Del : SMS
Berlingske Business

Erhvervslivet skriger på mere udbud

per larsen
En række erhvervsorganisationer mener, at der ville være mange penge at tjene for kommunerne, hvis de lagde flere opgaver som for eksempel velfædsydelser i offentligt udbud. Arkivfoto: Claus Bech

Det kan give milliarder i de kommunale pengekasser, hvis kommuner udbyder flere faste opgaver. Det mener et samlet erhvervsliv. Eksperter er dog mere forbeholdne.

Artiklen fortsætter under annoncen

Et tema, som erhvervslivet brændende ønsker sig på dagsordenen i den kommunale valgkamp, er konkurrenceudsættelse. Landets kommuner skal helt grundlæggende udbyde flere opgaver som ældrepleje, genoptræning og anlægsarbejde.

Det mener et samlet erhvervsliv i form af Dansk Erhverv, DI (Dansk Industri), Håndværksrådet og Dansk Arbejdsgiverforening. Ifølge dem kan kommunerne hente milliarder af kroner ved at sende flere af de faste opgaver i udbud.

Lige nu sender landets kommuner omkring hver fjerde opgave i udbud, så de kommer under kommercielle markedsvilkår, og private virksomheder får mulighed for at byde på arbejdsopgaverne. Det tal bør hæves, mener erhvervsorganisationerne, der nu forsøger at råbe lokalpolitikerne op inden det foreståede kommunalvalg 19. november.

Se også Berlingske Kommuneindeks: Her er de bedst til at udlicitere

»En af vejene til at styrke den offentlige sektor er gennem kommunal konkurrenceudsættelse. Hvis vi ser på den samlede portefølje af opgaver i kommunerne vil der være milliarder at hente, det er vi ikke blege for at sige,« siger Jakob Scharff, som er chef for offentligt-privat samarbejde hos Dansk Erhverv. Han betegner en større konkurrenceudsættelse »som en vigtig kilde til effektivisering«. Og fremhæver i særlig grad velfærdsområdet. Både hos DI og Dansk Arbejdsgiverforening bakker man op om større konkurrenceudsættelse.

»Hvis vi vil opretholde det nuværende velstandsniveau, skal man konkurrenceudsætte mere. Det er afgørende. Så får vi de bedste priser,« vurderer den administrerende direktør i Dansk Arbejdsgiverforening, Jørn Neergaard Larsen.

Han kalder det ødelæggende for dansk økonomi, hvis landets kommuner ikke allerede nu begynder at øge konkurrenceudsættelsen. Det skylder man Danmark og skatteyderne, mener han.

thomas helt

DI udregnede tidligere i år, hvordan kommunerne kan hente fire milliarder kroner, hvis de udbyder flere af de faste opgaver fra 25,4 til 37,5 procent. Ifølge DI kan det sænke skatten med 0,5 procent eller betyde 8.500 flere folkeskolelærere eller 12.000 flere social- og sundhedshjælpere.

Hos Håndværksrådet går man længere og opfordrer regeringen til at lovgive.

»Man skal ikke smide hele den offentlige sektor i udbud, men regeringen skal sætte nogle mål og presse kommunerne, så de sender flere opgaver i udbud,« siger Frank Korsholm, der er afdelingschef i Håndværksrådet. Han mener, at kommunerne skal hæve antallet af opgaver, så de i 2020 udbyder over hver tredje opgave. Det er ifølge ham et realistisk mål, hvis kommunerne hæver antallet af udbud lidt efter lidt.

Hos Kommunernes Landsforening (KL) arbejder man hårdt på at forbedre og udvikle det offentlige-private samarbejde, fortæller kontorchef i KL, Claus Mogensen. Landsforeningen rådgiver løbende kommuner og virksomheder i forhold til konkurrenceudsættelse. Kommunerne har ganske vist øje for at øge udsættelsen af kommunale opgaver, men det skal give mening, som kontorchefen siger.

Ifølge Claus Mogensen har landets kommuner, siden kommunalreformen blev gennemført i 2007, øget konkurrenceudsættelsen af kommunale opgaver i et omfang svarende til 13 milliarder kroner. Opgaver, der nu varetages af private virksomheder.

Det har bidraget til effektiviseringen af den kommunale opgaveløsning, men i forhold til erhvervslivets ønske om konsekvent at øge konkurrenceudsættelsen og ligefrem lovgive på området slår han bremserne i. Det skal ske på et velovervejet grundlag.

»Det giver ikke nogen mening bare at sende opgaverne i udbud. Det ville være skadeligt for udviklingen, hvis man lovgiver for antallet af kommunale opgaver, der skal sendes i udbud. Hvis man er tvunget til at udlicitere, svækker det konkurrencen. Et godt samarbejde forudsætter endvidere en grad af tillid og bør være et aktivt tilvalg for begge parter. Det harmonerer dårligt med tvang og lovgivning,« siger Claus Mogensen.

25BUSTil-BM-Frank-Jensen.jpg

Der er ingen tvivl om, at konkurrenceudsættelse bliver et omdiskuteret tema den kommende tid. Borgerne vil vide, om de får mest muligt ud af deres skattekroner. Det vurderer Ole Helby Petersen, der lektor ved RUC og ekspert i konkurrenceudsættelse.

For der er ganske rigtigt penge at hente ved at øge den kommunale konkurrenceudsættelse, fortæller han, og ser det som en klar politisk kampplads, hvor man kan blive ved med at diskutere for og imod.

Inden for det tekniske område som vedligeholdelse og rengøring kan der ifølge Ole Helby Petersen spares mellem 5 og 15 procent, når kommunerne sætter en opgave i udbud. Men når det kommer til velfærdsområdet som genoptræning og ældrepleje, ved man kun lidt om effekterne. Der findes ikke særlig meget forskning på området, og derfor vil han ikke drage forhastede konklusioner.

»Hvis man kigger isoleret på de tekniske områder, kan der godt opnås besparelser ved konkurrenceudsættelse. Men overfører man det argument til velfærdsopgaver, kortslutter logikken, og man drager nogle udokumenterede konklusioner,« siger han.

Kurt Houlberg, programchef ved KORA, Det Nationale Institut for Kommunernes og Regionernes Analyse og Forskning, fortæller ligeledes, at der kan være penge at hente, men at man skal passe på med at tale om at hente milliarder. Alligevel forudser han, at kommunerne i fremtiden vil søge efter endnu flere muligheder for at se, om der kan tjenes penge ved øget konkurrenceudsættelse.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Trump har sat en lille kæp i det globale klimahjul ved at genåbne tidens mest kontroversielle olieledninger. Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvorfor det alligevel er det økonomiske ra...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen