Berlingske Business

Forbilledet findes syd for San Francisco

A view of people walking in the Facebook main campus in Menlo Pa
Der er nok ikke noget sted i verden, hvor udviklingen er mere tydelig end i teknologihubben Silicon Valley syd for San Francisco. Det er her, udviklingen for alvor finder sted, og det er her, at tech-mastodonter som Google, Facebook og Apple hører hjemme. På billedet ses Facebooks hovedkvarter. Foto:

Det giver god mening at kopiere nogle af Silicon Valleys særtræk, mener chefen for Udenrigsministeriets Innovation Center i San Francisco.

Den teknologiske udvikling er et lokomotiv, der i disse år drøner derudad. Eksemplerne er utallige og allestedsnærværende.

Tag bare Søren Juul Jørgensens stemme, da Berlingske fanger ham over mobiltelefonen fra Californien. Lyden er sprød, livagtig – og der er ingen forsinkelse. Sådan var det ikke nødvendigvis for et par år siden, sådan er det ikke hver dag – men det kan lade sig gøre, fordi teknologien konstant fornyr sig selv.

Der er nok ikke noget sted i verden, hvor udviklingen er mere tydelig end i teknologihubben Silicon Valley syd for San Francisco. Det er her, udviklingen for alvor finder sted, og det er her, at tech-mastodonter som Google, Facebook og Apple hører hjemme.

02BUSVækstSkitse_vision.jpg

Og det er ikke noget tilfælde, forklarer Søren Juul Jørgensen, der er chef for Udenrigsministeriets Innovation Center Silicon Valley.

»Du har alle de store tech-virksomheder, du har nogle af de bedste universiteter, Stanford og Berkley, og du har forskningsinstitutioner, som er fuldstændig i særklasse – det i form af for eksempel NASA. Og på kapital-siden har du en tredjedel af verdens ventureinvesteringe,« siger han og tilføjer:

»Silicon Valley er i sig selv et helt særligt økosystem. Det indeholder forskning, innovation og kapital. Det arbejder i et helt unikt, åbent, dynamisk miljø, hvor du hele tiden omsætter ny viden til forretning. Og det virker.«

12BUSmikkel.jpg

Søren Juul Jørgensen er udsendt af Udenrigsministeriet, og hans rolle er på den ene side at sørge for, at danske virksomheder og startups får en adgangsdør til den amerikanske teknologihub. En anden rolle er at gøre investorer i Silicon Valley opmærksomme på mulighederne i Danmark.

Han kender økosystemet særdeles godt, og derfor mener han, at der er god mening i at lade sig inspirere – præcis som man ønsker at gøre i den kommende vidensby i Lyngby-Taarbæk.

»Man kan ikke genskabe Silicon Valley én til én. Området er alt andet lige et produkt af en lang udvikling. Man kan ikke kopiere det – men man kan lade sig inspirere og lære rigtigt meget af det. Specielt når det kommer til det aktive fokus på at omsætte ideer til forretning – og så tror jeg, at vi kan lære noget af villigheden til at røbe risici,« siger han.

Agrobusiness_Business

Netop risikovilligheden er et af de områder, som Søren Juul Jørgensen fremhæver som helt centralt i Silicon Valley. Den vil han gerne tage med sig til Danmark. Derudover mener han, at man også kan lære noget af den åbenhed, der eksisterer derovre.

»Man ser på muligheder, ikke på begrænsninger. Der er interesse fra alle sider for problemløsning, og så er der en helt anden og åben netværkskultur, som er præget af den såkaldte pay forward-filosofi. Man deler i høj grad sin viden, erfaring og sine refleksioner. Det sker hele tiden. Og det kunne vi godt lære noget af i Danmark,« siger han.

28BUSFACEBOOK.jpg
LÆS MERE : Det nye teknologiboom

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

I øjeblikket er der ikke tegn på, at inflation i Europa vil bide sig fast i de kommende år, fortæller investeringsdirektør Henrik Olejasz Larsen fra Sampension. Billedet ser lidt anderledes ud i USA,...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen