Del : SMS
Berlingske Business

Frygt holder danskerne væk fra iværksætteri

pix-iværksætteri
Foto:

Danskere kan se masser af forretningsideer og muligheder som iværksætter. Alligevel befinder Danmark sig på verdensplan i bunden, når det handler om at etablere nye virksomheder.

Artiklen fortsætter under annoncen

Velkommen til Danmark. Et land med veluddannede, engagerede og initiativrige mennesker, der bobler af ideer og kan se forretningsmuligheder om hvert et gadehjørne.

Derfor kan det undre, at Danmark igen i år skraber bunden på verdensplan, når det gælder andelen af befolkningen, der etablerer ny virksomhed. Blandt 24 sammenlignelige lande er det blot en håndfuld, som etablerer færre nye virksomheder. Her er reelt kun kriseramte Spanien og Italien samt vækststagnerende Japan trægere kørende.

Hvad værre er, så ligger vi lavere end vores nordiske naboer. Det viser seneste skud fra Global Entrepreneurship Monitor – den såkaldte GEM-rapport. Hvert år trækker en række forskere i arbejdstøjet og indsamler data fra stort set alle lande, hvorefter de analyserer og udarbejder en rapport om iværksætteriets tilstand i verden. 

Det er et benchmark af, hvordan det enkelte land klarer sig i forhold til at skabe nye virksomheder. I Danmark er iværksætterraten gledet nedad de seneste år. Før krisen lå andelen af den arbejdende befolkning, som enten var ved at etablere – eller driver en ny virksomhed på cirka otte pct. 

På det tidspunkt var den daværende regerings ambition, at andelen skulle op på ti pct. og derved være helt i top blandt de service- og innovationsdrevne økonomier. Den er nu nede på fem pct. Iværksætteri er ikke uvæsentligt for en nation som Danmark, hvor fremtidens vækst skal drives frem af innovation og udvikling.

 Et faresignal
 
En af de mest aktive iagttagere af iværksætteri i Danmark, Torben Bager, der er direktør for IDEA Entrepreneurship Centre ved Syddansk Universitet, kalder den nedadgående udvikling for et faresignal. 

"At komme for langt ned i iværksætteraktivitet kan være farligt, for der sker fornyelse i nye virksomheder. Eksisterende store virksomheder er ofte bundet af strategi og forretningsplaner, der kan bremse nye ting, og bevæger sig ikke nødvendigvis ud i samme krydsfelter, som nye og små virksomheder kan," forklarer han.

Vi kan godt

Danskernes manglende mod på et liv som selvstændig står i skærende kontrast til en anden af GEM-rapportens konklusioner. Danskerne er blandt dem i verden, som kan se flest forretningsmuligheder – de såkaldte »perceived opportunities«. 

"Det handler i sidste ende om det her med at tage springet og turde at blive selvstændig, for der findes efterhånden megen dokumentation – også i andre rapporter end GEM – af, at danskere har gode evner og opfatter sig som i stand til at drive en virksomhed. Alligevel holder de sig tilbage," fortæller Torben Bager.
 

Han har til opgave at fylde danske studerende med viden om iværksætteri og innovation i håb om, at de prøver kræfter med livet som selvstændig, når de forlader de danske uddannelser. Sidste år fulgte cirka 2.000 elever kompetencegivende fag inden for iværksætteri. Men på trods af øget fokus fra det offentlige Danmark gennem det seneste årti er udviklingen altså ikke gået frem. 

"Jeg ser mange elever, der bliver færdige med deres uddannelse og – som tiderne er nu – har vanskeligt ved at få job. Men de vælger alligevel dagpenge frem for at prøve sig selv af som iværksætter," siger han. 
Udfolder sig i sikre rammer
Ifølge Torben Bager spiller frygt og usikkerhed en rolle. På det punkt er Danmark dog ikke alene. Frygt for at fejle er som udgangspunkt en langt større barriere i lande med høj velstand end i mindre udviklede lande, skønt der findes langt mere fintmaskede sikkerhedsnet i lande med højere levestandard. 

 At Danmark også befinder sig i den tunge ende af de lande, vi typisk sammenligner os med, er der ikke en entydig forklaring på. Ifølge Torben Bager befinder vi os målt på rammevilkår og rådgivning i den bedre ende, og selv om det halter med finansiering, er situationen ikke meget anderledes i andre lande. 

"Noget af det, vi undersøgte sidste år, var danskernes evner inden for entreprenørskab. Her ligger vi ekstremt højt, når det gælder at sætte gang i nye forretningsområder og projekter inden for rammerne af en eksisterende virksomhed. Det kan være en faktor, når vi ser på den generelle iværksætteraktivitet her i landet. Netop det faktum, at der er forholdsvis gode muligheder for at udfolde sit iværksættergen under mindre risikofyldte og behagelige rammer, kan bremse lysten til at starte op selv," siger han.
 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere