Del : SMS
Berlingske Business

Famlende forlag fanget i fortiden

bøger
Der stilles bøger op til weekendens Bogforum i Bella Center. Foto:

De danske forlag spiller sine elektroniske muligheder af hånden, fordi de venter for længe med at omstille sig, lyder det fra ekspert og forlag.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den romerske digter, Ovid, sagde engang, at intet er stærkere end vanen. Og det gælder også i forlagsbranchen. Ifølge professor i afsætningsøkonomi Thomas Ritter fra CBS Handelshøjskolen i København, fejler de danske forlag i kampen om nye forretningsområder. De har ifølge ham ikke formået at genopfinde sig selv og omfavne udviklingen. »De kæmper en ny kamp med gamle våben, og det gør, at andre forretningsmodeller, bedre virkende software og store spillere til sidste overhaler forlagene,« siger han Ifølge ham satser de alt for meget på at finde den næste bestseller. En satsning der de senere år har resulteret i meget store udsving på indtjeningssiden, fordi antallet af store sællerter svinger meget.

Vækstforlag

Der findes forlæggere, der klarer sig godt og har en god forretning. En af dem er Bookboon, der på få år har formået at fremdrive en forretningsmodel, der giver gedigne overskud. Virksomheden bygger på målrettet annoncering og et stort globalt marked, hvor kunderne henter elektroniske bøger gratis på virksomhedens hjemmeside. En omstilling der blev startet allerede tilbage i 2001, hvor Thomas Buus Madsen sammen med sin bror overtog forældrenes forlag, Forlaget Ventus. »Dengang havde jeg pakket bøger hele min barndom og jeg vidste, hvad det vil sige at drive forlag. Af samme årsag kunne jeg jo også se, at tiderne var ved at skifte,« siger Thomas Buus Madsen, der er marketingdirektør i Bookboon, der tidligt satsede på et internetbaseret bogplatform. Virksomheden udviklede systemet i 2004, og lancerede det i 2005 i Danmark, derefter fulgte Sverige i 2006, Tyskland og Holland et år senere, og siden 2008 har virksomheden haft en hjemmeside med besøgende fra hele verden. Studiebøger og fagbøger er forlagets speciale. Bøgerne er korte og opsummerer flere hundrede siders pensum på 150 sider. Den mere kortfattede eksamenslæsning lader til at være populær. Et budskab der er blevet spredt gennem studieforeninger og også promoveres gennem kontakt til professorer på forskellige uddannelsessteder. På et år har virksomheden firedoblet antallet af bøger, der bliver hentet ned fra internettet – fra 11,2 millioner i 2011 til at virksomheden efter alt at dømme, når omkring 40 millioner downloads i år. At der kan være penge i gratis bøger kan virke besynderligt, men det er det ikke. For gennem tre spørgsmål, der skal besvares, når en person vil hente en bog kan de elektroniske udgivelser indeholde op til 15 procent unikt målrettede annoncer. »Vi har fundet en niche. Det skulle mange af de store danske forlag have gjort for længst. Sadler de store danske forlag ikke markant om, står de i en meget dårlig situation i fremtiden, for selv bog-markedet bliver globalt, og de store forlag og distributions spillere vil snart kigge mod danmark – som Netflix også lige har gjort,« siger Thomas Buus Madsen, der påpeger, at Amazon om et til to år maksimalt står klar med deres e-bogssystem til danske bøger, hvilket ifølge ham vil gøre de danske forlag mere eller mindre ukampdygtige på de digitale platforme.

Langt mellem danske e-bøger

Peter Svarre, ekspert i sociale medier og digital strategi med opgaver for bl. a. Novo Nordisk, Saxo Bank, Kræftens Bekæmpelse og Aller Media, sagde tidligere på ugen til Berlingske blandt andet. »E-bogsmarkedet er nærmest ikke-eksisterende herhjemme. Hvis du vil læse på dansk, er det bare sindssygt besværligt.«. Budskabet til bogbranchens mastodonter og traditionelle forlag står sort på hvidt, mener Thomas Ritter fra CBS. »Det er uhørt i branchen sikkert, men hvis James Bond kan drikke en særlig øl, så kan Harry Potter også drikke Cola. Måske er det ikke vejen frem, men de bliver nødt til at undersøge grænserne for, hvad deres forretninger kan. De skal handle, ellers går det galt«. I denne weekend mødes bogbranchen til messe i Bella Center.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere