Gert Mortensen.

Ledelsen skal spille med

Direktør Leif Vestergaard fra brancheløsningshuset EG er et af de IT-selskaber, der selv køber mange IT-virksomheder op. Det er en del af EGs strategi at vokse ved opkøb. Fokus er på selskaber, der betjener de brancher, som EG i forvejen satser på med sine brancheløsninger.

Desuden skal de være inden for Skandinavien.

EG køber kun overskudsgivende IT-virksomheder. De er mere forudsigelige og lader sig lettere integrere.

Cecilia Bonefeld Dahl / IT-Branchen

For EG er det afgørende, at ledelsen af de software-virksomheder, der erhverves, bifalder salget og følger med over det nye regi.

»Det første medarbejdere i opkøbte IT-virksomheder gør, når de præsenteres for salget, er at se hen på deres nuværende ledere. Hvis de er med på rejsen, så er medarbejderne også med,« siger han.

Han tilråder opkøbsemner at have orden i kundeaftaler og kontrakter. Åbenhed om problemområder er også vigtig. Hvis EG selv skal opdage dem i opkøbsprocessen, kan tilliden mellem parterne let smuldre.

pix-NNIT

Selv om Leif Vestergaard har købt tre til fem IT-virksomheder om året, er han ikke meget for offentligt at diskutere multipler.

»En IT-virksomhed er det værd, som en køber i praksis er villig til betale ud fra en købmandsmæssig betragtning. Multipler i branchen ved andre salg er svære at bruge til noget,« mener han.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere