Del : SMS
Berlingske Business

Friske millioner til dansk smartphone-vindmåler

14BUSPix-Thomas-Helms-bred.jpg
Overskrift
Thomas Helms står i spidsen for den lille fremadstormende virksomhed, Vaavud, der gør smartphones til vindmålere via en app og med en lille propel, der sættes i stikket på ens smartphone. Arkivfoto: Kasper Palsnov
 

Danske Vaavuds smartphone-monterede vindmåler har vakt international opsigt. Nu er venturefonde klar til at puste til succesen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Vaavud er mere end en gadget, som vejrnørder kan bruge til at måle vindhastigheder, hvor end de nu er. Det mener ikke bare holdet bag den danske iværksættervirksomhed – det mener også to investorer, der nu polstrer virksomheden med fem friske venturemillioner.

Virksomheden Vaavud ApS blev etableret i København i 2013 og står bag den lille vindmålende propel, som man kan montere på sin smartphone, og den medfølgende softeware, som samler informationer, der både kan bruges af ejermanden selv og af andre.

Konceptet fik fra lanceringen stor international opmærksomhed, og siden er vindmåleren da også solgt i 45.000 eksemplarer i samlet 170 lande. Direktør i og medstifter af Vaavud Thomas Helms forklarer, at det nye kapitalindskud i høj grad skal bruges til udvikling af produktet.

09BUShannibal.jpg

»Vi er rigtig glade for at have fået en ventureinvestering, for det betyder, at vi kan fokusere på de mere langsigtede mål fremfor på vores kortsigtede cash flow,« siger han i en skriftlig kommentar og tilføjer: »Helt konkret kan vi nu ansætte yderligere to software-udviklere og en community-manager, så vi kan sætte mere fart på udviklingen af nye features i vores apps samt få engageret vores brugerbase endnu mere og udbygget kendskabet til vores produkter.«

Og det er ikke for sjov, at Thomas Helms taler om mulighederne i brugerbasen og -dataen. Vaavuds dataindsamling kan nemlig bruges til meget mere end lige at notere sig, hvor meget det blæser et tilfældigt sted på kloden. Man kan betegne dataindsamlingen som »crowdsourcing« – en dataindsamling, som sker uden om officielle vejrtjenester, og som kan ske meget lokalt. Det vil sige steder, hvor der ikke nødvendigvis er stationære målestationer.

Det kan på sigt bruges til at skabe mere præcise, lokale vejrudsigter, og dataen kan kombineres med brugernes egne kommentarer og informationer. Og det kan muligvis bruges til at skaffe ny, aktuel og brugbar viden for alt fra sportsudøvere til lystfiskere. I hvilket vejr er benene bedst? I hvilket vejr bider fiskene bedst? Bare to tænkte muligheder.

Vaavuds software er downloadet flere end 100.000 gange, så der har også været interesse for datadelen af konceptet. Fra investorsiden har der dog også været interesse for, hvordan holdet bag Vaavud har valgt at finansiere iværksættereventyret. Og den er også bemærkelsesværdig. For den er lige efter bogen.

Virksomheden blev grundlagt på stifternes egne indskud, men kort efter havde de held med en crowdfunding-kampagne på Kickstarter. Siden fulgte et lån fra Nordeas Iværksætter Fond, penge fra Markedsmodningsfonden, indskud fra privatinvestorer, endnu en crowdfunding-runde, og nu er venturefondene så gået ind i virksomheden. Fondene er Seed Capital og Den Midtjyske Iværksætterfond. Seed Capitals investment manager Richard Breiter fremhæver netop den modningsproces, som Vaavud er gået igennem, som noget, der »begejstrer« eksterne investorer.

»Vi er meget interesserede i den transition, Vaavud har undergået. De er gået fra at være en hardware-baseret forretning til nu også at være en »software as a service«-virksomhed. Vi er ret begejstrede for den netværkseffekt, der er forbundet med Vaavud. Det er lykkedes dem at etablere en platform, hvor den enkelte brugers oplevelse forbedres i takt med, at flere og flere bruger Vaavud,« siger han og tilføjer:

»Som investorer synes vi jo altid, det er dejligt, når et produkt er valideret. I dette tilfælde er det sket igennem crowdfunding, som viser, at der er et interessant marked derude. Vaavud er derfor en super spændende venturecase.«

11BUSUlrik-Branner.jpg

Virksomheden Vaavud er nu polstret til at folde sit koncept endnu mere ud. Holdet bag var repræsenteret på den store sportsmesse ISPO i München i begyndelsen af februar. Her fik den et rygklap i form af titlen som finalist i »ISPO Brand New«-konkurrencen.

Hidtil har størstedelen af Vaavuds salg været til folk inden for sejlsport og kitesurfing, men afkastet af sportsmessen indikerer, at der er andre, der ser med interesse på konceptet. Thomas Helms beretter om, at der siden er kommet 20 nye distributionsaftaler i hus og det inden for nye segmenter såsom outdoor, golf, jagt og droneflyvning.

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere