Del : SMS

Fonnesbech satser både på koncept og pris

11BUSCelina-Fonnesbech-Targ.jpg
Celina Fonnesbech Targalski står bag det nye modemærke Fonnesbech, der ikke bare går op i flot design, men også godt købmandskab. Foto: Sophia Juliane Lydolph

Modellerne fra Fonnesbech har gået catwalk i det gamle stormagasin og indvarsler en ny generation, der tør satse på tøj igen i Fonnesbech

Artiklen fortsætter under annoncen

Modeugen er slut, men for mange af de nye modevirksomheder er arbejdet først lige begyndt. En af de virksomheder, der skal i gang med at knokle, er Fonnesbech.

Virksomheden er etableret af Celina Fonnesbech Targalski, der har arbejdet på mærket de seneste to år. Hun leder virksomheden, der i høj grad fokuserer på godt købmandskab.

»Vi fyrer ikke en masse unødvendige penge af, men sørger for at få de rigtige priser. Når det er sagt, så foretager vi også investeringer, når vi synes, at det er nogle omkostninger, vi er nødt til at tage,« siger Celina Fonnesbech Targalski.

Modebranchen er ikke en let branche at starte op i lige nu. Salget på det danske marked falder, men det kan Celina Fonnesbech Targalski også se fordele i.

»Markedet står meget skarpt i øjeblikket, og de dårligste virksomheder er blevet sorteret fra. De tilbageværende er mere fokuserede på koncept og omkostninger, og der passer vi godt ind,« siger hun.

Ser mod udlandet med det samme

Forretningsplanen går tre år frem, så virksomheden håber, at den kan gå i nul inden for den tid. Et af de første skridt i planen er at komme på de udenlandske markeder.

»Branchen er enormt konjunkturbestemt, men der vil altid være nogle i udlandet, der prioriterer god kvalitet, og som er villig til at betale for det. Vi mener, at man skal se mod udlandet med det samme, hvis man skal ordentligt i gang,« siger Celina Fonnesbech Targalski.

Med et stort fokus på at gøre designet både skandinavisk, men også internationalt, har Fonnesbech lagt i støbeskeen til at gå i den internationale retning.

»Vi vil selvfølgelig gerne klare os godt i Danmark, men markedet er ikke så stort, så vi kigger allerede fra start mod de nærmeste lande og Asien, ligesom vi også ser internethandel som en god opstartsvej,« siger hun.

Treenighed

I udviklingen af tøjmærket har Celina Fonnesbech Targalski valgt at tage udgangspunkt i godt købmandskab, kvalitet og ansvarlighed.

»Man skal have et design, der kan sælge, og kvaliteten skal være god, men ansvarlighed er også vigtigt. For eksempel får vi lavet vores tøj i Portugal, så vi sikrer bedre lønrammer for dem, der skal lave det,« siger hun.

Det har hele vejen igennem været vigtigt for Celina Fonnesbech Targalski, at ansvarligheden er med i virksomheden, og på det punkt kan hun se en fordel i at være nystartet.

»Jeg tror, at det er sværere for en etableret virksomhed at lave sin forretningsplan om og få ansvarligheden inkorporeret. Vi kan starte virksomheden på det grundlag, og det hjælper os, når flere og flere forbrugere går op i, hvor deres tøj kommer fra, og hvad det er lavet af,« siger hun.

Nyt brand med gamle rødder

Celina Fonnesbech Targalski er sjette generation af Fonnesbech-familien, der frem til 1970 drev et stort, eksklusivt modemagasin midt i København. Derefter blev selskabet lavet om til et ejendomsselskab, men den nye modegren trækker rødder helt tilbage til det elegante stormagasin.

»Vores design bygger på samme elegance og eksklusivitet som Fonnesbech-magasinet gjorde, og samtidig giver det os en lang og autentisk historie, som mange andre nystartede mærker ikke har,« siger hun.

Celina Fonnesbech Targalskis morfar så en fordel i at lave Fonnesbech-magasinet om til et ejendomsselskab, og hendes mor har drevet det videre og udbygget det.

Nu er det Celina Fonnesbech Targalskis tur til at sætte et præg på familievirksomheden, som det giver flere fordele at være en del af.

»Hele familien har kunnet bidrage med tips til det gode købmandskab. Desuden betyder det meget, at butikkerne kan være sikre på, at Fonnesbech er her om et år, og at vi kan levere til tiden, fordi vi har noget mere bag os, end andre nystartede modemærker har,« siger hun.

Ansvarligheden var også et vigtigt punkt for Fonnesbechs grundlægger, Anders Fonnesbech. Fonnesbech var den første butik i København, der slukkede lyset om natten, og når man købte noget, fik man en vaskevejledning med, så tøjet kunne holde i længere tid.

»Vi tror på, at der er et marked for tøj, der holder længere end en sæson, så med inspiration fra den originale vaskevejledning fra Fonnesbech, vil vi gøre meget ud af at oplyse, hvordan man forlænger tøjets levetid på vores hjemmeside,« siger Celina Fonnesbech Targalski.

Mere end bare flot tøj

Der er indtil videre fire ansatte i Fonnesbech. De tæller en designer, en teknisk designer, en med ansvar for det kommercielle og Celina Fonnesbech Targalski som leder.

»Vi har to kreative og to, der tænker på forretning, og selv om jeg har en finger med i alt, så har vi delt det op. Forretningsdelen er meget vigtig, og det er essentielt for mig, at virksomheden kommer til at kunne bære sig selv,« siger hun.

Modeugen er ovre, og nu skal der knokles videre for at ramme det udenlandske marked. De næste træk for Fonnesbech er dog allerede klarlagt.

»Første skridt er at tage ud og møde indkøberne i udlandet, så vi kan vise vores tøj frem. Desuden har vi fundet nogle butikker, som vi er interesseret i at have vores mærke i, så dem er vi i dialog med, og så skal vi ellers bare i fuld sving,« siger Celina Fonnesbech Targalski.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere