Del : SMS
Berlingske Business

Ganni har internationalt vokseværk

Ganni_Business
Overskrift
Da Nicolaj Reffstrup og konen Ditte Reffstrup for syv år siden købte sig ind i modevirksomheden Ganni, begyndte de »nærmest fra minus«. Foto:
 

Nicolaj Reffstrup købte sig ind i modevirksomheden Ganni i 2007. Siden da er mærket vokset og er godt på vej fra at være et lille brand til at blive et internationalt brand.

Artiklen fortsætter under annoncen

Midt i en farvekoordineret verden af hvide gulve, lyserøde kontorstole, pailletter og leopardprint holder adm. direktør Nicolaj Reffstrup styr på sagerne.

Da han og konen Ditte Reffstrup for syv år siden købte sig ind i modevirksomheden Ganni, begyndte de »nærmest fra minus« sammen med den oprindelige stifter at rydde op i et gammelt lager, der skulle realiseres, en distribution, der, i det omfang den var til stede, ikke var ideel, og et produkt, der skulle tænkes helt forfra. Siden er det gået stærkt.

»Vi begyndte med under ti millioner i omsætning. I år kommer vi forhåbentlig til at tidoble den, så på den måde kan man sige, at der er sket noget,« siger Nicolaj Reffstrup.

Det danske mærke, der blandt andet er kendt for farverige print, striber og feminint lingeri, har i dag 14 butikker under eget navn og bliver solgt i hele Europa, Japan, Canada, USA og Rusland.

Internationale planer

Ud over to butikker i Norge åbnede Ganni sin første butik i Berlin i april og har endnu en på vej i Shoreditch i London i midten af august. Derudover regner Nicolaj Reffstrup med at kunne åbne yderligere to tyske butikker i løbet af året. I dag kommer mere end 70 procent af Gannis omsætning fra udlandet, hvor især Norge, England, Tyskland og USA køber stort ind.

»Det danske hjemmemarked er så småt, at du er nødt til at tænke internationalt fra dag ét. Vi har 41 kunder i Danmark, og det er relativt lavt. Et typisk mærke i vores segment har måske omkring 100 kunder, men selv dér er det svært at bygge en stor virksomhed op,« siger Nicolaj Reffstrup.

Planen er på længere sigt, at Ganni skal nå endnu bredere ud og slå sig fast som et internationalt brand. Men Nicolaj Reffstrup understreger, at det kan være ekstremt svært at bryde igennem i udlandet og at gennemskue, hvad der fungerer og ikke fungerer på det ekstremt fragmenterede marked.

»Tænk på hvor mange mærker franskmændene eller svenskerne har, som de har et forhold til. At skabe det forhold kræver enten dollar, tid eller begge dele. Og i nogle markeder virker den ene model, mens den måske ikke lykkes på et andet marked, der ligger lige klos op ad,« siger han.

Færre kasketter

Siden Nicolaj og Ditte Reffstrup købte sig ind i Ganni, er virksomheden gået fra en lille håndfuld fuldtidsansatte til en stab på 35 medarbejdere i en knopskydning af kontorerer. Det er noget af en omvæltning, når man begynder med at gøre det meste selv.

»Når man omsætter for under ti millioner kroner, har man ikke råd til at ansætte, så alle er med i alt. I takt med, at vi er vokset, har jeg fået færre kasketter på, og det er en kæmpe tilfredsstillelse at nå til et punkt, hvor du ansætter folk, der er dygtigere end dig selv inden for deres områder. Det giver et løft til hele forretningen,« siger Nicolaj Reffstrup.

Til gengæld betyder det også, at han i dag bruger størstedelen af sin tid på HR-opgaver og kommunikation i den voksende virksomhed. Noget han har et lidt tvedelt forhold til:

»Det er fantastisk at motivere folk og at få et team til at spille. Omvendt betyder det også, at der lander en del konflikter på mit bord, efter de har været gennem hele systemet. Det er jeg ikke så god til. Jeg vil helst bare være gode venner med alle.«

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere