Del : SMS
Berlingske Business

Højproduktive firmaer er sjældne i servicesektoren

30BUSVaekst-tirsdag.jpg
Jesper Jørgensen (til højre) har opbygget en højproduktiv virksomhed, der servicerer hospitalsudstyr. Her er han på inspektion i værkstedet sammen med servicetekniker Thomas Frederiksen. Den høje produktivitet skyldes blandt andet høj anciennitet i staben af teknikere. Foto: Nikolai Linares

De danske servicevirksomheder er ikke effektive nok, viser undersøgelse. Kun fire procent er højproduktive. Nordic Service Group er en undtagelse.

Artiklen fortsætter under annoncen

Produktivitetskommissionen har sagt det meget tydeligt. Ude i industrien er der mange, som ved det af bitter erfaring.

Vi har acceptable servicevirksomheder i Danmark, men vi har ikke ret mange, der er avancerede og præsterer høj vækst og indtjening. Tværtimod halter produktiviteten i store dele af den private servicesektor herhjemme – blandt andet fordi den ikke i tilstrækkelig grad er udsat for international konkurrence. En ny undersøgelse fra REG LAB – en organisation, der forsker i erhvervsudvikling for erhvervsfremmesystemet – viser, at kun fire procent af de danske servicevirksomheder præsterer høj vækst og indtjening. Det er bekymrende få.

En af dem, der er højproduktiv, er Nordic Service Group i Jyderup på Vestsjælland. Virksomheden er bygget op af elektroniktekniker Jesper Jørgensen over en 25-årig periode. I dag servicerer virksomheden hospitals- og laboratorieudstyr i det meste af Norden.

Virksomhedens indtjening har været stigende år for år, og de mere end 50 medarbejdere – fortrinsvis serviceteknikere – har nok at lave. Her er finanskrisen kun noget, man har hørt om. Sidste år omsatte Nordic Service Group for 50 milliner kroner og tjente 4.5 millioner kroner før skat. Det var rekord.

Virksomheden er effektiv, selv om eller måske netop fordi medarbejderne har arbejdet i virksomheden i mange år.

Nordic Service Group har for eksempel overtaget hele servicen og vedligeholdelsen af privathospitalet Aleris-Hamlets »maskinpark«.

Og lige nu er virksomheden ved at udvikle et nyt light servicekoncept til alle Danmarks praktiserende læger, der også har medico-instrumenter i funktion på deres klinikker. I stedet for at få apparaterne serviceret af leverandøren henvender de sig til Nordic Service Group, som så klarer opgaven uanset fabrikat og historik.

Toms Rengøring på Mønsted Skole

REG LAB har i sin omfattende rapport om servicesektoren påvist, at fem faktorer kendetegner den succesrige danske servicevirksomhed.

Den skal være i stand til automatisk at afkode markedstendenser og kundebehov, den skal udbyde komplette serviceløsninger, den skal beherske den disciplin, som forskerne kalder »modularisering«, den skal beherske de digitale teknologier, og den skal være god til at udvikle kompetencerne hos sine medarbejdere.

Hos Nordic Service Group er man i tæt kontakt med kunder over hele Norden.

q

Desuden har man faste aftaler med distributørerne af medicoinstrumenter. Derfor mærker man hele tiden, hvor kunderne bevæger sig hen. Det nye servicekoncept til landets praktiserende læger er et eksempel på evnen til at afkode kundernes behov.

Nordic Service Group leverer også komplette serviceløsninger. Når der indgås servicekontakter med eksempelvis hospitaler, er det ofte hele udstyret, der efterses. Og man sørger simpelthen for, at det er i drift på alle tider af døgnet. Hospitalslægerne skal ikke tænke på noget – bare bruge udstyret.

Modularisering handler om at stykke de serviceydelser, der tilbydes kunderne, op i kasser. Det vil sige at nedbryde ydelserne i mindre dele og vurdere, hvilke elementer der med fordel kan standardiseres, og hvor i ydelserne det er kritisk med en høj grad af kundetilpasning.

Evnen til at modularisere er afgørende for indtjeningen, for hvis man blot render efter kunderne for at gøre dem tilfredse uden selv at vurdere sin egen effektivitet, kan pengene hurtigt få ben at gå på.

Nordic Service Group betjener sig i høj grad af de digitale teknologier, der er til rådighed. I fremtiden vil det være muligt at servicere en række anlæg ved fjernopkobling, og det er Nordic Service Group ved at forberede sig på. Desuden arbejder de fleste af virksomhedens medarbejdere ude i marken og kommunikerer med kunderne digitalt i programmer og kommunikationssystemer, som er tilpasset opgaverne.

Endelig satser Nordic Service Group meget på kompetenceudvikling. Kernen i virksomheden er de mange serviceteknikere, som virker ude hos kunderne. De kommer løbende på kurser for at blive opdateret i leverandørernes nyeste udstyr, som de jo også skal kunne servicere.

TYSK

Jesper Jørgensen har struktureret sin virksomhed, så den i høj grad er selvkørende. Personligt bruger han mest tid på forretningsudvikling og salg.

I alle de fire nordiske lande, hvor Nordic Service Group opererer, er der en landechef, hvis opgave ikke bare er at sælge og administrere, men også at tilpasse ydelserne, så de passer til de særlige forhold i landet.

Overordnet er de nordiske hospitals- og sundhedssystemer dog ret ensartede, og derfor er det relativt let at betjene Norden.

Jesper Jørgensen har ingen planer om at gå uden for Norden.

»Vi har et godt navn og et godt marked i Norden. Vi skal ikke ekspandere geografisk til nye markeder, men udvikle nye ydelser til vores eksisterende markeder. Der er rigeligt at gøre på det felt,« siger Jesper Jørgensen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere