Del : SMS

Fuglekvidder kan få dig til at købe mere yoghurt

03BUSaudiowise.jpg
Målrettet lyd kan få kunder i et supermarked til at købe mere af et produkt end planlagt. Forsøg med lydpåvirkning i nærheden af Arlas yoghurt viste, at 88 procent af de påvirkede kunder ikke havde bemærket, at de blev udsat for en særlig lyd, fortæller Audiowises administrerende direktør Johny Sårde, mens han selv går tæt på køledisken med mælkeprodukterne. Foto: Jonas Fogh

Virksomheden Audiowise har specialiseret sig i at lave lyd, der markedsfører virksomheder og sælger varer. Nu flytter de ind i Lydens Hus, der skal være Danmarks nye vækstmotor for lydvirksomheder.

Artiklen fortsætter under annoncen

Forestil dig, at du står foran køledisken med mælkeprodukter og skal vælge en yoghurt. Pludselig får du en indskydelse om, hvilken yoghurt det skal være. Måske er det den, du altid køber, måske er du blevet udsat for lydbranding, uden du ved det.

Lydvirksomheden Audiowise har specialiseret sig i retningsbestemte lyde, der arbejder med vores underbevidsthed, og nu er gruppen bag klar til at flytte ind i vækst- huset Lydens Hus. Audiowise har i samarbejde med Dansk Supermarked og legetøjskæden Hamleys testet lydbranding og fundet ud af, at det virker.

For eksempel har Audiowise sammen med Arla forsøgt at sælge mere yoghurt i to supermarkeder. Ved at tage lyden fra TV-reklamer med Arlas »tættere på naturen«-kampagne og tilføje lyden fra fugle, bier og køer købte kunderne ifølge Audiowise 60 procent mere af de tre slags yoghurt, der blev fokuseret på. Audiowises stifter, Johny Sårde, fortæller, at 88 procent af yoghurtkunderne slet ikke opdagede, at der var noget lyd, når de efterfølgende blev spurgt.

»Vi er alle følelsesmæssigt engageret, når vi køber ind. Især kvinder, som stadig står for størstedelen af alle indkøb. De fleste kender godt følelsen af, at musik kan påvirke deres humør, og derfor er lyd et stærkt følelsesmæssigt medie. I eksemplet med Arla går lyden underbevidst ind og giver associationer med det sted, hvor råvarerne kommer fra,« siger Johny Sårde, der er administrerende direktør og stifter af Audiowise.

John R. Kristensen

Konkret går konceptet ud på, at der sidder en censor og en højttaler i loftet foran en vare, en varegruppee eller en varekategori. Når censoren mærker, at der er en kunde, bliver lyd sendt i retning af kunden.

Desuden har Audiowise udviklet en patenteret løsning, der ifølge ejerlederen eliminerer 85 procent af den baggrundslyd, der ellers er i for eksempel supermarkedet ved at finde den toneart, støjen ligger i, og skabe en form for modstøj. På den måde træder deres lydbranding mere tydeligt frem, selv om de fleste alligevel ikke ligger mærke til den – andet end underbevidst.

»Jeg tror på, at visuelle reklamer ikke har den samme gennemslagskraft mere, fordi vi har udviklet en form for filtre for dem i vores hjerne. Lyden har en anden kraft, og vi engagerer og involverer de passerende langt mere i virksomhedens univers, fordi den omkringliggende lyd bliver taget væk, og man underbevidst derfor bliver mere fokuseret på varen,« siger Johny Sårde.

Virksomheden blev etableret i 2004, hvor den især arbejdede på at lave lydidentiteter, som vi kender dem fra virksomheder som Nokia. Audiowise har lavet såkaldte lydlogoer for virksomheder som Skat, Børsen, Mærsk og Dyrup, men i løbet af finanskrisen måtte virksomheden udvide forretningen med andre områder, fordi dens kernekompetencer blev sparet væk i mange virksomheder.

Med 15 års erfaring i detailbranchen kendte Johny Sårde til de største udfordringer netop der – blandt andet den stigende onlinehandel, der gør det vigtigere for fysiske butikker at få kunderne til at købe noget og ikke bare kigge. Med et kig mod udlandets erfaringer i branchen blev den retningsbestemte lydbranding derfor et nyt forretningsområde.

Hos en anden kunde – Carlsberg – formåe- de Audiowises løsning ifølge Johny Sårde også at få kunderne til at opholde sig længere tid ved varen. Målet var at sælge flere halv-liters Coca Colaer, som var placeret i en lang køledisk lidt skjult i supermarkedet. Blot ved at tage Coca Colas egen julekampagnesang og tilføje lyden af en Coca Cola, der åbnes og drikkes, gik kunderne fra at opholde sig tre til seks sekunder foran køledisken til at opholde sig der i 36 sekunder og tage colaen op, og salget steg med 42 procent sammenlignet med før, lyden kom på, fortæller Johny Sårde.

03BUSaudiowise.jpg

I dag har virksomheden fire fuldtidsansatte og ni freelancere og har åbnet kontorer med samarbejdspartnere i Indonesien og Florida. De laver stadig lydlogoer, men nu også lydkampagner og branding og andre elementer, der har noget med lyd at gøre.

Blandt andre har Johny Sårde og en af Audiowises andre nøglespillere, lyddirektøren Peter Wallevik, produceret internationale singler til popstjernen Kylie Minogue og bandet One Direction.

Målet er at skabe arbejdspladser og vækst, og derfor flyttede Audiowise i denne uge ind i væksthuset Lydens Hus, der officielt åbnes af Københavns overborgmester Frank Jensen 10. oktober.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere