Del : SMS

Færre penge i danske bøger

bøger
Der stilles bøger op til weekendens Bogforum i Bella Center. Foto:

De danske forlag er udfordret på indtjeningen. Det er ganske enkelt blevet vanskeligere at tjene penge på at sælge bøger.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den danske forlagsbranche kæmper i disse år med en nedadgående indtjening. En analyse af de 40 største danske forlag foretaget af Berlingske Research viser en udvikling, der tegner et billede af, at det er blevet vanskeligere at drive forlagsvirksomhed i Danmark. 28 virksomheder har i regnskabsårene 2010 til 2011 haft et dårligere primært resultat i forhold til året før. 12 ud af 40 selskaber måtte forlade seneste regnskabsår med røde tal på bundlinjen, hvilket er tre flere end det foregående år. Branchen har i gennemsnit over de seneste tre år haft en negativ udvikling i bruttofortjeneste på minus 233 mio. kroner og driftsresultat på minus 26 mio. kroner. Der er en række faktorer, der spænder ben for forlagenes evne til at tjene penge, lyder det fra en mangeårig kender af branchen. »Presset på bogpriserne vokser og forbrugsmønstrene ændrer sig i negativ retning for forlagene, da der bruges relativt færre penge på bøger,« fortæller Keld Lund Jensen, der er forlagskonsulent og har en fortid som forlagsredaktør. Han peger på, at størrelsen på de enkelte oplag falder. Ifølge Keld Lund Jensen var et standard oplag for år tilbage på en gennemsnitlig bog omkring 3.000 eksemplarer. I dag er det under det halve. Da forlagene stadig laver det samme foregående arbejde, betyder den udvikling, at forlagene ganske enkelt får mindre ud af deres anstrengelser og ressourcer per bog. En anden faktor er den enorme konkurrence på pris, der er accelereret med salg i supermarkederne og på nettet. Den udvikling kommer i kølvandet på en liberalisering af bogpriserne i det forrige årti. »Det frie spil for prisfastsættelse af bøger har udfordret markedet. Supermarkedskæderne har kunnet presse prisen ned. Branchen må acceptere priskrig og samtidig skal de bruge flere ressourcer på salgsarbejdet, da hver kunde er en forhandling i sig selv. Der er ikke længere en fast prisstruktur,« forklarer han.

Afhængig af succeserne

Ifølge professor i litteraturhistorie Anne-Marie Mai ved Syddansk Universitet handler en sund bundlinje i forlagsbranchen om, at selskaberne skal balancere mellem kommerciel tankegang mens bredde og kvalitet sikres. »Lige nu har branchen svært ved at tjene penge på bøgerne i mellemlaget. Dem de kun sælger få tusinde stykker af. Det betyder, at forlagene er blevet langt mere afhængige af de få bøger, der ender med at blive meget store succeser. Dem skal de finde et par stykker af om året,« siger hun. Forlagsbranchens udfordring er ifølge Anne-Marie Mai basalt set, at dansk er et meget lille sprogområde. Derfor efterspørger hun, at forlagene bliver bedre til at komme ud over landets grænser. »Vi mangler, at dele de erfaringer, der er gjort i forhold til tidligere succeser på det internationale marked. Branchen skal blive bedre til at arbejde sammen og få lavet nogle modeller for, hvad der skal til for at tjene penge på bøger uden for Danmark, siger hun.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere