Del : SMS
Berlingske Business

Friske millioner til dansk iværksætter

30BUSMartin-Lavlund2.jpg
Der er fart over feltet hos udbudsportalen Colego, som i løbet af få år har formidlet flere end 50.000 opgaver. Virksomhedens chef, Martin Lavlund, har en baggrund som både tømrer, byggesagkyndig, iværksætter og chef for et landsdækkende ingeniør­firma.

Dansk udbudsportal begynder at vække opsigt i investormiljøet. Kun et halvt år efter seneste kapitalrejsning bliver den tre år gamle virksomhed polstret med endnu 23 millioner kroner.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er ikke kun de store, etablerede tech-virksomheder som Trustpilot, der for tiden oplever, at investorer har fået øjnene op for mulighederne i de danske, innovative internet­virksomheder. Også i laget lige under begynder tingene at røre på sig.

Mandag offentliggør virksomheden Colego, at den har fået et nyt kapitalindskud på 23 millioner kroner. Og det er blot et halvt års tid efter, at virksomheden kunne meddele, at den havde rejst 15 millioner kroner.

pix-trustpilot

Colego var tidligere kendt som Pris­torvet og står bag et koncept, hvor private eller virksomheder kan sende opgaver i udbud, og hvor tilmeldte serviceudbydere så kan byde ind på opgaven.

Colegos model er at agere branchemæssigt bredt, og virksomheden favner derfor alt fra håndværksmæssige opgaver over akademiske erhverv til rene serviceudbydere. Virksomheden er stiftet og styret af iværksætteren Martin Lavlund, der forklarer, at den seneste kapitalpolstring skal være med til at få endnu mere fart på væksten i virksomheden, der i dag har 65 ansatte og ligger i Sydhavnskvarteret i København.

pix-IT-lås

»Nu har vi i alt rejst 38 millioner kroner, og de penge skal bruges til at vækste forretningen. Vores strategi er at vokse både nationalt og internationalt. Vi skal nu til for alvor at skabe opmærksomhed om vores brand – vi skal blive endnu mere synlige,« siger Martin Lavlund og tilføjer:

»Men det er ikke alt. Pengene skal også gå til udvikling. Vi har ti udviklere i dag, og det antal skal vi have øget til 15. Vi arbejder på at skabe apps til både forbrugere og firmaer. Derudover skal vi videreudvikle både på det danske og det tyske marked,« siger han.

44-årige Martin Lavlund har en baggrund som både tømrer, byggesagkyndig, iværksætter og chef for et landsdækkende ingeniør­firma.

Hans baggrund i byggefaget blev springbræt til Pristorvet, der i slutningen af sidste år skiftede til det mere interna­tionalt klingende navn Colego. Som byggesagkyndig mødte han et utal af skuffede husejere, der boksede med bygge­fejl, og adspurgt svarede de ulykkelige husejere ofte, at det var tilfældigheder, der gjorde, at de var endt med håndværkere, der ikke levede op til det aftalte. De oplevelser såede ideen til det, der i dag er blevet til Colego.

»Jeg talte med masser af ulykkelige husejere, og den typiske kommentar var, at de bare havde fundet firmaerne på De Gule Sider eller Krak. Altså ret tilfældigt – de vidste reelt ikke noget om håndværkerne. Og det blev min indgangsvinkel. Man skulle kunne se noget om virksomhederne, man stod foran at hyre. Derfra voksede ideen,« siger han og tilføjer:

»Pristorvet var oprindeligt fokuseret på møde mellem kunder og håndværkere. Men jeg fik spørgsmål ind om, hvorvidt man ikke lige så godt kunne gøre det samme med advokater og meget andet. Det kunne man. I dag har vi 44 branchemæssige vertikaler.«

50.000 opgaver er blevet formidlet

Virksomheden har efterhånden vokset sig stor og oplyser selv, at den indtil videre har formidlet flere end 50.000 opgaver.

På trods af at den ikke har mange år på bagen, består ledelsesteamet af personligheder, der har veldokumenteret erfaring i teknologi-­startupmiljøet. Senest blev iværksætterkvinden Tine Thygesen, der blandt andet er en af drivkræfterne i iværksættermiljøet omkring Startup Village på Islands Brygge i København, hentet ind i virksomheden.

Martin Lavlund forventer at skrue op for satsningen på det tyske marked nu, da hans virksomhed er blevet polstret på både kapital- og ledelsesfronten. Planen er at sætte ind i en håndfuld tyske storbyer, og startskuddet er blot måneder væk.

»Tyskland er alt andet lige Europas største økonomi, men der er alligevel mange paralleller til det danske. Vi har undersøgt markedet. Vi kan se, at der er potentiale, og at man er modtagelig over for den her type formidling. Vi har identificeret 11 byer og områder, vi vil gå efter, og vi er ved at teste hjemmesiden dernede. Det store startskud kommer, når vi har data nok til at komme ud over rampen,« siger Martin Lavlund.

Kapitalfond bag indskud

At virksomheden netop tænker internationalt er en del af årsagen til, at blandt andet kapitalfonden Northcap Partners vælger at skyde flere midler i Colego, forklarer Rasmus Bjerngaard fra Northcap i en skriftlig kommentar.

»Colego drives af et meget stærkt team med flotte resultater bag sig. Trods det tidlige stadie har virksomheden vist en fremragende vækstkurve på et stort marked, som kun få på globalt plan formår at skalere i. Der er et tydeligt kundebehov, og vi investerer i, at Colego har fundet formlen til at adressere det behov i international skala,« lyder det fra Rasmus Bjerngaard.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere