Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage fredag

Fra Made in China til Invented in China - Kina er det nye Silicon Valley

DOUNIAMAG-CHINA-ECONOMY-LIFESTYLE-SHARING
Arkivfoto. Kina er i gang med at ændre Made in China til Invented in China. Og Shanghai bliver kaldt det nye Silicon Valley, der både suger hjerner, startups, kapital og private investorer til sig.  Foto:

Kina bliver kaldt det nye Silicon Valley og er stedet, hvor innovative idéer møder banebrydende teknologi inden for blandt andet big data, maskinlæring og kunstig intelligens. Alt tyder på, at Kina er i gang med at gå fra Made in China til Invented in China.

De kinesiske teknologivirksomheder er traditionelt kendt som copycats, og mange af dem er da også startet som kopier af vestlig teknologi, hvilket ses hos blandt andet virksomheder som Baidu - det kinesiske Google - Alibaba - det kinesiske Amazon - og Tencent – det kinesiske Facebook. De har dog udviklet sig ekstremt i takt med det stigende forbrugermarked, der er opstået i Kina, og har givet de vestlige udgaver baghjul.

Udviklingen betyder, at Kina er i gang med at ændre Made in China til Invented in China. Og Shanghai bliver kaldt det nye Silicon Valley, der både suger hjerner, startups, kapital og private investorer til sig.

Det der især gør Kina til centrum for teknologisk innovation er deres omstillingsparathed, hvilket blandt andet skyldes den kinesiske regerings indgriben i alt, hvad der foregår.

»Fra den ene dag til den anden kan tæppet blive revet væk for en hel industri. Der er mange studier der viser, at det der kendetegner kinesisk innovation er, at de er ekstrem omstillingsparate, fordi lovgivningen ændrer sig konstant i Kina. Man skal hele tiden navigere efter, hvilke muligheder er der nu,« siger erhvervsjournalist Christina Boutrup, der er dansk Kina-ekspert og har udgivet flere bøger om Kina, til Ingeniørforeningens nye teknologipodcast Techtopia.

520789897.jpg

Banebrydende ny teknologi møder forretningsidéer i Kina

Og noget tyder på, at den restriktive lovgivning også har betydning for, hvorfor Kina kan blive innovationscentrum inden for blandt andet kunstig intelligens og maskinlæring, mener Christina Boutrup.

»Kina har allerede 170 millioner overvågningskameraer grundet deres sikkerhedspolitik. Den kinesiske regeringer forventer, at kameraerne vil blive til 450 millioner i 2020, hvilket svarer til en tredjedel så mange kameraer som mennesker i Kina. Så hele diskussionen om, hvorvidt det er i orden at overvåge, det er de allerede udover,« forklarer hun.

Overvågningskameraerne bruges i øjeblikket til at mindske kriminalitet, men de kan også booste Kinas ambition om at blive førende inden for kunstig intelligens, da kameraerne blandt andet kan bruges til ansigtsgenkendelse.

mm

Kina gør allerede brug af teknologier som kunstig intelligens, maskinlæring og big data. Maskinlæring er blandt andet blevet brugt som rekrutteringsværktøj hos L'Oréal. De har ved hjælp af maskinlæring screenet alle deres ansatte i forhold til, hvilke karakterer de har fået, hvilket universitet de har gået på, og hvad der kendetegner dem.

Herfra har man udviklet en model med tre simple spørgsmål som alle kandidater til alle positioner skal svare på, og på den måde får man filtreret tusindvis af ansøgere fra på en nem og hurtig måde.

Kommercielt kan man også bruge de nye teknologier. Alipay, der minder meget om PayPal, bruger ansigtskendelse som betalingssystem, og attraktioner i Kina vil i år også indføre ansigtsgenkendelse som billetsystem.

De nye Ofo og Mobike delecykler, der ses i bybilledet, gør brug af big data, som en del af deres forretningsmodel. Cyklerne låses op med en smartphone og er sporet med en GPS, der gør det muligt for virksomheder som fx Starbucks at tilbyde deres kunder et popup-tilbud på mobilen, når brugeren nærmer sig deres lokation.

09BUSTil-Business-Spektra#2.jpg

Kina leder efter startups i Norden

For at være de førende inde for teknologisk innovation er det kinesiske marked allerede begyndt at se sig om efter startups, der kan give dem adgang til innovative idéer. Kineserne er derfor gået på opkøbsjagt i Europa og har især kastet sin kærlighed på Norden.

Blair Zhang, der er investor i den kinesiske investeringsvirksomhed Comb+, har været på udkig efter danske starupvirksomheder, som beskæftiger sig med kunstig intelligens. Hun vil have dem til at rykke til Kina, og hjælper dem med at komme ind på det kinesiske marked.

»AI-teknologi er vældig populær i Kina. I Danmark er der en masse startups i AI-industrien som inde for fx robotter og droner. Droner bliver brugt alle steder, og der er et lovende marked for det i fremtiden til blandt andet levering som fx hos e-handelsplatformen Alibaba,« siger Blair Zhang til Techtopia.

Med den rivende udvikling Kina i øjeblikket gennemgår, ser det altså ud til, at vores produkter snart vil være trykt med Invented in China i stedet for Made ind China.

Du kan høre hele udsendelsen på Techtopia.dk eller direkte på iTunes her.

Artiklen er oprindeligt publiceret på IDA Universe.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen