Berlingske Business

Ingen vej uden om verdens tech-centrum

14BUSsilicon-valley.jpg
Alle de store er der: Microsoft, Google, Apple og Facebook. Silicon Valley er stedet, hvis du sidder med en iværksætterdrøm i maven. Silicon Valley kan servicere dig på alle niveauer – fra startup til du bliver den næste Apple. Foto: AFP

Silicon Valley er mere end bare et navn. Området syd for San Francisco er en regulær magnet for skabertrang, knowhow og venturekapital, og derfor er Danmark nødt til at være der, lyder det fra dansk center.

Artiklen fortsætter under annoncen

Apple er der. Det er Google, Oracle, Hewlett-Packard, Intel, Facebook og en lang række af verdens største tech-virksomheder også. Silicon Valley, 30 kilometer syd for San Francisco, har i årtier været en hub for teknologiorienterede virksomheder, og det er ingen tilfældighed.

Spørger man Henrik Bennetsen fra det danske Innovation Center i Silicon Valley, er selvsamme sted i dag blevet en selvopretholdende zone, hvor der er koncentreret så meget viden, iværksætterlyst og risikovillig kapital, at den faktisk er svær at komme uden om, hvis man vil ind på verdensmarkedet inden for tech-sektoren.

Iværksætter lig med problemknuser

Deri skal man også finde årsagen til, at et af Udenrigsministeriets seks erhvervsrettede rådgivningskontorer, de såkaldte »Innovation Centers«, netop ligger i den amerikanske teknologihub.

»Hvis man kigger på Silicon Valley, så har den jo været konsekvent midt i stormens øje på den teknologiske udvikling de seneste årtier. Byen her har formået at holde sig i hjertet af en teknologisk udvikling, der ellers flyver i alle retninger,« siger Henrik Bennetsen og tilføjer:

»Der er en iværksætterkultur her. Der er en helt bestemt slags mennesker her. Mennesker, der vil noget, og som vil løse problemer. Og en iværksætter er jo på mange måder bare én, der ser et problem og beslutter sig for at gøre noget ved det.«

Det er den kultur, som centeret forsøger at suge sig fast på og udnytte til at skabe udenlandsk interesse for Danmark og dansk erhvervsliv – men kikkerten vender i dag også den anden vej. Centeret arbejder også målrettet på at inspirere danske iværksættere og introducere dem til en verden af lavthængende venture-dollarsedler. Sidstnævnte sker blandt andet via programmet »ScaleIt«.

»Her tager vi tidlige danske startups, hvor man har fået flikket et eller andet produkt sammen, og så hjælper vi dem til at skalere det. Vi hjælper dem til at lære af Silicon Valley. Til at få de rigtige forbindelser og til at skaffe kapital,« siger Henrik Bennetsen.

Det betyder dog også, at nogle selskaber bliver »lokket« til at forlade Danmark. Hvis satsningen er global, og de mennesker, man ønsker at hyre, nu engang er på den anden side af Atlanterhavet, så vil det i nogle tilfælde give mere mening at stifte et amerikansk selskab – til det danske skattevæsen og samfunds store fortrydelse.

Danmark skal lære af de bedste

Det er dog i Henrik Bennetsens optik en pris, man bliver nødt til at indstille sig på at betale, hvis man skal gøre sig forhåbninger om at få det danske iværksætter- og vækstvirksomhedsmiljø op i højeste gear. Og på den måde på den lange bane skabe et miljø for opfindsomhed og skabertrang hjemme i Danmark.

»Vi skal lære af de bedste. Nogle fra Danmark skal igennem det hele, blive succesrige, og så komme hjem til Danmark og lære fra sig. Vi håber, vi kan så nogle frø. Men det er et langt sejt træk – det er et maratonløb,« siger han og tilføjer:

»Men det betyder, at man måske og til en vis grad en dag kan replicere Silicon Valley i Danmark.«

Henrik Bennetsen mener, at Silicon Valley nyder godt af en slags selvforstærkende effekt. Personer, der allerede har været igennem iværksættermøllen og måske har tjent en formue, bliver ofte hængende i området – eller vender tilbage med jævne mellemrum – og en del af dem har så meget iværksætterlyst i blodet, at de ender som de såkaldte »angel investors«.

»Der er mange mennesker, der har været igennem det her flere gange. Nogle sætter sig ned og tænker »nu har jeg tjent alle de her penge – hvad skal jeg så gøre«, og de bliver faktisk ofte i området. Og i modsætning til andre steder bliver de en del af økosystemet og bliver det, man kalder Angel Investors. De vælger måske at give 50.000 dollar til noget, de synes lyder interessant,« siger han.

O.k. at fejle mere end en gang

Forhåbningsfulde iværksættere kan også nyde godt af den amerikanske iværksætterkultur, hvor det i Henrik Bennetsens optik er præget af en holdning om, at det er okay at fejle. For det har mange tidligere iværksættere selv prøvet – de kender simpelthen vilkårene, og det er et plus.

»Måske lykkes det ikke første gang. Her er der en kultur, hvor det er accepteret at fejle mere end én gang. Man bliver ikke brændemærket, hvis man fejler,« siger han.

Danske virksomheder og startups har allerede nydt godt af de specielle muligheder i Silicon Valley. Han fremhæver danske Zendesk som et eksempel på, hvad man kan få ud af USA og det særegne iværksættermiljø syd for San Francisco.

»Silicon Valley er godt allerede fra de dage, hvor man sidder i garagen og spiser dåsespaghetti, til den fase, som Zendesk er i, hvor de siger de vil hyre endnu 500 medarbejdere næste år og har brug for kapital,« siger Henrik Bennetsen og tilføjer:

»Silicon Valley kan servicere dig på alle niveauer – fra startup til du bliver den næste Apple.«

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Afkastene i Sampensions markedsrenteprodukt 3 i 1 Livspension har været ganske pæne og landede i 2016 på 8,4 % for en 45-årig kunde med moderat risiko. Dermed placerer Sampension sig foran mange konkurrenter på årets afkast.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen