Del : SMS
Berlingske Business

Hardware-iværksættere konkurrerer om 500.000 kroner

pix-svagin
Projektlederen for Danish Tech Challenge, Jakob Svagin. Foto:

Scion DTU og kapitalformidlingsvirksomheden Keystones er partnere i et accelerationsprojekt støttet af Industriens Fond, hvor 22 iværksættere med ny højteknologisk hardware er udvalgt til at konkurrere om en halv million kroner.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den 1. september trådte 22 iværksætterteams over tærsklen til lokaler på Danmarks Tekniske Universitet, DTU, i Lyngby. Her skal de have til huse de næste fire måneder i forbindelse med konkurrencen og vækstforløbet »Danish Tech Challenge« for at accelerere deres virksomheder, der alle har det til fælles, at de skaber ny hardware.

De 22 iværksættervirksomheder er udvalgt blandt 76 ansøgere af en fagjury. Blandt de vigtigste udvælgelsesparametre er, at virksomhederne skal løse et væsentligt problem med en god løsning. Desuden skal der være potentiale for arbejdspladser og vækst, og muligheden for samarbejde og synergi mellem virksomhederne har også været indtænkt i processen.

01BUSjakob-breddam.jpg

Jakob Svagin er ansat hos Scion DTU og projektleder for Danish Tech Challenge, og han mener, der er brug for fokus på hardware i en tid, hvor der er tydelig fart på software-branchen.

»Når vi vælger at fokusere på hardware, skal det ses som det modsatte af software. Iværksættermiljøet både i Danmark og internationalt er præget af tilbud til folk, der laver hjemmesider, apps, services og lignende. Tingene tager længere tid, hvis man laver fysiske produkter, man har brug for nogle andre faciliteter, og ofte er det også dyrere at lave en ny dims end en ny app. Vi vil gerne lave en eksklusiv og elitær klub for hardware-opstartsvirksomheder,« siger Jakob Svagin.

TECH-PHABLETS/

Forløbet tager fire måneder, hvor deltagerne har gratis lokaler, adgang til prototypeværksted og mulighed for sparring med professionelle forretningsudviklere, der kan hjælpe med alle de spørgsmål, man kan have som nyetableret virksomhed. Desuden parres de deltagende iværksætterteams med erfarne folk i et mentorkorps, der ved noget om den enkelte branche.

I vækstprocessen er der sat stor fokus på, at iværksættervirksomhederne i fremtiden kan være med til at skabe noget for Danmark, og her er det også en vigtig brik, at de deltagende iværksætterteams kan trække på de garvede mentorer.

»Vi vil meget gerne have, at virksomhederne får sat deres ting i produktion i Danmark, hvis det kan lade sig gøre, fordi vi tror på, at produktion og udvikling hænger nøje sammen, og at det er en fordel at holde de to punkter tætte. Her er det vigtigt, at vi har dygtige produktionsfolk og virksomheder, der har erfaring i at fremstille produkter, inde over de kreative iværksættere, der står med en ny fantastisk opfindelse,« siger han.

Audiens

Jakob Svagin håber, at de højteknologiske iværksættervirksomheder får mulighed for at udvikle sig rigtig meget, men han ser også selve deltagelsen som en vigtig del af vækstforløbet.

»Det mest værdifulde i Danish Tech Challenge bliver det netværk, man kan skabe ved at være en del af miljøet i fire måneder. Det kræver, at deltagerne er indstillede på at gå ind i det og dele af viden og erfaringer. Det er en ekstremsport at være iværksætter, og det er de færreste, der overlever, » siger han.

Ud over et godt netværk blandt deltagerne forudser Jakob Svagin, at der er mulighed for, at vækstprocessen kan skabe så stærke netværk, at nye virksomheder opstår blandt iværksætterne.

»Jeg kan sagtens forestille mig, at når de sidder klods op og ned ad hinanden i fire måneder, så lærer de hinanden så godt at kende, at de udvikler nye idéer sammen og lærer at stole på hinanden. Det kan sagtens være, at der springer nye virksomheder ud af det, og det kan sagtens være, at det er de virksomheder, der i sidste ende skaber arbejdspladserne,« siger Jakob Svagin.

gt at lære om iværksætteri.jpg

Projektet er støttet med 2,9 millioner fra Industriens Fond, og 500.000 kroner af de penge skal gå til en vinder, der findes blandt de 22 deltagere til januar. Det er nogle af de samme parametre, der bliver brugt til at vælge vinderen, som blev brugt til at finde deltagerne, men der lægges også vægt på andre ting.

»Vi ser på, hvor meget de har nået på de fire måneder, og om de har udviklet sig. Det er vigtigt for os, at deltagerne ikke bare sidder i laboratoriet, men også snakker med folk og finder ud af, om deres teknologiske produkter kan sælges ude på markedet. Den forretningsmæssige side skal ikke nedprioriteres, selv om der er en tendens blandt teknikere til at gøre det,« siger Jakob Svagin.

Vinderen bliver valgt af en stor jury med direktører fra Scion DTU og kapitalformidlingsvirksomheden Keystones og branchekendte mennesker fra miljøer inden for design, investering og produktion. Inden udvælgelsen skal juryen gå i dybden med hver enkelt virksomhed for at finde det hardware-produkt, der har fortjent præmien mest.

26BUSPix-Lars-Bruhn.jpg

Jakob Svagin ser gode muligheder i de udvalgte virksomheder, og selv om han mener, det ofte er dyrere og mere tidskrævende at lave hardware end software, ser han også fordele ved hardwarebranchen.

»I software- og appmiljøet er muligheden for at tjene en milliard på rekordtid blevet bevist et par gange. Når vi fokuserer på hardware, er det måske lidt sværere at lave den næste eksplosionsvirksomhed som for eksempel Facebook eller Google, men derimod lidt nemmere at lave en lille, solid virksomhed med ti arbejdspladser, der er verdensmester i at lave et produkt, som ingen andre kan. Det er der, vi er ambitionsmæssigt,« siger han.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere