Del : SMS
Berlingske Business

Internationalt samarbejde skal styrke Meewallet

20BUSmeewallet.jpg
Kim Vindberg-Larsen håber at snart at få et gennembrud med Meewallet. Arkivfoto: Annelene Petersen

Den danskudviklede elektroniske tegnebog med indbygget betalingssystem, Meewallet, indgår et vigtigt samarbejde med den franske loyalitetstjeneste FidMe. Begge parter har store, internationale ambitioner.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den danske iværksættervirksomhed bag mobilbetalingsløsningen Meewallet har givet håndslag på en samarbejdsaftale med en tung, europæisk aktør inden for loyalitetsprogrammer, franske FidMe. Samarbejdet skal være med til at booste den nationale og internationale udrulning for begge virksomheder.

Bag Meewallet står Randers-virksomheden Meedkk A/S, der formelt blev etableret i 2012, men som kørte som udviklingsprojekt i flere år forinden. Konceptet er grundlæggende en elektronisk pung, der gør, at en bruger kan bruge sin smartphone til alt det, man i dag bruger sin tegnebog til. Det vil sige som kortholder og betalingssystem og så videre.

Karsten Dybvad

Virksomheden er stiftet og ledet af finansmanden Kim Vindberg-Larsen, og konceptet er operationelt. Det betyder, at man allerede kan bruge dens smartphone-applikation til betaling i butikker i mere i 18 danske byer - flest i det østjyske.

Den franske forbindelse

Meewallet har allerede loyalitetsfunktionen og et samarbejde med bl.a. Forbrugsforeningen. Det ændrer dog ikke ved, at Kim Vindberg-Larsen ser store perspektiver i den franske forbindelse, han nu har etableret.

»Nationalt har vi allerede et stærkt samarbejde med Forbrugsforeningen, men vores udfordring har selvsagt været at få mandskab til at rulle det her ud i alle de butikker, som er en del af blandt andet Forbrugsforeningen,« siger han og tilføjer:

»Her udgør samarbejdet med FidMe helt klart en styrkelse. Vi får styrket vores distributionskanaler og kan sætte mere fart på vores udrulningsproces.«

Styrken ved FidMe ligger i, at den allerede er en stor aktør, der samler alle mulige eksisterende loyalitetsprogrammer i én smartphone-applikation. Den har på europæisk plan fire millioner brugere.

Som systemet er i dag, så bruger man FidMes app til at scanne koderne på ens fysiske loyalitetskort, hvorefter man i butikken kan vise smartphone-skærmen frem, så den butiksansatte kan scanne informationerne derfra. Samarbejdet mellem FidMe og Meewallet betyder for Meewallet, at dens elektroniske pung har større muligheder for at blive fyldt op, og for FidMe at den franskfunderede virksomhed får nye teknologiske muligheder samt et boost på de skandinaviske markeder, hvor den allerede ifølge Meewallet har 30.000 brugere og mellem 400 og 500 tilknyttede butikker.

Matas Børsdebutanten Matas fortsætter i fi

Blåstemplet af Apple

Kim Vindberg-Larsen er mere end glad for at kunne samarbejde med FidMe, fordi virksomheden både er markedsmæssigt etableret og er et »navn« i branchen.

»De har været udvalgt af Apple som en promotet app, og det er ikke uden årsag. Systemet er godt, og det har potentiale. De er allerede store i Frankrig, men kigger også ud over landets grænser,« siger han og tilføjer:

»Deres udfordring er dog, at de ikke har ret mange muligheder for terminalinstallation i butikkerne, og derudover vil de gerne kunne kombinere betaling, loyalitet og kvittering i én samlet transaktion. De har kigget på forskellige løsninger i Europa, og de har valgt os.«

18BUSjesperkristensenreka.jpg
LÆS MERE : Vækstivrig vestjyde

At franskmændene har set sig lune på Meewallet, mener Kim Vindberg-Larsen også, er en slags blåstempling af både Meewallet og den teknologi, som konceptet er bygget op om.

Der er teknisk set flere muligheder for at skabe trådløs kontakt mellem en betalingsterminal og en brugers smartphone. Meewallet er baseret på Bluetooth-teknologien, som mange nok kender fra telefoners trådløse headsets. Kim Vindberg-Larsen kalder i den forbindelse Meewallets brug af Bluetooth »den helt rigtige« og peger på, at andre aktører også er begyndt at satse på den løsning.

Klar til at vokse

For virksomheden bag Meewallet handler det derfor nu om at komme ud over rampen med både sit eget koncept og med samarbejdet med FidMe. Teknologien bag samarbejdet er allerede på plads, og Kim Vindberg-Larsen forventer, at virksomhederne gradvist nu vil teste mulighederne for så endeligt at rulle det ud til foråret.

Meewallet og virksomheden bag er blot stadig en lille spiller, der står over for sværvægtsaktører fra ind- og udland i form af blandt andet Danske Bank og Apple. Den Randers-forankrede virksomhed er af en anden størrelse. Den har rundt regnet 20 medarbejdere og udmærker sig ved hovedsageligt at være finansieret på baggrund af stifterens egne midler samt en opsigtsvækkende crowdfunding-kampagne, hvor bidragyderne simpelthen fik aktier i selskabet.

nnit

Kim Vindberg-Larsen lægger ikke skjul på, at han gerne på et tidspunkt vil have flere økonomiske muskler at gøre godt med. Fordi Meewallet-konceptet stadig kræver større udbredelse, før det har mulighed for at blive en god forretning.

»Vi er på udkig efter strategiske samarbejdspartnere i markedet – gerne nogle som allerede er markedsdeltagere, og som eventuelt vil købe ejerandele,« fastslår Kim Vindberg-Larsen.

13busbirgittehass.jpg

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere