Del : SMS
Berlingske Business

IKEA har ikke noget imod snyltere

IKEA-SOUTHKOREA/STORE
Foto:

Verden over popper der virksomheder op, der lever af at fremstille højttalere, køkkenlåger og selvklæbende folie til andre virksomheders produkter. IKEA er en af de virksomheder, andre snylter på, og her hilses tendensen velkommen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Virksomheden Mykea kører rundt ved at sælge selvklæbende folie til at forny møbler, Reform producerer fronter og bordplader til køkkener, og Bemz sælger nyt betræk til sofaer og stole.

Fælles for de tre virksomheder er, at deres varer er lavet efter mål på møbler fra varehuset IKEA, og alle tre markedsfører sig på, at de »giver nyt liv til dine IKEA-møbler«.

08BUSVaekstpar4F.jpg

En hurtig søgning på internettet giver endnu flere eksempler på virksomheder, der laver produkter til IKEAs produkter, men selv om de snylter på IKEAs varemærke og succes, bliver de hilst velkommen.

»Der findes mange virksomheder, der er bygget på at sælge bordplader og fronter til vores køkkener, ben til vores møbler, betræk til vores sofaer og så videre. I IKEA sætter vi stor pris på interessen for IKEA og vores sortiment, ligesom vi værdsætter den stigende interesse for at være kreativ og personalisere sit køkken eller andre af vores møbler,« siger Markus Ekewald, der er salgschef i IKEA.

Snylter: Kæmpe fordel for os

En af de virksomheder, der arbejder med tilbehør til IKEAs møbler, er danske Reform. Deres hjemmeside forklarer, hvordan man kan få det bedste fra to verdener, hvis man køber IKEAs køkkenelementer og Reforms snedkerlavede bordplader og låger.

Reforms medstifter og partner Jeppe Christensen forklarer, at forretningsideen giver den åbenlyse fordel, at kunderne får lavet tegninger af og køber elementer til deres nye køkken i IKEA, og derfor behøver Reform ikke tænke på den del af arbejdet og kan hurtigere udvide forretningen internationalt.

»Mange køkkenfirmaers udfordring, i forhold til at rykke til udlandet, er, at de skal åbne forretninger og ansætte en masse medarbejdere, og det tager tid og kræver meget arbejde. Fordi der er IKEA i det meste af verden, og vi læner os op ad dem, behøver vi ikke fysiske forretninger,« siger Jeppe Christensen.

Verdens største Ikea skaber frustrationer i Sydkorea SKOREA-SWE

Hos IKEA bliver konkurrencen modtaget med åbne arme, men salgschefen pointerer dog, at IKEA ikke ændrer forretningsstrategi, fordi andre laver produkter til varehusets produkter.

»Vi hilser konkurrencen velkommen, men vi navigerer ikke efter, hvad konkurrenterne gør. Vi fokuserer på at udvikle vores eget koncept og sortiment samt den oplevelse, vi giver vores kunder, når de besøger IKEA, hvad enten det er i et varehus eller online,« siger Markus Ekewald.

Han lægger dog også vægt på, at IKEA ikke godtager, hvis andre virksomheder snylter for meget på varehuset. Derfor skal de andre virksomheders kunder altid kunne se, at det ikke er IKEA, de køber varer af.

»Vi vil til enhver tid sikre, at andre virksomheder ikke benytter IKEAs trademark, der er et registreret varemærke, der ejes af Inter IKEA Systems B.V. Det skal være tydeligt for kunderne, at det ikke er IKEA, de handler med,« siger Markus Ekewald.

08BUSVaekstpar4F.jpg

Verdens største Ikea skaber frustrationer i Sydkorea SKOREA-SWE

Pics-IKEA

Pics-IKEA

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere