Del : SMS
Berlingske Business

Forførelse, tankeleg og problemløsning

17BUSDitlev-Bredahl-193700.jpg
Ideer og engagement får pengene op af lommen på den ukendte rigmand Ditlev Bredahl, der nærmest blev forført af ildsjælene i mediet Zetland. Men han har også måttet sande, at følelsesbetonede investeringer kan gå dårligt. Foto: Jens Astrup

Ditlev Bredahl er den ukendte pengemand bag det nye danske medie Zetland. Han bliver forført af ideer og engagement. Derfor faldt han for holdet bag Zetland.

Artiklen fortsætter under annoncen

Medievirksomheden Zetland relancerede mandag sig selv som »Danmarks nye, langsomme medie, der skærer gennem nyhedsstøjen«. Zetland eksperimenterer. Dels med journalistisk formidling, dels med forretningsmodeller. Visionen om at skabe fremtidens nyhedsmedie er blandt andet støttet med otte mio. kr. af private investorer.

Hvad de færreste ved, er, at størsteparten af investorpengene, 4,5 mio. kr., kommer fra en ukendt dansk IT-entreprenør med bopæl i London. Navnet er Ditlev Bredahl, og han faldt efter eget udsagn for Zetlands lidt små-naive tilgang.

»Forestil dig at finde en flok tossede idealister, som faktisk kan eksekvere. Det er i virkeligheden det, de er,« siger Ditlev Bredahl om mødet med journalisterne Lea Korsgaard, Jakob Moll, Hakon Mosbech og Silke Bock.

Ud over investormillionerne har de fire hovedpersoner bag Zetland indsamlet en halv million kroner gennem crowdfunding og fået fire millioner kroner i mediestøtte over to år.

lars gylling

Undgår helst rampelyset

Mere om Zetland senere. Først skal vi lære Ditlev Bredahl at kende. Han er til daglig adm. direktør for OnApp, der leverer softwareprodukter, men er ellers et ubeskrevet blad i det danske erhvervsliv. Ditlev Bredahl bryder sig ikke om rampelyset. Han har slet ikke lyst til at tale om sig selv:

»Jeg ved godt, jeg gør det svært for dig,« siger han undskyldende til mig, da vi taler i telefon sammen første gang.

Da vi mødes på hotellet Hilton ved Københavns Lufthavn en lørdag morgen, spørger jeg Ditlev Bredahl:

Hvorfor stejler du så kraftigt på at tale om dig selv?

»Der er en type iværksættere, der hele tiden profilerer sig selv i medierne. Det har jeg ikke lyst til at være en del af. Man skal ikke placeres på en piedestal, fordi man er iværksætter. At være iværksætter handler i bund og grund om, at der er nogle problemer, man ønsker at løse,« siger han.

Det grå område

På Ditlev Bredahls Linkedin-profil står der, at han kan lide at arbejde i »det grå område mellem teknologi og business«. Med undtagelsen af tre års afstikker fra 1996-1999 i Bruxelles, hvor han arbejdede som politisk assistent for daværende EU-parlamentariker Lone Dybkjær, er hans CV spækket med arbejde i dette grå område.

Klaus Nyengaard, tidligere direktør i Just Eat og mangeårig ven af Ditlev Bredahl, siger, at Bredahls store talent er hans kombination af teknisk snilde og kommerciel orientering.

MICROSOFT-WINDOWS/

De to har arbejdet sammen ad flere omgange, blandt andet i Klaus Nyengaards tidligere selskab Mobli.

»Ditlev er kreativ, hårdtarbejdende og risikovillig, men han er også strategisk, analytisk og struktureret. Han er typen, der kan skalere virksomheder. Og så er han typisk meget vellidt,« fortæller Klaus Nyengaard.

Interessen for teknologi og problem­løsning fik Ditlev Bredahl til at flytte til ­London i 2006. Han fik arbejde i en af ­verdens største hostingvirksomheder, britiske UK2 Group, hvor han hurtigt avancerede til adm. direktør.

I 2011 solgte Bredahl UK2 Group til britiske Lloyds Development Capital for 77 millioner dollar. Derefter stiftede han IT-virksomheden OnApp med en investering fra selvsamme Lloyds Development Capital.

OnApp laver software til tidens populære cloud-teknologi. Softewareplatformen gør det nemt for virksomheder at lagre data i skyer, såkaldte public-clouds. Nu er 30 procent af verdens public clouds bygget af OnApps software. Kunderne er IT-udbydere og teleselskaber som danske TDC.

OnApp er Bredahls sjette startup. Den bliver nok også hans sidste.

»Jeg orker ikke mere. Så jeg er i gang med at finde ud af, hvad resten af mit liv skal gå med,« siger Ditlev Bredahl. Måske får han endelig tid til at spille på de mange instrumenter, han mestrer – guitar, ukulele, mandolin, klaver, mundharpe, klarinet og saxofon.

Krondiamanten

Vi sidder i hver sin læderstol i loungen på Hiltons øverste etage. Køleskabet er stoppet med kolde drikkevarer. Espressomaskinen udstøder konstante sprut, når gæsterne fylder kopperne. I et hjørne uden for vores synsvinkel sidder Ditlev Bredahls 11-årige søn og spiller computer. En halv time inde i interviewet springer Ditlev Bredahl op fra stolen midt i en sætning. »Har du noget imod, at jeg tjekker op på min søn? Bare for at se, om han er okay.« Sønnen er opslugt af Hiltons computer. Derhjemme er der nemlig regler for spilletid. Hjemme er London, hvor Ditlev Bredahl bor sammen med sin kinesiske hustru og deres to børn.

tradono

Og hjemmet har også noget at sige på forretningsfronten. På et tidspunkt lavede Ditlev Bredahl en aftale med sin hustru. Han måtte maksimalt investere ti procent af deres personlige formue i start- ups.

»Det holder vi fast i. Ellers ville det gå helt amok,« fortæller han.

For Ditlev Bredahl bliver forført og ­forelsket i mange »fantaster, som er gode sælgere«. Derfor er der både fiaskoer og succeser i rækken af startups, han har investeret i gennem tiden.

Krondiamanten er Just Eat. Hvor meget, han har tjent på Just Eat, vil han ikke ud med. Men Just Eat »gjorde forskellen«. Nok til, at han kan trække ti procent ud af formuen til investeringer i andre virksomheder uden at sætte familieformuen over styr.

Forelsket i Zetland

Zetland er en af de virksomheder, der har ­forført Ditlev Bredahl.

På et tidspunkt tikkede en mail ind med et investeringsforslag. Den var fra ­mediets chefredaktør, Lea Korsgaard. Zetlands vej til den ukendte, succesfulde it-entreprenør gik gennem et andet alternativt projekt. Uffe Elbæks.

Det blev støttet af Urtekram-kongen Ross Jackson, der er en velkendt filantrop. Alternativets eneste anden donation var fra en ukendt dansk it-entreprenør, som havde skudt 450.000 kroner i en ny politisk kultur.

»Når der sad en ukendt succesfuld it-entreprenør i London, som havde doneret penge til Alternativet, var det oplagt at skrive til ham,« fortæller Zetlands adm. direktør, Jakob Moll.

morten

Ditlev Bredahl kendte Zetlands singler, som han syntes havde »en kækhed« over sig. Det havde mailen fra Lea Korsgaard også, om end den var »lidt for kæk«. Men it-entreprenøren fra London mødtes med Zetlandholdet i kontorfællesskabet Republikken på Vesterbro i København.

»Det er nærmest en kliché, men det er virkelig menneskene, der gør det. De sad foran mig, og de havde så meget på hjerte. Det var så fedt,« husker han.

»Til at bygge platformen fandt de oven i købet et hold, som forstår det, der sker i Zetlands hjerte, og som formår at omsætte det til teknologi,« siger Ditlev Bredahl.

Kærligheden var gengældt. Med Ditlev Bredahls beslutning om at blive ledende investor i Zetland »faldt det hele på plads« ifølge Jakob Moll. På redaktionens gange i Nordvest opfatter de ham som uformel, energisk og positiv.

»Han er enormt optaget af, at vi ikke skal lave særligt arbejde for at imponere eller glæde ham og bestyrelsen. Det vigtigste er missionen og opgaven,« siger Jakob Moll.

Morten Suhr

Ud af elfenbenstårnet

Ditlev Bredahls mission er at løse problemer. Det forsøger han at indpode i sine børn. Derfor leger de tankelege. I flyet og i bussen. I stedet for at tale om, hvad børnene vil være, opfordrer han dem til at se på verden og finde ud af, hvad der ikke fungerer. For problemløsning er vigtigere end titler.

»Når man finder et problem, må man også finde den bedste sammenhæng at løse det i. Hvis det er i egen virksomhed, er det fint, hvis det er i Maersk, er det også fint. Det er problemløsningen, man skal dyrke. Iværksætteri er blevet rockstjerneagtigt. I medierne bliver det profileret som om, man er en taber, hvis man ikke gør det. Det er så forkert. Nogle af de dygtigste mennesker, jeg kender, sidder i store virksomheder,« siger han.

Problemløsningen smyger sig som en tråd gennem Ditlev Bredahls liv. Fra hans bachelor i Administration og Samfundsfag på Aalborg Universitet, der arbejder med projektarbejde, til hans job i OnApp.

Businessman hand press play web button icon.

Det er trangen til at gøre virkeligheden bedre, der medvirker til hans investering i Zetland. Grundlæggende handler det om at kravle ud af elfenbenstårnet – universitets eller mediets – og komme med løsninger på virkelige problemer.

»Zetland har en umådelig respekt for læserne. De går ud fra, at læserne ved mindst lige så meget om emnerne, som de gør. Udgangspunktet er at spørge læserne om input. De kravler ud af elfensbentårnet, som mange gamle medier befinder sig i, og møder læserne med en upåtagethed. Det er sgu da fedt,« siger han.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere