Del : SMS
Berlingske Business

Fremtidens cykel er lavet af pap

pix-papcykel
Her ses Izhar Gafni med sin stolthed - pap-cyklen. Foto:

Miljøvenlig, nem at bygge og så billig, at du kan skifte den ud hvert år.

Artiklen fortsætter under annoncen
En cykel af pap vil kunne ændre transportvanerne i alt fra verdens mest trafikerede byer til de fattigste egne af Afrika. Det mener den israelske opfinder og cykelentusiast Izhar Gafni, der fortæller til nyhedsbureauet Reuters, at det endelig er lykkedes ham at skabe en let, billig og brugbar pap-cykel.

Den israelske opfinder har tidligere arbejdet med masseproduktion, og han satser på allerede inden for seks måneder at have en køreplan klar for samlebåndsproduktion af det usædvanlige køretøj.

"Det er nemt at bygge en cykel af pap, og den kan sagtens være både stærk og holdbar. Men at komme frem til formlen har været ekstremt svært. Jeg måtte finde ud af, hvordan man kunne folde pappen i flere forskellige retninger. Det tog mig halvandet år med masser af tests og fejlslagne forsøg, før jeg fandt den rigtige metode," siger Izhar Gafni ifølge Reuters.

Se billederne: Her er din nye pap-cykel

Pap blev opfundet i det 19. århundrede og består af træmasse. I dag er pap mest brugt som emballage. Den israelske opfinder er kommet frem til en metode, hvor han kan folde og konstruere et cykel-papstel, og det har han efterfølgende behandlet med forskellige typer miljøvenlig maling og lak, så stellet er blevet både stærkt og langtidsholdbart.

Det har han blandt andet testet ved at nedsænke en papcykel i vand i flere måneder - noget almindelig pap ikke ville tage godt imod.

Den endelige cykel udmærker sig ved ikke at indeholde metal. De dele på cyklen, der ikke kan laves af pap, bliver konstrueret af en stribe andre genbrugsmaterialer - hvilke materialet vil Izhar Gafni endnu ikke ud med af patentmæssige hensyn. Dækkene bliver konstrueret af genbrugsgummi og vil være punkterfri, lover han.

Cyklen vejer omkring ni kilo, hvilket er mærkbart under andre billige cyklers kampvægt. Izhar Gafni forestiller sig, at de skal sælges for omkring 20 dollar (115 kr.) stykket. Prisen skal holdes nede ved, at virksomheder får mulighed for at sætte reklamestreamers på pap-cyklens flade stel. Materialeprisen pr. cykel forventer han bliver omkring 9 dollar.

20110809_sædtester

Izhar Gafni planlægger at udlicitere produktionen til små virksomheder verden over, der udelukkende producerer til nærmarkedet. På den måde vil han forsøge at støtte lokal økonomi og forhindre miljøbelastende transkontinental fragt.

Han forestiller sig en fremtid, hvor cyklister måske skifter køretøj en gang om året. Den gamle pap-hest kan de blot aflevere på fabrikken, så bliver materialerne genbrugt, lover han ifølge Reuters.

Pap-entusiasten tror endda, at cykelprojektet blot er en begyndelse - selv om han erkender, at der nok er et stykke vej til at eksempelvis flypassagerer vil have det godt med at sætte sig ind i et fly, der for en stor del er bygget af pap. Ikke desto mindre hævder han, at hans pap har styrken og holdbarheden til at kunne være et alternativ til de materialer, man i dag bygger fly af.-

 

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere