Del : SMS
Berlingske Business

Hård konkurrence venter dansk cleantech

Vandværk
På trods af den positive udvikling skal Danmark være klar til hård konkurrence fra udlandet. Lige nu har Danmark verdens største cleantecheksport i forhold til BNP med Kina på andenpladsen. Foto:

Den globale konkurrence kan på længere sigt blive et problem for danske clean­techvirksomheder, lyder advarslen fra eksperter.

Artiklen fortsætter under annoncen

De danske cleantechvirksomheder klarer sig strålende på det internationale cleantechmarked.

På længere sigt kan vi dog opleve meget hård konkurrence fra større nationer, der også har set forretningsmulighederne i det grønne marked.

En ny rapport fra CCC – Copenhagen Cleantech Cluster – beskriver, hvordan danske cleantechvirksomheder er i vækst. Fra 2010-2012 er antallet af cleantechvirksom­heder i Region Sjælland og Region Hovedstaden steget fra 522 til 710 – en stigning på næsten 50 pct.

»Det er ikke, fordi der kommer enormt mange nye job, men cleantechindustrien er med til at fastholde mange job, fordi de mindre bæredygtige firmaer omstiller sig til at blive grønne arbejdspladser,« siger Marianna Lubanski, direktør for Copenhagen Cleantech Cluster.

Af rapporten fremgår det også, at virksomhederne oplever økonomisk vækst på området. En undersøgelse udsendt til virksomhederne viser, at 52 pct. oplever vækst i omsætningen. Halvdelen af dem angiver, at de har haft markant økonomisk vækst. Kun syv pct. har oplevet nedgang i løbet af det seneste år.

»Historisk har vi de sidste 40 år investeret i grøn teknologi. Det har vi, fordi vi har mange eksperter, der kan blive ved med at nytænke områderne og gøre dem bedre,« forklarer Marianna Lubanski.

Kæmpe konkurrenter lurer

På trods af den positive udvikling skal Danmark være klar til hård konkurrence fra udlandet. Lige nu har Danmark verdens største cleantecheksport i forhold til BNP med Kina på andenpladsen. Men ifølge statistikkerne er Kina det land, der vokser hurtigst på markedet og har den hurtigste udvikling i deres eksport. Derfor kan især Kina blive en trussel mod den danske cleantechindustri.

Ifølge Kai Hockerts, forsker ved CBS, er Kina et af de lande, de danske virksomheder kan vente at få kamp til stregen af.

»Et land som Kina kan godt blive en stor konkurrent på længere sigt. Især når det kommer til produktion. Danmarks rolle er innovation og udvikling på området, men det er en hård branche, hvor konkurrencen er skarp og hele tiden udvikler sig,« siger han.

Ifølge Jacob Jensen fra Catalyst Strategy Consult er en af de store udfordringer på området, at Danmark ikke nødvendigvis er frontløbere på de områder, der er størst global interesse i.

»Generelt er cleantech i vækst på det globale marked. Det er ikke kun i Danmark. Cleantech er jo et vidt begreb, og nogle områder klarer sig bedre end andre. De områder, Danmark er gode til, er ikke nødvendigvis de områder, der klarer sig godt globalt,« siger Jacob Jensen.

Hos Copenhagen Cleantech Cluster er man klar over konkurrencen på det globale marked. Men ifølge Marianna Lubanski behøver det ikke nødvendigvis at slå os ud.

»Vi skal også huske, at vi ér et lille land, og vi vil aldrig kunne konkurrere med Kina i absolutte tal, fordi det er så stor en nation og har så stort et internt marked. Men vi kan fortsætte med at være stærke på innova­tionsområdet,« siger CCC-direktøren.

I øjeblikket er Copenhagen Cleantech Cluster i gang med et projekt, der skal sikre, at de små og mellemstore virksomheder ikke ryger af markedet. Det skal blandt andet ske ved, at SMVerne samarbejder med større virksomheder.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere