Del : SMS
Berlingske Business

Freelizers forretningsmodel: Vi gør det gratis

31BUSPix-Waekst-Freelizer.jpg
Stig Weilborg er medstifter af Freelizer, der udbyder GPS-sporing af biler og lastbiler, og satser på de små- og mellemstore virksomheder. Foto: Katrine Emilie Andersen

Stig Weilborg satser på, at han ved at underbyde de store GPS-trackingaktører ikke bare kan snuppe markedsandele, men simpelthen kan få skabt et nyt kundesegment.

Artiklen fortsætter under annoncen

Artiklen er korrigeret. Det fremgik tidligere fejlagtigt, at Freelizers takst var 500 kroner om måneden - men det er altså 500 kroner om året.

____________________________________________

Hvor er virksomhedens køretøjer? Kører de brændstoføkonomisk? Bliver de overhovedet brugt nok? GPS-tracking er ikke i sig selv nyt, men udbredelsen øges hele tiden, for virksomhederne via overvågningssystemer der kan effektivisere.

Den branche har Stig Weilborg ikke bare set sig lun på. Som medstifter og direktør i den lille københavnske virksomhed Free-lizer, der har kontor på Nørrebro, har han valgt at kaste sig ud i en europæisk satsning og dermed gå i direkte infight med de store, internationale og dominerende aktører inden for GPS-tracking.

02BUSPix-Spotify.jpg

Det gør han ikke via en ny teknologi eller feature. Grundlaget for Freelizer er derimod at vende forretningsmodellen på hovedet og tilbyde noget, man ellers snildt kan betale flere tusinde kroner for pr. køretøj, gratis - eller så godt som gratis.

Ideen er grundlæggende, at Freelizer ikke tager betaling for det system, der bestyrer en virksomheds GPS-tracking. Freelizer sælger også udstyr, altså GPS-bokse, og har derudover en aftale med den europæiske telegigant Vodafone, der gør, at Freelizer kan sælge en pakke med en flatrate-mobilaftale til godt 500 kroner om året. Til sammenligning kan konkurrenters tilbud sagtens ligge på 3.000 kroner.

Årsagen til, at Stig Weilborg overhovedet tror, han kan få en forretning ud af at underbyde de eksisterende aktører, er blandt andet, at han så at sige starter på en frisk.

»Vi er en volumenforretning – det vil sige, vi har brug for mange kunder. Vi er meget lean, både når det kommer til udvikling og drift. Vores udgifter er minimerede, og det er vores styrke. Man kan sammenligne det med de lavprisselskaber, der dukkede op i telesektoren. Nogle gange kan man klare sig med en tiendedel af det antal ansatte, de etablerede har,« siger Stig Weilborg.

En helt anderledes model

Faktisk ville han slet ikke kaste sig ud i sådan en satsning, hvis ikke han havde en radikal anderledes forretningsmodel.

»Hvis man gør præcis som de andre aktører, så er man hurtigt færdig i mine øjne. Hvis man vender konceptet på hovedet, så er det en helt anden sag,« siger Stig Weilborg.

Der skal naturligvis penge i kassen. Det kommer der blandt andet fra provenuet fra salg af producenters GPS-hardware samt aftalen med Vodafone. På sigt skal cashflowet dog komme fra de ekstratjenester, som nogle kunder vil vælge. Der er altså tale om en slags freemium- og premium-løsning.

»Der er jo i sidste ende kun én til at betale regningen, og det er kunden. Vi vil eksempelvis komme til at tjene penge på services, der bliver lagt på toppen af standardpakken,« siger han og peger som eksempel på server-lagerplads-virksomheden Dropbox, der blandt andet får indtægter fra alle de ekstra services, der bliver udbudt:

»På den måde adskiller vores koncept sig ikke så meget fra andre virksomheder, der ikke direkte tager betaling for den grundlæggende service – som eksempelvis Dropbox.«

På trods af at Freelizer lige nu er to mand i et kontor på Nørrebro, en software-udviklingskonsulent i Ugandas hovedstad, Kampala, og kontakter rundt omkring i Europa, er ambitionerne ikke små. Freelizer vil ud i hele Skandinavien og i Tyskland. Salget er målrettet små- og mellemstore virksomheder (SMVerne), der indtil nu måske har syntes, at GPS-tracking er for dyrt og kun noget for de helt store virksomheder, hvor det er åbenlyst, at tracking vil kunne give besparelser.

Satser på de mindre og mellemstore

»Vi går efter SMV-kunderne, og det kan man blandt andet se på priskonceptet, hvor vi reelt mere end halverer prisen. De mindre virksomheder skal simpelthen synes, det er attraktivt – og det bliver det først, når det er nede i det prisniveau, vi kan tilbyde. For det er så lidt, at pengene meget hurtigt kan være tjent ind via lavere brændstofudgifter,« siger han og minder om, at SMVerne samlet set er en stor størrelse:

»Med strategien kan vi komme ud til det, der alt andet lige udgør 80 procent af Europas virksomheder.«

Stig Weilborg er godt klar over, at han ved at falbyde prisen, som de store aktører har sat, går i infight med store, satte koncerner, der har kræfter til at reagere på nytænkende konkurrenter. Det bekymrer ham dog ikke. Én ting er, at de store aktører er fokuseret på meget store virksomheder – en anden er, at GPS-tracking i hans optik er en af de ting, vi alle kommer til at høre meget mere om i de kommende år.

Han peger, på at elektronik er alle vegne nu, og at lager- og bogføring foregår via computere. Og det kan man udnytte på mange måder.

Han nævner som eksempel, at tracking ikke bare hører hjemme i køretøjer. Har du en container eller en anden type forsendelse, så kan det sagtens give mening at have en tracker på den, så lagerpersonalet med det samme kan se, om en kasse er i lagerhal ét, to eller tre.

Man kan med andre ord blive langt bedre til at holde styr på alt, der kan flyttes. Og det giver store muligheder, når det kommer til optimering af processer.

Det hele handler i Stig Weilborgs optik blot om, at omkostningerne ved at bruge GPS-tracking kommer så langt ned, at det nærmest bliver en selvfølge at have det.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere