Berlingske Business
LIVE
17:58 På gensyn i morgen

Forgyldt iværksætter: Jeg har mareridt et par gange om ugen

16BUSSucceskriteriet-podcas.jpg
»Jeg har været heldig i forhold til der, hvor jeg er endt, men jeg har også været uheldig tusindvis af gange på vej dertil.« Serieiværksætter Mads Faurholt, er gæst hos Ane Cortzen i den nye udgave af »Succes Kriteriet«. Foto: Thomas Lekfeldt

Mads Faurholt-Jørgensen er en af Danmarks mest succesfulde iværksættere, og han fortæller i Business-podcasten »Succes Kriteriet« om alt det, der følger med, når man forlader et attraktivt job for at kaste sig du i det uvisse.

Mads Faurholt-Jørgensens frygt for at være nummer to har gjort hans liste over bedrifter længere end de flestes og bragt ham verden rundt til karriemuligheder, mange kun drømmer om.

Historien om den kun 32-årige iværksætters succes begyndte allerede, da han som 11-årig handlede med aktier for penge, han havde tjent ved at lave TV og radio i DR og samle flasker. I dag er han involveret i ca. 30 virksomheder, hvoraf én blev solgt for 100 millioner kroner for et halvt år siden. Men det har ikke fået Mads Faurholt til at hvile på laurbærrene. Flere gange er han gået fra attraktive job for at prøve kræfter med nye udfordringer.

»Det er en kæmpe usikkerhed for ikke at være god nok, der driver mig langt hen ad vejen. Jeg er drevet af frygten frem for gevinsten,« fortæller han i det nyeste afsnit af »Succes Kriteriet«, som denne gang handler om at satse på sit iværksætteri.

02BUSPix-Succes-Helgason-12.jpg

Mads Faurholt beskriver sig selv som en insecure overacheiver, der er drevet af muligheden for at skabe værdi for verden, og som spiller for at vinde.

»Hvis man spiller fodbold, skal man have det sjovt, men man skal ikke sige, at det ikke gælder om at score mål. Selvfølgelig gælder det om at score! Det gælder om at gøre det bedste stykke arbejde, man kan. Hvis jeg skal gøre det bedste stykke arbejde inden for det, jeg laver, så skal jeg bygge store virksomheder med stor omsætning, og hvor folk er glade for at være,« siger Mads Faurholt, der dog også understreger, at iværksætteri ikke kun handler om at starte sit eget.

»Vi ser snævert på det at være iværksætter. Vi tænker, at det typisk er at starte en virksomhed selv. Men man kan også være iværksætter på sin arbejdsplads og skabe nye afdelinger. Min anbefaling generelt til dem, der sidder derude og tænker, at de vil være iværksætter, er at dyppe tåen i det først ved at joine en eksisterende startup og få noget erfaring,« siger han.

Find alle udsendelser fra Berlingske Business i din podcast-app og Apple TV, på Spreaker.com ellervia iTunes her. Podcast fra Berlingske Business er sponsoreret af Nordea.

Tre års tvivl

Mads Faurholt gennemførte sin HA hurtigere end alle andre i landet, blev som 21-årig optaget på det amerikanske elituniversitet MIT – otte år yngre end skolens gennemsnitsalder for optagelse – og forlod som 25-årig jobbet som en af de yngste associates hos det globale konsulenthus McKinsey & Co. for at blive chef i Asien for verdens hurtigst voksende virksomhed, Groupon. Efterfølgende blev han global partner og managing director i det tyske Rocket Internet, der gik på børsen til over 20 milliarder kroner sidste år. Opsummeringen af hans imponerende CV kan gøre enhver forpustet, men på trods af gentagne succeser blev trangen til at starte sit eget for stor for Mads Faurholt, og han forlod Rocket Internet.

»Min far sagde til mig på et tidspunkt: »Jeg er pissestolt over alt det, du har lavet. Men skaber du menneskelig værdi?« Og det ramte mig ret dybt, så jeg besluttede mig for at skabe mit eget,« fortæller han.

For Mads Faurholt er det afgørende, at han kan være den, der træffer beslutningerne, men erkendelsen af at skulle videre og modet til at tage springet dukkede ikke op hen over en nat.

»Jeg var slet ikke sikker, da jeg sagde op. Jeg skrev bogstaveligt talt en e-mail, hvor jeg sagde op, tre måneder inden jeg sendte den. Det tog mig tre år at komme over den tvivl efterfølgende,« fortæller han.

26BUSJakob-Joenck-Ane-Cortz.jpg

I sidste ende vandt de menneskelige værdier og sammen med Raphael Strauch og Stefan Bruun stiftede han investeringsselskabet Nova Founders Capital, som i dag er værdisat til over en milliard kroner.

»Jeg har været heldig i forhold til der, hvor jeg er endt, men jeg har også været uheldig tusindvis af gange på vej dertil. Folk har prøvet at tage min virksomhed, regeringer har prøvet at lukke virksomheder, og jeg har mareridt et par gange om ugen. Jeg lader bare ikke de ting stoppe mig.«

Denne uges business angel i »Succes Kriteriet« er Thomas Black-Petersen, som for nylig valgte at sælge sin virksomhed for herefter at blive business angel.

Til slut i podcasten giver Nordeas eksperter gode råd til iværksætteriet. I dette afsnit foregår interviewet på engelsk med Ewan Macleod, digital direktør i Nordea, som sætter fokus på det allervigtigste, man skal have styr på, inden man springer ud som iværksætter.

12BUSPodcast-Succeskriterie.jpg

Find alle udsendelser fra Berlingske Business i din podcast-app og Apple TV, på Spreaker.com eller via iTunes her. Podcast fra Berlingske Business er sponsoreret af Nordea.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen