Del : SMS
Berlingske Business

Her lokker chefen innovative medarbejdere med kolde kontanter

04BUSAsetek#2.jpg
Stifter og chef for Asetek i Aalborg Øst : André S. Eriksen. Asetek laver kølere til servere.

André S. Eriksen kender værdien af den gode idé. For det var netop sådan én, der ligger til grund for hans personlige erhvervseventyr.

Artiklen fortsætter under annoncen

Han etablerede ved årtusindskiftet nordjyske Asetek på baggrund af en tanke om at køle computere med vand. I dag står han i spidsen for en børsnoteret virksomhed med over 75 ansatte, og som har produktion i Kina.

Den 42-årige erhvervsmand har en klokkeklar indstilling til innovation: Den er nødvendig, og den skal fremmes. Derfor arbejder han hele tiden på at gøre det attraktivt for iderige medarbejdere at tænke ud af boksen og endnu vigtigere: At få ideen op på ledelsesniveau.

»Det er nok lidt usædvanligt for en virksomhed i vores størrelse, men vi har simpelthen en produktkomite. Her sidder vi og ser på ideer, der kommer ind fra medarbejderne. Vi diskuterer dem, afprøver dem, og snakker ofte med kunderne om dem. Vi tager ideer alvorligt og prøver på alle måder at motivere medarbejderne til at komme med flere af dem,« siger Andre S. Eriksen.

Innovation

Nytænkning præmieres

En af de måder, hvorpå han forsøger at få medarbejderne til at komme frem med ideerne, er ved at sørge for et kontant afkast for medarbejderen.

»Vi præmierer nytænkning. Kommer en ansat med en idé, der fører til en patentansøgning, så får han/hun en bonus. Hvis folk i produktionen siger: »Det her kan gøres smartere«, så deler vi besparelsen med den ansatte. Ophavsmanden får en bonus på halvdelen af besparelsen målt på måneds- eller kvartalsbasis,« fortæller Asetek-chefen.

André S. Eriksen vil gerne have, at innovation gennemsyrer Asetek. Og det på alle niveauer. Han vil selvsagt gerne have den gode produktidé, der kan sørge for, at man får et nyt blockbuster-produkt på gaden, allerede inden kunderne vidste, de havde behovet for den. Men det kan også være så meget andet.

Måske kan produktet bruges på en måde, man ikke lige havde tænkt på. Det har André S. Eriksen eksempelvis oplevet i forbindelse med, at det gik op for ledelsen, at man også kan vandkøle de computerchips, der sidder på grafikkort.

Pernille Aalund

Produkterne sælger ikke sig selv

Innovationen kan også komme virksomheden til gode andre steder, og i den forbindelse er udvikling i den salgsmæssige side af en virksomhed i hans optik helt central. Og nogle gange overset.

»Hardcore produktinnovation er selvsagt central. Men udvikling andre steder er også vigtig. En læresætning er, at det er bedre at stå med et A-klasses salgsteam med et B-klasses produkt end det omvendte. Produkterne sælger ikke sig selv. Innovation i salget er også vigtigt,« siger han.

André S. Eriksen forsøger at få medarbejderne til at tænke ud af boksen. Nogle gange sker det ved et tilfælde, forklarer han og trækker et nyligt eksempel op af tasken.

Toms Rengøring på Mønsted Skole

»Vi blev på et tidspunkt nødt til at trække produktionen af en »connector« hjem fra Kina på grund af overbelastning derude. I den forbindelse måtte jeg sætte alle mine ingeniører i gang i produktionen herhjemme, hvilket da også skabte lidt utilfredshed og grynten,« siger han grinende og tilføjer:

»Men bagefter var alle superpositive. Det havde været sjovt at sidde med hænderne på varerne og være med i produktionen. Og det bedste af det hele var nok, at jeg bagefter fik hen ved 20 forslag til, hvordan vi kunne forbedre produktionsprocessen.«

02BUSKarina-Larsen-Satcom1.jpg

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere