Del : SMS
Berlingske Business

Familien Stadil planlagde børsnotering på en bjergside

Thor og Christian Stadil Thornico på Turbarg HAvn
De har begge ben pænt nede på Jorden, men når Christian og Thor Stadil tager de store strategiske beslutninger i milliardkoncernen Thornico, så kravler de i højderne. Foto:

Beslutningen om at børsnotere en væsentlig del af familie-imperiet Thornico blev taget på toppen, da Thor og Christian Stadil sammen besteg det japanske bjerg Tsurugi-Dake

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er på vej op ad en bjergside i Japan for et par år siden, at Thor Stadil første gang slynger det ud til sin søn Christian.

»Hvad med at børsnotere noget af Thorco og så stadig bevare kontrollen.«

Far og søn er ude at klatre på Tsurugi-dake i Japan. En hektisk hverdag med mange rejser og møder over hele verden tillader sjældent, at de to rent faktisk selv mødes og har mulighed for at tale grundigt sammen om de store linjer i familie-imperiet Thornico, som rederiet Thorco er en væsentlig del af.

06busStadil 1.jpg

Thornico vokser hastigt. Det har virksomheden gjort ekstra hurtigt under krisen, hvor de to rigmænd har vist en særlig næse for at overtage virksomheder og aktiver for en slik. Virksomheden risikerer at vokse dem over hovedet, hvis væksttempoet fortsætter. Samtidig er den snart 70-årige Thor Stadil også klar over, at han hverken kan eller vil fortsætte i samme tempo for evigt i familiefirmaet, som han gennem de seneste 15 år har bygget op sammen med sin søn.

04BUSPix-Stadil2.jpg

Christian Stadil er i dag eneejer af virksomheden. Baseret på værdien af de mange virksomheder og aktiver i koncernen, er den formentlig mindst fem mia. kr. værd.

»Vi indledte snakken om børsnotering, da vi var i Tibet i 2009 og videreudviklede tankegangen, da vi klatrede i Japan et par år senere. Mange af de store, strategiske beslutninger, der er truffet i Thornico gennem tiden, er kommet til os, når vi har været på ski eller bjergbestigning sammen. Det er her, vi finder tiden sammen til at tale om virksomhedsovertagelser, hyre eller fyre direktører, gå ind i nye segmenter, arbejdsfordelingen mellem os, eller det at skulle børsnotere som her aktuelt,« siger Christian Stadil.

Stadil-familien fortalte i Berlingske for godt en måned siden for første gang om fremtidsplanerne for familieejerskabet, som bl.a. involverer flere børsnoteringer i fremtiden. Børsformen som supplement til familieejerskabet er et nybrud for den velhavende Stadil-familie, der hidtil har foretrukket at eje det hele selv. Børsintroduktionen af eks. Thorco kan komme på tale i løbet af de kommende par år.

Nu løfter de så sløret for den helt særlige måde, de samarbejder og tager beslutninger på, og hvordan de som både kolleger og far og søn får samarbejdet til at fungere. Og fortæller, at det er svært at give slip i livsværket, også selv om det kun vil blive delvist.

pix-stadil

»Folk tror, vi sidder sammen på et kontor hver dag. Det gør vi bestemt ikke. Med over 100 driftsselskaber, rejser vi meget ofte og har måske to møder sammen om måneden, og ellers laver vi hver vores ting,« siger Christian Stadil.

Thornico omsatte sidste år for godt 5,5 mia. kr. og fordoblede driftsindtjeningen (ebitda) til 650 mio. kr.

Virksomheden er vidt spredt og opstået som følge af utallige og ofte opportunistiske knopskud gennem årene. De tos interesser er lige så vidt spredte.

Det, de har mest til fælles, er måske evnen til at stikke ud og gøre tingene anderledes. Selv om familiefirmaet Thornico er vokset til en virksomhed, der er milliarder værd virker Thor og Christian Stadil, som er far og søn, ikke særligt corporate. Thor Stadil er den ældre, garvede erhvervsadvokat med gadedrengemanerer, mens Christian Stadil er kendt for sin evne til kreativt og effektivt at revitalisere og markedsføre hjertebarnet og sportsklenodiet Hummel, som også er en del af Thornico, samt som iværksætter og venture-investor.

06busStadil 1.jpg

De er begge pænt nede på jorden. Men ikke når de skal tage centrale, strategiske beslutninger. Så hæver de sig fra jorden og kravler i højderne.

»Sidst var det i Japan, hvor vi besteg det bjerg, de kalder The Beast eller Tsurugi-dake. Det er det bjerg, hvor der dør flest hvert år i Japan,« siger Christian Stadil.

Der opstår et rum i det fri, hvor de to kan blive enige om fremtiden for virksomheden, og hvor kreativiteten trives.

»Det er, når man giver sig god tid til at tænke, at kreativiteten slår gnister. Det er det, jeg oplever sker, når vi er på et bjerg sammen. Man skal koncentrere sig, men ellers er der masser af tid til slow thinking, som er der, hvor man er mest kreativ. Der er ikke andet, der forstyrrer dig,« siger Christian Stadil.

Rigmanden Thor Stadil, der står bag konglomeratet Thornico, der blandt andet ejer Hummel.

Frirummet skaber de over hele verden.

»Vi sidder ikke lårene af hinanden i hverdagen, det ville også være umuligt, når vi har så mange virksomheder sammen. Men vi prioriterer, at vi fra tid til anden får rejst sammen og står på ski eller bestiger et bjerg sammen. Når vi sidder i en skilift, eller går i Tibet eller kravler på et bjerg i Japan, så bruger vi tiden til at tale om de store linjer i virksomheden,« siger Christian Stadil.

»Mange af de ting, vi taler om her, er født i Takayama i de japanske alper eller født i Andesbjergene på grænsen mellem Chile og Argentina eller på den tibetanske højslette i 6.000 meters højde eller på savanen i Afrika,« siger han videre.

Udover børsnoteringer af udvalgte datterselskaber kredser tankerne om at hente eksterne folk ind til at hjælpe med at lede de mange virksomheder for derigennem at sprede risikoen for familien.

»Vi er begyndt for tre år siden med de her snakke. Vi er nødt til at finde nogle nye strukturer til at holde på virksomhederne. Alternativet er at sælge fra. Det er det letteste i verden. men vi mener den bedste måde at forrente vores penge på er ved at holde dem i vores virksomheder,« siger Thor Stadil og fortsætter:

»Men vi mener samtidig, at det også er godt at få trukket nogle penge ud og sprede risikoen lidt mere. Vi er begyndt at tale om, hvordan vi strukturerer det og har en ret klar idé og plan i hovederne,« siger Thor Stadil.

Selv om planen er klar, er det dog ikke uden sværdslag for far og søn at blive enige om graden af ekstern involvering.

»Man kunne overveje at lave en overordnet Thonico-bestyrelse med væsentlig flere eksterne kræfter på længere sigt,« siger Christian Stadil.

Hans far tager over:

»Her er det så, at Thor Stadil tilføjer – uden at afbryde sin søn: Jeg tror ikke, det kommer til at fungere i min tid. Men det er fint at gøre på et senere tidspunkt. Det vil være svært for mig ikke at være så tæt på ledelserne og virksomhedernes drift, som jeg er i dag,« siger Thor Stadil.

Stadil og co. i verdensomspændende wifi-eventyr

Trods de store interessemæssige forskelle er der sjældent uenighed mellem far og søn.

»Det er sjældent, vi har nogen konflikter over det, det kunne man ellers godt tro måske, med den måde vi deler det op mellem os og vores interesser som er forskellige,« siger Christian Stadil.

»Vi respekterer hinanden for det, vi kan hver især. Jeg kan slet ikke det, Christian kan omkring kreativitet og moderne ledelse og go-to-market-strategier,« siger Thor Stadil.Men hvordan får I det til at fungere i praksis, som far og søn og samtidig så nære kolleger uden at blive trætte af hinanden?

»Hvis jeg må begynde, så tror jeg, at grunden til at det kan lade sig gøre netop er, at vi ikke sidder lårene af hinanden, det er en vigtig bestanddel. Hvis vi sad på kontor sammen, ja det kunne jeg personligt ikke lige se for mig,« siger Christian Stadil.

»Med al respekt,« tilføjer han og kigger over på sin far.

Thor Stadil er ikke den nærtagende type og er helt enig.

»Det er ikke muligt, at vi sidder sammen. Derfor fordeler vi glæderne mellem os, det er en grund til, at det kan lade sig gøre. Vi har en fællesmængde af evner og ting,m vi gå op i, og så er der noget vi hver især kan. Der er en styrke i forskelligheden.

Man skal give hinanden plads og udnytte hinandens styrker,« siger Thor Stadil.

Den sparsomme tid, som de to fysisk tilbringer sammen, kan lægge pres på familiemiddagene.

»Vi prøver at lade være med at side til familiemiddage og tale forretninger, men Thor kan være ret slem til at gøre det,« siger Christian Stadil.

»Ja, Christian nægter tit at tale forretninger, når vi ses som familie. Men der er så mange ting, jeg gerne vil spørge om med ting, der kører aktuelt, eller som jeg gerne vil have opklaret. Så jeg spørger, hvordan det går, men det vil han ikke sige der, og insisterer på, at han hellere vil ringe dagen efter og fortælle det,« siger Thor Stadil.

»Vi havde Thor og min mor til middag den anden dag og sad på terrassen, og der mener jeg, at det er vigtigt at holde de to ting adskilt. Der skal også være plads til at mødes som en almindelig familie,« siger Christian Stadil.

pix- stadil

Den daglige kommunikation mellem de to ledere af Thornico foregår derfor – som i langt de fleste koncerner i dag – via mail.

»Vi sidder hver for sig, men vi kommunikerer meget tit og CCer hinanden på de fleste mails til de forskellige direktører i koncernen rundt omkring i verden. Vi sidder ikke i samme bygning, det havde aldrig kunnet gå,« siger Thor Stadil.

Selv om de to er opmærksomme på sårbarheden og risikoen for ledelsesmæssig indavl i en ejerledet virksomhed, har de ikke sat nogle rammer eller aftaler op i det tilfælde, at der en dag skulle opstå en dyb uenighed mellem dem.

»Det har vi aldrig gjort. Vi har bare taget det som det kom. Folk har også spurgt,om det strategiske rationale bag at bygge Thornico op. Men i virkeligheden er det hele kommet mere eller mindre tilfældigt. Der er opstået nogle muligheder for at købe nogle virksomheder, og så har vi tilfældigvis fået det til at passe sammen. Vi er gået frem stille og roligt,« siger Thor Stadil om den 15 år gamle milliardkoncern.

Godt nok hører de til blandt de mest velhavende danskere, men de mener ikke selv, at deres vaner er for dyre – og et springvand, det skal de aldrig have.

»Vi trak 200 mio. kr. ud af Hummel her i foråret, og det skal bruges til drift og afbetaling på lån. Det er ikke til nye biler eller et fly. Det er ikke der, vi har vores interesser,« siger Christian Stadil.

»Vi har netop kunnet udvide, fordi vi ikke har en lystyacht liggende i Middelhavet med fem faste ansatte. Vi lever da godt i pæne huse og har de biler vi skal bruge, men vi tænker mere på, at virksomhederne har det, de skal bruge,« siger Thor Stadil.

Med den større omsætning følger en mere professionel tilgang til familiefirmaet.

»Vi er begyndt mere og mere at tænke som en koncern. Vi er jo kun en 15 år gammel koncern, som er drevet meget opportunistisk. For fem år siden havde vi ikke engang et logo eller et website for koncernen. Selv om vi er opportunistiske, så er vi også konservative, og vi satser aldrig hele huset. Vi tænker i dag langt mere strategisk,« siger Christian Stadil.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere